یک‌شنبه 17 تیر 1403

نورون

نورون

وب‌گاه عصر ایران

تا به حال این جمله را شنیده اید که "اگر از آن استفاده نکنید آن را گم می کنید"؟ خب، اگر مدتی است چیز جدیدی یاد نگرفته اید، احتمالا ارتباطات در "مرکز یادگیری" مغز شما نزدیک به مرگ است!

وب‌گاه عصر ایران

وب‌گاه تابناک

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتا متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیو‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

خبرگزاری ایسنا

بر مبنای تجربیات و مشاهدات پزشکان متخصص و دست اندرکاران علوم اعصاب، این روزها فقدان حس بویایی و احتمال وقوع سکته مغزی در بیماران مبتلا به COVID-19 و نیز افراد بهبود یافته از بیماری حتی پس از برطرف شدن علائم اصلی بیماری به یک دغدغه جدی و مهم تبدیل شده است.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - محققان با مطالعه روی کرم‌هایی که به ایستگاه بین‌المللی فضایی ارسال شده بودند، متوجه شدند جاذبه کم فضا تغییراتی در حدود هزار ژن این موجودات ایجاد کرده است.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - محققان در جریان یک مطالعه جدید موفق به کشف گروهی از سلول‌های مغزی شدند که در بروز ترس و اضطراب نقش دارند.

خبرگزاری ایسنا

یک محقق حوزه علوم اعصاب ضمن اشاره به عوارض بیماری کووید 19 بر سیستم عصبی و مغز مبتلایان بر اساس آخرین یافته‌های علمی و تحقیقاتی؛ به تشریح میزان اثرگذاری کرونا بر مغز و سیستم عصبی مبتلایان، ارتباط کرونا با بروز بیماری‌های عصبی، درصد ماندگاری عوارض مغزی کرونا، علل کاهش حس بویایی و چشایی و همچنین بروز لخته در عروق به دنبال ابتلا به کووید 19 پرداخت.

خبرگزاری ایسنا

محققان از انگل "توکسوپلاسما گوندی" که مسئول بیماری انگلی عفونی "توکسوپلاسموز" است و باعث تغییر رفتار و شناخت در برخی از افراد آلوده می‌شود، برای توسعه روش‌های درمانی روان الهام گرفته‌اند.

خبرگزاری ایسنا

محققان "کالج دانشگاهی لندن" در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند می‌توان مغز را با استفاده از پرتوهای لیزر طوری دستکاری کرد که به رقم تغییر مکان تصور کند در مکان قبلی قرار دارد.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - محققان قرصی ابداع کرده‌اند که با مصرف آن می‌توان خر و پف به هنگام خواب را متوقف کرد.

خبرگزاری ایسنا

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) موفق به ساخت یک حسگر قابل چسبیدن به صورت شده اند که با سنجش حرکات صورت امکان ابراز احساسات و اعلام نیازهای آنها را فراهم می کند و می توان آن را به راحتی با یک آرایش ساده پوشاند.

خبرگزاری ایسنا

تحقیقات جدید محققان دانشگاه "ساوترن کالیفرنیا"(USC) رابطه بین عملکرد حافظه و هورمون گرسنگی ترشح شده توسط معده را کشف کرده اند.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ویروس جدید کرونا می‌تواند در مراحل اولیه این بیماری جلوی درد را بگیرد و ابتلا به این بیماری را پنهان کند.

خبرگزاری ایسنا

محققان دانشگاه لنکستر (Lancaster University) انگلستان در مطالعه اخیرشان اظهار کردند نشانگرهای زیستی آلزایمر در مغز کودکان در معرض آلودگی هوا یافت شده است.

خبرگزاری ایسنا

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، شبکه‌ای از نورون‌ها را کشف کرده‌اند که می‌توانند به ترمیم نورون‌های چشم و مغز کمک کنند.

خبرگزاری ایسنا

یک مطالعه جدید نشان می دهد که چگونه کلاغ‌ها و زاغ‌ها دارای هوش بیشتری از آنچه ما تصور می‌کردیم، هستند و همانند ما انسان ها فکر و مسائل را حل می‌کنند.