یک‌شنبه 27 خرداد 1403

نحوه تامین و توزیع ارزهای نفتی در سال آینده / شرط واردات خودرو

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع

طبق اعلام مسئولان سازمان برنامه و بودجه، در سال آینده صادرات 2.3 میلیون بشکه نفت در روز سقف منابع بوده و از محل آن هشت میلیارد دلار برای کالاهای اساسی اختصاص پیدا می کند که در صورت عدم تحقق، منابع از محل پیش فروش نفت و انتشار اوراق تامین خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دوازهم آذرماه لایحه بودجه 1400 از سوی دولت به مجلس تقدیم شد، بر این اساس به روال سال های گذشته سازمان برنامه و بودجه طی نشستی خبری به تبیین ابعاد بود پرداخته است.

محمد باقر نوبخت - رئیس سازمان برنامه و بودجه - در ابتدا به عملکرد بودجه سال جاری و وضعیت شاخص های اقتصاد کلان اشاره کرد و گفت: در سال جاری منابع دولت بالغ بر 571 هزار میلیارد تومان بود که باید 384 هزار میلیارد تومان در هشت ماهه اول امسال محقق می شود ولی عملکرد آن 334 هزار میلیارد تومان بوذ که نشان می دهد 50 هزار میلیارد تومان محقق نشد.

وی گفت: مصارف سال جاری نیز 571 هزار میلیارد بوده که در هشت ماه اول باید 334 هزار میلیارد تومان مصرف می شد خزانه 353 هزار میلیارد پرداخته است، بنابراین 31 هزار میلیارد تومان نسبت به آنچه که می توانستیم مصرف کنیم کمتر و صرفه جویی اجباری بود.

به گفته نوبخت در مقایسه هشت ماهه اول سال گذشته با مدت مشابه سال مصارف 39 درصد بیشتر بوده است، که بخش هزینه ای 35 درصد رشد داشته و از این بخش بخش حقوق و مزایا در هزینه ها، 53 درصد نسبت به پارسال رشد داشته است. *همتی از سازمان تشکر کرد رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه منابع 50هزار میلیارد تومانی و مصارف 31 هزار میلیارد تومانی نشان می دهد که 19 هزار میلیارد تومان ناترازی داشته ایم که آن را بر اساس قانون از تنخواه بانک مرکزی استفاده کردیم. ادامه داد: ما مجاز بودیم 39 هزارمیلیارد تومان از تنخواه استقاده کنیم که در هشت ماه فقط 19 هزار میلیارد تومان استفاده کردیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 5000 میلیارد تومان کمتر است، پس کسری بودجه به بانک مرکزی منتقل نشد و این 19 هزار میلیارد تومان تا پایان سال تسویه می شود. این در حالی است که اقای همتی از سازمان برنامه و بودجه بابت فشاری که به بانک مرکزی وارد نشد تشکر کرده است. ادامه دارد...