دوشنبه 11 تیر 1403

نویسنده کتاب کیفیت حکومت: بهبود کیفیت حکومت منجر به شکل‌گیری حکمرانی خوب و متعالی می‌شود

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
نویسنده کتاب کیفیت حکومت: بهبود کیفیت حکومت منجر به شکل‌گیری حکمرانی خوب و متعالی می‌شود

به گزارش خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آیین رونمایی از کتاب «کیفیت حکومت» به گردآورندگی علی علاء الدینی، امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد.

علاء الدینی در این مراسم یکی از مشکلات امروز کشور برای بهبود وضعیت حکمرانی، دولت و حکومت را مشکل فقر دانش در کشور و فقر دانش مدیران دولتی دانست و بیان کرد: نیاز به یک تغییر و تحول در ابعاد مختلف دانشی، علمی، پیاده‌سازی اجرا، کنترل و... داریم. شروع این فرآیند با تأمین دانش مورد نیاز این حوزه است. متخصصین این حوزه باید زحمت بکشند و بار بر زمین مانده این حوزه را بردارند تا بتوانند فقر و خلاء دانشی لازم را جبران کنند.

این نویسنده در ادامه افزود: مقام معظم رهبری در دیدارشان با هیأت دولت در ابتدای تشکیل دولت سیزدهم فرمودند دولت سیزدهم یکی از جدی‌ترین کارهایش بازسازی انقلابی زیرساخت‌های مدیریتی کشور است. دوستان این مسیر را به درستی دنبال کردند، ولی وقتی به عنوان یک متخصص شرایط و عملکردها را ارزیابی می‌کنیم، متوجه می‌شویم شاید اگر بعضی ملاحظات لحاظ شود شرایط بهتر از گذشته شود.

وی ادامه داد: می‌گویند اگر مردم از وضعیت دولت و عملکرد آن ناراضی اند، شورش‌های خیابانی شکل می‌گیرد. وقتی شورش می‌شود، توانایی دولت کاهش پیدا می‌کند، توانایی دولت که کاهش پیدا کند، نقش مافیا و مفسدان دولت در سایه پررنگ می‌شود. دولت کم‌تر کار در دستش می‌ماند. وضعیت بدتر می‌شود و مردم دفعه بعد با تعداد بیشتری به کف خیابان می‌آیند. این دور باطل آنقدر تکرار می‌شود که دولت دچار فروپاشی شود.

علاءالدینی ضمن ذکر اینکه درگیری‌های خیابانی، جنگ‌های مسلحانه، شورش‌ها، تظاهرات و... می‌تواند باعث کاهش کیفیت حکومت بشود، اظهار داشت: شاید بد نباشد این را آن‌هایی بشنوند که مدعی‌اند ما اعتراض می‌کنیم برای اینکه کیفیت حکومت را افزایش دهیم. کیفیت حکومت در این فرایند قطعاً کاهش پیدا می‌کند، چرا که توانایی دولت کاهش پیدا می‌کند.

این نویسنده درباره تأثیر درگیری‌های قومی بر کاهش کیفیت حکومت توضیح داد: مدیریت قابلیت دولت در مدیریت روابط عمومی یعنی اگر ما بخواهیم یک قانون یا سیاست یا یک خط مشی را در مجلس وضع بکنیم و این قانون در جامعه دچار چالش و بحران خواهد شد، با چه فرایندی و چگونه این قانون‌گذاری را انجام دهیم که وقتی قانونی را گذاشتیم، نخبگان، مردم، رسانه‌ها و... باعث نشوند این قانون با شکست روبرو شود و باعث افزایش تعارضات و درگیری‌های عمومی نشود. اگر این اتفاق بیوفتد مردم در مقابل دولت قرار می‌گیرند، امکان اجرای حکم نخواهد بود، توانایی‌های دولت کاهش پیدا می‌کند، کیفیت حکومت کاهش پیدا می‌کند و جامعه دچار هرج و مرج می‌شود. مصداق آن می‌توان موضوع قانون حجاب و صیانت از فضای مجازی باشد. این‌ها قوانینی هستند که در جامعه درست یا غلط با چالش‌ها و درگیری‌های جدی روبرو شدند.

وی گفت: یکی از موضوعات مهم دیگری که ما از آن غافل هستیم، بحث دموکراسی است. می‌گویند دموکراسی شدن، یعنی گشودگی دولت. دولت‌های نسل جدید دولت‌هایی هستند که باز محسوب می‌شوند و اطلاعات خود را در اختیار مردم قرار می‌دهند. دموکراسی‌سازی کشورها فرایندی است که اگردرست انجام نشود، می‌تواند باعث کاهش قدرت حکومت شود. افزایش و تقویت دموکراسی می‌تواند منجر به کاهش کیفیت حکومت بشود.

علاءالدینی توضیح داد: متخصصین برجسته معتقدند دموکراسی کردن کشورها و حکومت‌ها از فرایند اقتدارگرایی می‌گذرد. یعنی باید دولت مقتدر و توانمندی باشد که گروه‌های مافیا را قلع و قمع کند، نهادهای لازم برای دموکراسی شدن حکومت را بسازد و سپس بخش‌های خود را واگذار کند. اگر این فرایند طی نشود مانند اکثر کشورها که فرایند دموکراسی‌سازیشان از این مسیر نگذشته، با مشکلاتی روبرو شدند و به آن کیفیتی که مد نظرشان بوده نرسیدند و مجبور شدند اسم دموکراسی رویشان باشد، اما در باطن خود دیکتاتوری را در قالب دموکراسی به خورد ملت‌ها بدهند، می‌شویم.

نویسنده کتاب «کیفیت حکومت» شرح داد: ما شعارهایی می‌دهیم مانند «اقدام جهادی». اقدام جهادی اگر به معنای این باشد که ما سلسله مراتب را نادیده بگیریم تا کار مردم را راه بیاندازیم، نظام دیوانی خودمان را با دست خودمان دچار فروپاشی و ناکارآمدی کرده‌ایم و این هرج و مرجی که از پس این اتفاق بیرون بیاید می‌تواند باز هم کیفیت حکومت را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: ولی اگر اقدام جهادی به این معنا باشد که ما برای راه انداختن کار مردم نظامات دیوانی را کارآمد کنیم و از طریق همین نظامات دیوانی کارها را پیش ببریم، این دولت روز به روز قوی‌تر و کارآمدتر می‌شود. این اتفاقی است که در کشورمان افتاده و ما به بهانه خدمت به مردم نظام دیوانی خود را له کردیم و این نظام دیوانی دیگر قدرت بار برداشتن ندارد.

علاءالدینی گفت: اقتدارگرا بودن دولت‌ها می‌تواند کیفیت حکومت را بالا ببرد و در این راستا به سنگاپور اشاره می‌کند. سنگاپور کشوری مقتدر با اقتدارگرایی کامل است اما مردم آن راضی هستند، چرا که تحت فشار نیستند. مردم ترجیح می‌دهند به جای داشتن یک کالای لوکس سیاسی به نام «آزادی بیان»، نظام سلامت، نظام حمل و نقل و... شان خوب باشد. اما اینکه بگوییم به مردم آزادی بیان می‌دهیم، ولی در ازای آن نظام سلامتمان، نظام آموزش و پرورشمان، نظام حمل و نقلمان و... با مشکل روبرو است و نقض عمومی داریم، مردم نمی‌پذیرند. طبق نظر نویسندگان کتاب مردم ترجیح می‌دهند به جای داشتن آزادی بیان، اوضاع بهتری داشته باشند.

این نویسنده پرسید: آیا تا به حال کسی تحقیق کرده است که در دفاع مقدس کیفیت حکومت ما افزایش پیدا کرده یا کاهش؟ قطعاً کیفیت حکومت ما افزایش پیدا کرده است. جنگ‌های مسلحانه در درون و بیرون کشورها بر کیفیت حکومت‌ها تأثیرگذار است. این تأثیر می‌تواند مثبت باشد یا منفی باشد.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید کیفیت حکومت کتاب کیفیت حکومت علی علائدینی خبرگزاری فارس این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
نویسنده کتاب کیفیت حکومت: بهبود کیفیت حکومت منجر به شکل‌گیری حکمرانی خوب و متعالی می‌شود 2