جمعه 15 تیر 1403

نورون

نورون

خبرگزاری ایسنا

محققان دانشگاه "واشنگتن" در سن‌لوئیس در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند نورون‌های قشر بینایی مغز با گذشت زمان پاسخ خود به محرک‌ها را تغییر می‌دهند.

خبرگزاری ایسنا

دانشمندان علوم اعصاب دریافتند، ترکیب مواد مغزی در بدو تولد با میزان مهارت‌های زبانی کودکان در پنج سالگی ارتباط دارد.

خبرگزاری دانشجو

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه علمی و فناوری کشور در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید. فرآیند نمک‌زدایی از آب با غشای الکتروریسی شده بهبود می‌یابد یک تیم تحقیقاتی در KICT، به سرپرستی دکتر یونچول وو، غشا‌های نانوالیاف الکتروریسی شده هم‌محوری را تولید کرده‌اند. این فناوری جدید نمک‌زدایی این پتانسیل را دارد...

خبرگزاری دانشجو

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، براساس مطالعه‌ای که نتایج آن در نشریه Science منتشر شده است، تیمی از محققان CNRS و Ecole Normale Suprieure در فرانسه، نمونه اولیه یک نورون مصنوعی را توسعه دادند. همانند ساز و کار مغز، این سیستم آن‌ها نیز از یون‌ها برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند و بر لایه نازکی از جنس گرافن متکی است، لایه‌ای که یون‌های شناور در آب از میان آن عبور می‌کنند. مغز...

وب‌گاه تابناک

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتا متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

خبرگزاری ایسنا

پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود، روشی را برای معکوس کردن بیماری "اسکلروز جانبی آمیوتروفیک" ارائه داده‌اند.

خبرگزاری ایسنا

دانشمندان یک نورون مصنوعی ایجاد کرده‌اند که در واقع حافظه الکترونیکی دارد و به جای الکترون، مانند مغز از یون‌ها استفاده می‌کند.

خبرگزاری ایسنا

پژوهشگران "آکادمی علوم چین" در بررسی جدید خود توانستند نخستین تصویر سه‌بعدی واضح را از مغز میمون ارائه دهند.

خبرگزاری ایسنا

دانشمندان هلندی و اسپانیایی در حوزه رایانه، راهی برای آموزش بهتر و سریع‌تر سیستم‌هایی که با هوش مصنوعی کار می‌کنند، یافتند.

خبرگزاری ایسنا

محققان دانشگاه " اکول پلی‌تکنیک فدرال لوزان" سوییس در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند با استفاده از فناوری یادگیری ماشین می‌توان روند پیش‌بینی میزان بهبودی افراد پس از سکته مغزی را بهتر کرد.

خبرگزاری ایسنا

محققان برای درمان حملات پانیک، یک دستگاه کنترل تنفس دستی ایجاد کرده‌اند. حملات پانیک حدود یک میلیون فرد انگلیسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث علائمی مانند ضربان قلب سریع، درد قفسه سینه، احساس ضعف و تنگی نفس می‌شود.

خبرگزاری ایسنا

محققان می‌گویند، یک قطب نمای کوانتومی کوچک در چشمان پرندگان وجود دارد که جهت‌ها را به آنها نشان می‌دهد.

وب‌گاه عصر ایران

محققان در میان آن دسته از شرکت کنندگان که بهبودیافته بودند، اثراتی مانند از بین رفتن ماده خاکستری در مناطقی از مغز مشاهده کردند.

خبرگزاری ایسنا

پژوهشگران آلمانی، مکانیسم جدیدی را کشف کرده‌اند که در افزایش فشار خون افراد مبتلا به چاقی موثر است.

خبرگزاری ایسنا

بر اساس یافته‌های یک مطالعه جدید، ورزش سنگین و مکرر خطر ابتلا به بیماری نورون حرکتی (ام‌ان‌دی) را در افرادی که زمینه ارثی این بیماری را دارند، افزایش می‌دهد.

وب‌گاه فرارو

تیم ملی ایران موفق شد در دیداری یک طرفه مقابل کامبوج به پنجمین پیروزی خود در مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت‌های 2023 چین برسد.