چهارشنبه 2 خرداد 1403

نقش حیاتی پلیس در برخورد با قاچاق کالا / فرماندهی جدید فراجا توجه ویژه‌ای به مفاسد اقتصادی داشته باشد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
نقش حیاتی پلیس در برخورد با قاچاق کالا / فرماندهی جدید فراجا توجه ویژه‌ای به مفاسد اقتصادی داشته باشد

یک کارشناس اقتصادی گفت: از فرماندهی جدید فراجا این انتظار می رود با انجام یک برنامه‌ریزی دقیق در راستای شناسایی و برخورد با واردکنندگان کالای قاچاق و سرشبکه‌های اصلی آن‌ها تغییرات مثبتی در برخی از روندهای فعلی برخورد با قاچاق کالا در کشور دیده شود.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در پی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب، احمدرضا رادان، جایگزین حسین اشتری در فرماندهی کل نیروهای انتظامی کشور (فراجا) شده است. پلیس امنیت اقتصادی فراجا یکی از یگان‌های فرماندهی انتظامی است که وظیفه پیش‌بینی، کنترل، پیشگیری، شناسایی، کشف و مقابله با فعالیت‌ها و جرایم اقتصادی را برعهده دارد.

ایفای نقش فراجا در مبارزه با قاچاق کالا افزایش می‌یابد؟

قاچاق کالا و ارز یکی از اساسی‌ترین چالش‌های اقتصاد ایران بوده و مبارزه با آن از وظایف اصلی نهادهای مقابله‌ای به‌ویژه نیروی انتظامی است. بر اساس نظر برخی از کارشناسان اقتصادی، درصورتی‌که این یگان بتواند نقش خود را در برخورد و مبارزه با قاچاق کالا به طور کامل و به‌درستی ایفا کند، بدون تردید شاهد رونق تولید و ایجاد اشتغال در کشور خواهیم بود.

باتوجه‌به این نکته که یکی از اهداف اصلی پلیس امنیت اقتصادی متلاشی کردن باندها و سرشبکه‌های اصلی قاچاق است؛ بنابراین انتظار می‌رود که فرماندهی جدید فراجا با یک برنامه‌ریزی دقیق، در راستای برخورد با واردکنندگان کالای قاچاق تغییرات مثبتی در روند فعلی ایجاد کند.

سهم بالای قاچاق در تجارت کشور

به گزارش تسنیم، آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از 12.5 میلیارد دلار واردات غیررسمی یا همان قاچاق کالا به کشور حکایت دارد، این در حالی است که برآوردها و آمارهای غیررسمی در خصوص میزان قاچاق کالا به بیش از 25 میلیارد دلار هم می‌رسد.

بر اساس اظهارنظر برخی از مسئولان، حجم قاچاق معکوس یا خروجی نیز در سال 98، حدود 5.5 میلیارد دلار بوده است و با درنظرگرفتن این نکته که در سال گذشته 48 میلیارد و 440 میلیون دلار کالا به‌صورت رسمی از کشور خارج شده، می‌توان گفت حدود 10 درصد از کالاهای صادراتی به‌صورت غیرقانونی و از طریق قاچاق از کشور خارج می‌شود.

گفتنی است سالانه 20 الی 30 درصد از تجارت ایران به‌صورت غیررسمی و از طریق قاچاق صورت می‌گیرد؛ لازم به ذکر است، برآورد دقیقی از حجم قاچاق وجود ندارد؛ اما درصورتی‌که قانون به شکل کامل اجرا شود به‌گونه‌ای که اقلام کوله بری، ته لنجی، اظهار خلاف واقع و... نیز در آمارها لحاظ شود، می‌توان گفت بیش از 30 درصد از تجارت (واردات و صادرات) ایران قاچاق است.

تأثیر مستقیم قاچاق کالا بر معیشت مردم

در همین باره، مرصاد شهرودی، کارشناس و پژوهشگر حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه مسئله اقتصاد موضوع اصلی و اولویت‌دار کشور است؛ گفت: باتوجه‌به تأثیر مستقیم قاچاق کالا، احتکار و گران‌فروشی بر معیشت خانواده‌ها و افزایش مشکلات اقتصادی مردم، مجموعه انتظامی کشور می‌بایست در کنار سایر دستگاه‌ها برای رسیدن به نقطه مطلوب و باثبات در موضوعات اقتصادی فعالیت کند.

وی با انتقاد از عملکرد برخی از دستگاه‌ها در حوزه مقابله با قاچاق افزود: امیدواریم فرماندهی جدید فراجا با انجام اقداماتی در راستای برخورد قاطعانه با قاچاق کالا تلاش کند تا بیش از این لطمه‌ای به پایه‌های اقتصادی کشور وارد نشود.

شهرودی افزود: در راستای اجرای طرح سراسری مقابله با قاچاق کالا و ارز از سال‌های گذشته، شناسایی و دستگیری قاچاقچیان در دستور کار پلیس قرار گرفته است و به همین خاطر بسیاری از خودروهای حامل کالاهای قاچاق در جاده‌های مواصلاتی کشور شناسایی شده‌اند.

نقش فراجا در مبارزه با قاچاق افزایش یابد

این کارشناس حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی با تأکید بر اینکه یکی از رویکردهای اساسی پلیس در تأمین و توسعه امنیت اقتصادی و مبارزه جدی با متخلفین در این حوزه است گفت: پلیس امنیت اقتصادی طی سال‌های اخیر کشفیات قابل‌توجهی در حوزه پرونده‌های جرایم اقتصادی و کالای قاچاق داشته است؛ اما متأسفانه روند برخوردهای انجام شده با متخلفین این حوزه قابل‌قبول نیست و دلیل آن هم حجم بالای کالای قاچاق موجود در بازارهای گوناگون کشور است.

شهرودی افزود: مبارزه با قاچاق کالا باید از سرمنشأ ورود آن آغاز شود از همین رو یکی از معضلات اقتصادی کشور کالا‌های ته لنجی و خودرو‌های شوتی است که کالا‌های قاچاق را جابه‌جا می‌کنند و به‌نوعی می‌توان گفت کالا‌های ته لنجی در زمینه ورود پنهانی کالا به کشور فعالیت دارند.

وی در پایان با اشاره به اینکه در ابتدا هدف از ورود کالا‌های ته لنجی کمک به معیشت مرزنشینان بود، اظهار داشت: اما متأسفانه این موضوع نیز مورد سوءاستفاده متخلفان قرار گرفت و در حال حاضر بسیاری از کالا‌های ممنوعه از طریق این رویه وارد کشور می‌شود.

فرماندهی جدید فراجا توجه ویژه‌ای به مفاسد اقتصادی داشته باشد

به گزارش تسنیم، با بررسی آمار منتشر شده در مورد میزان قاچاق در سال‌های اخیر، باید گفت که سهم بالای قاچاق در تجارت کشور به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نبوده و علت آن را باید در عملکرد برخی از نهادهای مسئول در برخورد قاطع و مبارزه مستمر با قاچاق جست‌وجو کرد.

بر اساس ماده 4 پیش‌نویس آئین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 1393، قرارگاه ستاد مبارزه با قاچاق کالا می‌بایست به طور مستمر عملکرد ارگان‌های ذی‌ربط را تحت‌نظر بگیرد و ضمن انجام پیگیری‌های لازم از این ارگان‌ها، کم‌کاری آنان را به مقامات مسئول گزارش کند.

طبق قانون، فراجا به‌عنوان یکی از دستگاه‌های ذی‌صلاح موظف به شناسایی قاچاقچیان و قاچاق‌فروشان و برخورد عملیاتی با اجناس قاچاق در انبارها، فروشگاه‌ها و در سطح خرده و عمده‌فروشی است. باتوجه‌به تغییر فرماندهی این ارگان انتظار می‌رود که تلاش‌های پلیس در زمینه برخورد با مفاسد اقتصادی از جمله قاچاق تشدید شود.