پنج‌شنبه 19 مهر 1403

نخست وزیر عراق: به دنبال واردات واکسن کرونا در سریعترین زمان هستیم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نخست وزیر عراق: به دنبال واردات واکسن کرونا در سریعترین زمان هستیم

بغداد - ایرنا - نخست وزیر عراق امروز چهارشنبه تاکید کرد که کشورش بدنبال وارد کردن واکسن کرونا در سریعترین زمان ممکن است.

به گزارش ایرنا، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق امروز در جریان جلسه ستاد عالی بهداشت و سلامت ملی گفت: ما با جدیت تلاش می کنیم که واکسن کرونا در سریعترین زمان ممکن وارد عراق شود.

«حسن ناظم» سخنگوی هیات وزیران عراق نیز گفت که این هیات روز گذشته تامین بودجه لازم برای خرید واکسن کرونا را در صورت تایید آن از جانب سازمان بهداشت جهانی بررسی کرد.

وی افزود: بحث هایی برای بستن مشروط قرارداد با شرکت های تولید کننده شده است که مهمترین شرط عراقی ها تایید جهانی این واکسن ها و نیز تامین خدمات پشتیبانی برای انتقال آنها است.

سازمان بهداشت جهانی روز سی ام اکتبر اعلام کرده بود که دولت عراق 170 میلیون دلار برای خرید واکسن کرونا اختصاص داده است.

این سازمان در بیانیه خود گفته بود که عراق به ابتکار کواکس (COVAX) پیوسته است تا جزء اولین کشورهای استفاده کننده از ویروس کرونا برای شهروندان خود باشد.

کواکس ابتکاری جهانی با هدف کار با تولید کنندگان واکسن ها به منظور توانایی کشورهای مختلف جهان برای دستیابی به واکسن های امن و موثر به محض صدور مجوز و تایید آنها است.

«ریاض عبدالامیر» مدیرکل اداره بهداشت عمومی عراق چندی پیش گفته بود که عراق با تاسیسات کواکس (Covax facility) وابسته به ائتلاف بین المللی واکسن ها توافقنامه ای بسته است تا براساس آن حدود هشت میلیون دوز واکسن برای پوشش 20 درصد جمعیت عراق دریافت کند.

وی افزوده بود که توزیع واکسن ها رایگان خواهد بود و طرحی برای توزیع آن براساس اولویت ها وجود دارد و اولویت با نیروهای نظامی، شاغلان بخش درمان و پزشکی و گروه های سنی پرخطر خواهد بود.

کشور عراق نیز نظیر سایر کشورها شاهد همه گیری کرونا است و براساس آمار رسمی امروز وزارت بهداشت عراق، در طول 24 ساعت گذشته 34 مورد مرگ و میر و 1734 مورد بهبودی ثبت شده است.

براساس این آمار، ابتلای 1961 نفر در طول 24 ساعت گذشته به کرونا نیز ثبت شده است و در این مدت، 30802 مورد آزمایش تشخیص کرونا نیز انجام شده است.

براساس آمارهای رسمی، تعداد کل مبتلایان به کرونا در عراق تاکنون به 556 هزار و 728 نفر و تعداد کل قربانیان این بیماری 12 هزار و 340 نفر رسیده است.

تعداد کل بهبودیافتگان کرونا در عراق نیز تاکنون براساس آمارهای رسمی، 486 هزار و 304 نفر اعلام شده است.

*س_برچسب‌ها_س*