چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403

نمایش آیینی مانند یک موجود زنده است / مردم متولی کار‌های فرهنگی

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
نمایش آیینی مانند یک موجود زنده است / مردم متولی کار‌های فرهنگی

یک نویسنده و کارگردان تئاتری گفت: نمایش آیینی مانند یک موجود زنده است و متولی کار‌های فرهنگی مردم هستند.

قادری نویسنده و کارگردان نمایش‌های آیینی درباره میزان نیاز نمایش‌های مذهبی در جامعه گفت: به طور کلی هر چیزی به اندازه خود و سر جای خود نیاز است. ما زمانی که در یک سیستم زنده و ارگانیک هستیم، اجزا به اندازه سهم خود در جای خود قرار می‌گیرند و به طور کلی یک نتیجه مطلوب، سالم و مفید دریافت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در جامعه ما همه چیز لازم است و بخشی از نیاز‌های اساسی هر انسانی ارتباط با عالم بالاتر و معنا است و پرسش‌هایی که در حین زندگی و کار‌های روزمره در هر شغل، کشور و فرهنگی انسان‌ها از خود می‌پرسند چرایی است؟ از کجا شروع شد؟ ما به دنبال چه هستیم؟ چرا باید زندگی ادامه پیداکند؟ چرا باید افزایش نسل داشته باشیم و هزار و یک چرایی که در طول تاریخ دغدغه انسان‌ها بوده است و این به ما می‌گوید که ما یک خلاء و یک نیاز اساسی به نام معنا داریم. اگر در زندگی خود معنا داشته باشیم می‌توانیم با آرامش زندگی کنیم و اگر بدون معنا کاری را شروع کنیم و بخواهیم زندگی را شروع کنیم کوچک‌ترین کار‌ها هم برایمان سخت و دشوار می‌شود.

ای کارگردان افزود: یکی از پل‌ها و ارتباط‌هایی که می‌تواند با انسان و عالم معنا ارتباط داشته باشد هنر است. از دل انواع هنر مخصوصا هنر‌های نمایشی که پرقدرتمندترین هنر است، شاید جوابگوی بهتری باشد. شاید دایره فرهنگیمان طوری است که خودمان متوجه این هستیم که چگونه زندگی می‌کنیم و این موضوع بسیار در فضای فرهنگی وجود دارد که انسان‌ها به دنبال فرصت و بهانه‌ای هستند که دور هم جمع شوند. حال چه مناسبت‌های مذهبی باشد چه ملی، محرم، عید، ماه رمضان و.... مردم ما دوست دارند دور هم جمع شوند و این ویژگی فرهنگی مردم ما در دنیا است.

کار‌های آیینی همیشه تقاضا و تشنگی داشته است

قادری تاکید کرد: تئاتر انسان‌ها را به خوبی دور هم جمع می‌کند و به طور کلی مردم ما مردمی آیین‌دار و مذهبی هستند. شاید حتی در ظواهر قضیه اختلاف‌هایی در ادبیات و شکل زندگی انسان‌ها بسیار باشد، اما در مجموع مردم ما مردمی هستند که میل به معنویت و آیین دارند؛ به همین دلیل کار‌های آیینی همیشه تقاضا و تشنگی داشته است.

وی گفت: برای نمایش مترسک‌ها که در ایام نیمه شعبان روی صحنه تالار وحدت اجرا شد قطعا و یقینا می‌دانستیم که اگر کار را روی صحنه ببریم 20 هزار مخاطب آماده هستند و کار را دنبال می‌کنند اما شاید 2 الی 3 هزار نفر توانستند کار را ببیند که این نشان می‌دهد این مخاطب مخاطب ما است و فضای کاری و شکلی ما را درک کرده است؛ اما مخاطب خفته‌ای که مناسب چنین کار‌های مذهبی‌ای هستند خیلی بیشتر هستند و قطعا یک گروه نمی‌توانند چنین نیازی را برطرف کنند.

این کارگردان ادامه داد: امسال برای ایام نیمه شعبان کار‌های بسیاری بود؛ اما ما در عرضه کارمان سخت‌تر می‌شود و قطعا و یقینا جا دارد کسانی که در کشور تاثیر گذار هستند ما را همراهی کنند.

قادری بیان کرد: مخاطب پول، درآمد و سود است و تئاتر آیینی ما هم می‌تواند سود آور باشد البته نه به این معنا که پول آور باشد بلکه ارزش افزوده‌ای داشته باشد. شهر مشهد، کربلا و نجف شهر‌هایی هستند که افراد با یک دلیل معنوی دور هم جمع می‌شوند و همیشه به دلیل وجود مخاطب به لحاظ اقتصادی رونق دارند. در فضای هنر هم باید همین اتفاق بیوفتد و نباید هیچگاه فراموش کنیم که متولی کار‌های فرهنگی مردم هستند و هر شخص یک گوشه‌ای از کار را می‌گیرد. چنین کار‌های هنری، مردمی است، اما نمایش آیینی مانند یک موجود زنده است که باید در مناسبت‌های خود به خوبی شکل بگیرد و فعال باشد و متولیان دولتی و خصوصی باید از کار حمایت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر