پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

نوروز و چالش ترافیک گنجنامه

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
نوروز و چالش ترافیک گنجنامه

تعبیر و تفسیری که از آب و هوای همدان در افکار عمومی وجود دارد این است که پاییز و زمستان همدان سرد است، البته که تعبیر اشتباهی نیست اما در روزگاری که ما در آن زندگی می‌کنیم، لذت‌های عمیق و جذابی در فصل‌های پاییز و زمستان همدان ایجاد شده که هم برای هم‌استانی‌ها جذاب است و هم برای گردشگران داخلی و خارجی.

اما نوروز قصه دیگری دارد. همدانی‌هایی که در سراسر ایران به ویژه در پایتخت زندگی می‌کنند، اولین مقصد و مهمترین مقصد نوروزی‌شان زادگاهشان یعنی همدان است. از این رو، از دهه پایانی اسفند ماه ترافیک همدان با پلاک‌های غیر بومی به ویژه تهران، شکل دیگری می‌گیرد.

از ترافیک روان و گاه خسته‌کننده داخل شهر که بگذریم، آنچه نه برای هم‌استانی‌ها قابل تحمل است نه برای گردشگران، ترافیک مسیر گنجنامه است! گنجنامه به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری در همدان و ایران، از دیرباز مورد توجه مردم بوده است. حالا این حجم قابل توجه گردشگر برای بازدید کتیبه‌های هخامنشی را علاوه کنید به تعداد گردشگری که علاقمند به حضور در دهکده تفریحی توریستی گنجنامه است، آن‌هایی که در ویلاهای کوهستانی اقامت دارند، آن‌هایی که می‌خواهند با تله کابین زیبایی‌های طبیعت الوند و دشت میشان را ببینند، آن‌هایی که می‌خواهند از دیگر تفریحات مهیج دهکده مانند بانجی جامپینگ، تیرول، سورتمه ریلی و... استفاده کنند و یا غار آکواریوم را ببینند.

این حجم از ترافیک به اندازه‌ای‌ست که همدانی‌ها قید حضور در این محطه تاریخی و مسیر پیست اسکی را در ایام شلوغ سال به ویژه نوروز می‌زنند و ترجیح می‌دهند حتی اگر کلاه‌شان هم افتاد آن سمتی نروند!

اما راهکار رفع و تسهیل تردد در مسیر گنجنامه چیست؟ کارهایی که تا به حال صورت گرفته همه در بخش مدیریت ترافیک و حوزه فعالیت پلیس راهور بوده است؛ اما آیا موضوعات زیرساختی هم می‌تواند توسط پلیس حل شود؟ پاسخ معلوم است! نهادهای مرتبط باید در این مورد تصمیماتی اتخاذ کنند.

اما این نهادهای مرتبط چه دستگاه‌هایی را شامل می‌شود؟ البته که به طور دقیق نمی‌توان همه را نام برد اما مهمترین‌ها در دستگاه‌های اجرایی، شامل اداره کل میراث، راه و شهرسازی، محیط زیست، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و... خواهند بود. در این مسیر شهرداری، شورای شهر، استانداری و معاونت عمرانی و دفتر شهری استانداری به عنوان یک مرکز راهبردی حتماً باید در این موضوع وارد شده و راهبری کنند.

در این چند سال اخیر، یکی از مهمترین چالش‌های گردشگری در همدان تردد در مسیر گنجنامه است. متاسفانه تصمیم درست و اساسی درباره راه برگشت گنجنامه اتخاذ نمی‌شود. این مسیر هم ظرفیت انتقال این همه گردشگر را ندارد و موجب ایجاد نارضایتی در گردشگران می‌شود. به علاوه اینکه در مواقع خطر و بحران، انتقال نیروهای امدادی به گنجنامه تقریباً غیر ممکن خواهد بود.

همین چند روز پیش شاهد بروز یک آتش‌سوزی در رستوران عباس‌آباد بودیم، با اظهارات آتش‌نشانی یکی دیگر از چالش‌ها نمایان شد و آن هم انتقال نیروهای امدادی در فصل سرما و برف در برخی مسیرها بود. حالا فرض کنید خدای ناکرده اتفاقی در مسیر گنجنامه رخ دهد، برف بدون پیش‌بینی هم شروع به بارش کند و ترافیک هم باشد؛ چگونه می‌شود مسیر را برای نیروهای امدادی باز کرد؟!

موضوع جاده برگشت گنجنامه ممکن است آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد، اما آیا نباید در حوزه آسیب‌ها هم بررسی‌هایی صورت گیرد که آیا الان آسیب بیشتر است یا زمانی که مسیر بازگشت ایجاد شود؟

البته که کارشناسان محیط‌زیست و منابع طبیعی هم باید در این باره نظرات تخصصی خود را اعلام کنند و تجمیع نظرات در این زمینه در یک کارگروه مورد بررسی قرار گرفته و سپس تصمیم لازم اتخاذ شود.

برای ایجاد چنین کارگروهی، حضور شخص استاندار همدان بسیار ضروری‌ست. اگر قرار باشد تغییری در حوزه گردشگری به ویژه در بخش تردد در مسیر گنجنامه ایجاد شود باید نماینده عالی دولت هم به عنوان هماهنگ‌کننده دستگاه‌ها در آن حضور داشته باشد، در غیر این صورت تجمیعی در این مورد صورت نخواهد پذیرفت.

سایت گنجنامه: www.ganjname.com

اینستاگرام: @ganjnamehvillage

-->

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

نوروز و چالش ترافیک گنجنامه 2
نوروز و چالش ترافیک گنجنامه 3