پنج‌شنبه 19 مهر 1403

نگاهی به کارنامه هفت ساله فرهنگی و هنری شهرستان ساوه

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نگاهی به کارنامه هفت ساله فرهنگی و هنری شهرستان ساوه

ساوه - ایرنا - ساوه با قدمتی چهار هزار ساله و تاریخ غنی از مشاهیر و بزرگان ادبی، هنری و نویسندگان فاخری بهره مند است و همواره شعر، موسیقی، کتابت، تئاتر و به طور کلی هنر در میان ساکنان این دیار رونق و رواجی داشته و دارد.

بزرگانی چون سلمان ساوجی، حبیب الله ساوجی از نقاشان دوران شاه عباس صفوی، علامه سید مرتضی عسکری پژوهشگر تاریخ اسلام، شهید دکتر مصطفی چمران و بسیاری از مشاهیر ادبی و تاریخی از ساوه قد برافراشتند و اکنون نام و آوازه ای در قاموس جغرافیا و تاریخ ایران زمین دارند و نسل های بعد از این بزرگان همچنان اهل هنر، شعر، ادب، موسیقی، کتابت و نمایش هستند.

هم اکنون در شهرستان ساوه افزون بر یک هزار و 500 هنرمند در قالب هشت انجمن هنری ساماندهی شده اند و شمار کانون های فرهنگی و هنری نیز به عدد 80 افزایش یافته است ضمن اینکه فقط در هفت سال اخیر 70 عنوان کتاب در حوزه هایی چون مذهب، جغرافیا، ادبیات، مهندسی و... از سوی نویسندگان خوش ذوق ساوجی به رشته تالیف و تحریر در آمده و در حال حاضر 15 نشریه دارای مجوز در این شهرستان 300 هزار نفری مشغول به آگاهی بخشی و اطلاع رسانی هستند.

برای آگاهی از فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر ساوه با رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گفت و گو کردیم تا به طور مشخص از فعالیت های انجام شده در زمانی که دولت تدبیر و امید متولی امور کشور بود، واقف شویم.

افزایش انجمن های هنری و کانون های مساجد

«حسین محمودی فر» به ایرنا، گفت: از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم و برای تقویت و گسترش انجمن های فرهنگی و هنری بر اساس راهبردهای تعیین شده، این مساله در اولویت برنامه ها قرار گرفت و در این راستا انجمن های مختلف تشکیل و نسبت به ساماندهی هنرمندان در رشته های مختلف اقداماتی به عمل آمد.

وی افزود: در نتیجه این فعالیت ها، اکنون انجمن های نمایش، ادبی، نمایندگی انجمن سینمای جوان، موسیقی در 2 شاخه انجمن سنتی و نواحی، خوشنویسان، تجسمی، تعزیه و داستان نویسی در ساوه فعالیت می کنند که با برنامه های خود در پی معرفی سرمایه های فرهنگی و هنری با ماهیت ایرانی اسلامی در حوزه تخصصی خود به جامعه هستند. وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی و اداره کل استان مرکزی به انجمن های فرهنگی و هنری به عنوان بازوان اجرایی در فعالیت های فرهنگی و هنری و همچنین اموری چون برنامه ریزی و نیازسنجی فرهنگی شهری و مباحث کارشناسی توجه ویژه ای دارد و هر انجمن با توجه به تخصص و زمینه فعالیت در این راستا گام بر می دارد.

وی افزود: اکنون در شهرستان ساوه یک هزار و 500 هنرمند در قالب هشت انجمن فرهنگی و هنری ساماندهی شده اند و در سالهای اخیر نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پرداخت تسهیلات و بیمه این گروهها با اعطای تسهیلات، نگاهی ویژه داشته است که نتیجه آن در ساوه به افزایش کمی و کیفی برنامه ها و تولید آثار هنری از سوی انجمن های هشت گانه شده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوه در مورد فعالیت کانونهای فرهنگی و هنری مساجد نیز، گفت: در حالیکه قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم در سطح این شهرستان 40 مجوز در این زمینه صادر شده بود اما اکنون شمار این کانون ها به 80 واحد افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: مساجد همواره جایگاه ویژه ای را در عرصه فرهنگی و اجتماعی داشته اند و در طول تاریخ پایگاهی برای هم اندیشی و رفع معضلات فرهنگی و اجتماعی مردم به شمار رفته است از این رو در ساوه نیز تقویت و افزایش کانون های فرهنگی و هنری مساجد با انگیزه رشد و پرورش استعدادهای جوانان و نوجوانان در زمینه های مختلف اعتقادی، دینی و فرهنگی در دستور کار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داشته و دارد.

به گفته او تعداد کانون های فرهنگی و هنری مساجد در بخش مرکزی شهرستان ساوه 30 مورد، در شهر ساوه 40 مورد و در بخش نوبران نیز 10 مورد است.

فرهنگ عمومی و رشد کمی نشریات و انتشار کتاب

محمودی فر همچنین عملکرد شورای فرهنگ عمومی شهرستان را قابل تامل ارزیابی کرد و افزود: در هفت سال اخیر 67 جلسه این شورا در ساوه و همچنین شهر آوه برگزار شد که خروجی آن 328 مصوبه بوده است.

وی برخی از مهمترین مصوبات شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوه را تشکیل کارگروه آسیب های اجتماعی، تشکیل شورای هماهنگی و نظارت بر امور مساجد، تشکیل کمیته پیشگیری از خودکشی، اجرای طرح تحکیم خانواده، تحکیم فعالیت های فرهنگی و اجتماعی، اجرای کنسرت های موسیقی، اجرای طرح پیشگیری از خشونت، اجرای طرح تفریحات سالم و نشاط اجتماعی، تبیین بیانات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب و اجرا در شهرستان، تشکیل کمیته فرهنگی، ارتقاء سواد رسانه ای و اجرای طرح سبک زندگی اسلامی عنوان کرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه در مورد وضعیت این شهرستان در حوزه رسانه ای و مطبوعات نیز، گفت: شمار نشریات دارای مجوز از سال 1392 تا 1394 6 فقره بود که با توجه جدی دولت تدبیر و امید به حوزه رسانه، اکنون در ساوه 15 نشریه به صورت قانونی و با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: در این شهرستان هم اکنون 40 تن از خبرنگاران در رسانه ها به فعالیت مشغول هستند در حالیکه شمار خبرنگاران ساوجی در ابتدای فعالیت دولت یازدهم 20 نفر بود.

به گفته او از مجموع 15 نشریه دارای مجوز در شهرستان ساوه تعداد 6 نشریه به صورت دو هفته نامه، پنج نشریه به صورت ماهنامه، یک نشریه به صورت فصلنامه، یک نشریه دو فصلنامه و یک نشریه هم به شیوه سالنامه منتشر می شود.

وی در مورد تالیف و نشر کتاب در هفت سال اخیر، گفت: 70 عنوان کتاب در حوزه هایی چون مذهب، جغرافیا، ادبیات، مهندسی و... از سوی نویسندگان این شهرستان به رشته تحریر در آمده است که نشان از ظرفیت های بالای این شهرستان در زمینه نوشتن کتاب و تولید آثار جدید دارد. وی گفت: در دولت تدبیر و امید تمامی فرایند صدور مجوز، اعطای یارانه و اعطای آگهی دولتی به صورت الکترونیکی انجام می شود و حذف فرایندهای اداری و کاغذبازی در این زمینه باعث رضایت خاطر اصحاب رسانه شده است.

وی در ادامه به برنامه های فرهنگی و هنری اجرا شده در هفت سال اخیر اشاره کرد و افزود: اداره فرهنگ و ارشاداسلامی شهرستان ساوه با وجود کاستی و کمبودها، طراحی و اجرای برنامه های گوناگون و متنوع فرهنگی و هنری با بهره گرفتن از مهارتهای اصحاب فرهنگ، هنر و ادب ساوجی را برای اجرای محتواهای جدید و فرهنگسازی در دستور کار خود داشت.

محمودی فر افزود: شهرستان ساوه به دلیل وجود ظرفیت های مختلف موفق شد در طول سالهای فعالیت دولت تدبیر و امید 150 عنوان برنامه فرهنگی و هنری را تا پایان سال 98 اجرا کند.

وی ادامه داد: جشنواره های منطقه ای فیلم کوتاه 120 ثانیه شعر و موسیقی نواحی کشور و تئاتر دفاع مقدس، جشنواره تئاتر استان مرکزی، همایش منطقه ای شعر عاشورایی و همایش استانی عطریاس در هفت سال اخیر به میزبانی شهرستان ساوه برگزار شد.

آغاز ساخت پردیس سینمایی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوه همچنین آغاز عملیات احداث پردیس سینمایی این شهر را از اقدامات مهم در دوران دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: با وجوود اینکه شهر ساوه جمعیتی حدود 230 هزار نفر دارد اما از وجود سالن تخصصی سینما بی بهره است و در سالهای اخیر با احذ موافقت معاونت سینمایی وزارتخانه و استان از سالن غیرتخصصی سلمان ساوجی به عنوان سینما استفاده شد.

وی ادامه داد: در راستای تامین نیاز و پاسخگویی به خواست شهروندان قرارداد ساخت پردیس سینمایی میان معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای اسلامی و شهردار ساوه منعقد و در سال گذشته با حضور استاندار مرکزی عملیات اجرائی آن آغاز شد که در صورت راه اندازی علاوه بر بهره مندی ساوه از سالن ویژه سینما، سالن های تخصصی جانبی نیز برای گروههای هنری به خصوص هنرمندان تئاتر احداث می شود.

محمودی فر ادامه داد: در سال های اخیر از سالن چند منظوره سلمان ساوجی برای اکران فیلم های سینمایی با حمایت معاونت سینمایی استفاده شد در حالی که این سالن در صال کارکردی چندمنظوره دارد و نیاز جدی به احداث یک سینمای مدرن محسوس بود که با تدبیر مدیران وزارتخانه و همراهی مسئولان استانی و مدیران شهری ساوه، در سالهای آینده شاهد فعالیت پردیس سینمایی خواهیم بود.

وی اظهار داشت: با کمک خیرین، یک باب سالن بلک باکس ویژه گروه های نمایشی در ساوه به بهره برداری رسید و سالن سلمان ساوجی و فرهنگسرای ارشاد نیز بازسازی شد و یک دستگاه ژنراتور برق نیز برای مواقع اضطراری و قطع برق در حین اجرای برنامه ها تامین شده است.

به گفته او شهرستان ساوه دارای یک مجتمع فرهنگی و هنری و یک مجتمع فرهنگی و هنری نیمه کاره در شهرغرق آباد است و از آنجا که بیشتر فعالیت انجمن های فرهنگی و هنری در این گونه مجتمع ها برنامه ریزی و اجرا می شوند، لذا از ظرفیت های بخش خصوصی نیز استفاده می شود.

*س_برچسب‌ها_س*
نگاهی به کارنامه هفت ساله فرهنگی و هنری شهرستان ساوه 2