جمعه 28 اردیبهشت 1403

نگاه کاریکاتوری به جوانان اصلاح شود / نیازمند تحول در دانشگاه‌ها هستیم

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
نگاه کاریکاتوری به جوانان اصلاح شود / نیازمند تحول در دانشگاه‌ها هستیم

ولی‌پورمطلق با بیان این‌که مشارکت در انتخابات، مولفه‌ای بسیار مهم برای قدرت و امنیت ملی است گفت: به گفته مقام معظم رهبری دولت جوان به معنای سن کم افراد نیست بلکه به معنای جوان‌گرایی است. لذا باید این نگاه کاریکاتوری را نسبت به جوان و مقوله جوان اصلاح کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شایان ولی‌پورمطلق فعال سیاسی در گفت‌وگو با خاورستان، در مورد انتخابات، اظهار کرد: مشارکت در یک جامعه اضلاع گوناگونی دارد که شامل مشارکت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی می‌شود که انتخابات، عرصه مشارکت سیاسی است.

وی افزود: این مشارکت سیاسی تابع مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز می‌شود.

فعال سیاسی در مورد مشارکت حداکثری در انتخابات، بیان کرد: مقام معظم رهبری طی جلسه ویدئو کنفرانسی که با تشکل‌های دانشجویی داشتند بر مشارکت بالا در انتخابات و انتخاب مطلوب و خوب تاکید کردند؛ یعنی ایشان مشارکت بالا را بر انتخاب اصلح ترجیح می‌دهند که این مسئله خیلی مهم است.

ولی‌پورمطلق عنوان کرد: متاسفانه ما در برخی از جریانات سیاسی این مسئله را شاهد هستیم که می‌گویند مشارکت پایین باشد تا اسم کاندیدای مورد نظر آنها از صندوق رأی بیرون بیاید که این مسئله با نگاه مقام معظم رهبری در تعارض بسیار جدی است.

مشارکت حداکثری مهمترین عامل در انتخابات

وی تصریح کرد: مشارکت در انتخابات به خصوص برای کشور ما که شرایط ویژه‌ای دارد و این شرایط ویژه دارای ابعاد گوناگونی است یک مولفه بسیار مهم برای قدرت و امنیت ملی است. مشارکت بالا مهمترین عامل در انتخابات است یعنی اگر مشارکت سیاسی مردم بالا باشد موجب تقویت قدرت و امنیت ملی می‌شود. این قدرت، قدرت در نظام بین الملل و منطقه‌ای است.

فعال سیاسی اظهار کرد: مشارکت بالا برکات دیگری نیز دارد. دولتی که با مشارکت بالا در انتخابات روی کار بیاید از مشروعیت و مقبولیت مشترکی برخوردار است و این باعث می‌شود این دولت بعدها که می‌خواهد مشکلات اساسی را در داخل و خارج حل کند با دست پر وارد شود لذا مشارکت بالا در انتخابات به این دلیل نیز مهم است.

شاخصه‌های انتخاب خوب و مطلوب

ولی پور مطلق در مورد شاخصه‌های انتخاب خوب و مطلوب، گفت: از جمله شاخصه‌های یک انتخاب خوب ایمان، اعتقاد و التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه یعنی مواضع صریح و به هنگامی داشتن است واین مواضع صریح باید کاملا مرتبط با نظرات امامین انقلاب باشد.

وی ادامه داد: مجرب بودن برای تصدی قوه مجریه یکی دیگر از شاخصه‌های مطلوب است؛ یعنی رئیس قوه مجریه باید توانایی تجربی مدیریت موفق و کارآمد در یک عرصه و همچنین نگاه کلان نسبت به نظام و مسائل موجود در کشور و راهکارهایی برای حل اساسی آنها داشته باشد.

فعال سیاسی بیان کرد: انقلابی بودن یکی دیگر از شاخصه‌های انتخاب مطلوب است. انقلابی بودن یعنی پای بندی به مبانی و ارزش‌های انقلاب اسلامی و استمرار داشتن در مواضع انقلابی و عدم تردید در مواضع اصلی انقلاب است.

ولی‌پور مطلق عنوان کرد: قانون مداری شاخصه‌ای دیگر از انتخاب مطلوب است شخصی که قرار است رئیس جمهور شود باید قانون را قبول داشته باشد نمی‌شود فردی در چهارچوب قانون اساسی رأی بیاورد به قانون اساسی سوگند بخورد بعد خودش ژست اپوزیسیون نسبت به همین قانون اساسی بگیرد.

وی افزود: اعتقاد به استقلال همه جانبه کشور در تمامی عرصه‌ها، دشمن شناسی و تقابل با جریان نفوذ در کشور، ساده زیستی و داشتن روحیه مردمی، طرفدار عدالت و اهل مبارزه با ظلم و بی عدالتی، فساد ستیزی و سابقه نفی فساد داشتن، اعتقاد و التزام به اصل شفافیت در تمامی عرصه‌هایی که به صلاح و مصلحت کشور است و باعث رشد مجموعه‌ها می‌شود، سابقه مبارزه با رانت و ویژه خواری و اعتقاد کامل به توانایی‌های داخلی نظام از نظر زیرساختی و نیروی انسانی نیز از دیگر شاخصه‌های انتخاب مطلوب است.

نگاه کاریکاتوری به جوانان اصلاح شود

فعال سیاسی در مورد دولت جوان انقلابی، تصریح کرد: به گفته مقام معظم رهبری دولت جوان به معنای سن کم افراد نیست بلکه به معنای جوان‌گرایی است. شهید حاج قاسم سلیمانی شاید از نظر عددی سن ایشان بالا بود اما روحیه جوان‌گرایی داشتند و در تمامی عرصه‌هایی که حضور پیدا می‌کردند به موفقیت می‌رسیدند. لذا باید این نگاه کاریکاتوری را نسبت به جوان و مقوله جوان اصلاح کنیم.

ولی پور مطلق عنوان کرد: اولین باری که مقام معظم رهبری عنوان "دولت جوان حزب اللهی" را مطرح کردند در دیدار با دانشجویان بود. لذا مخاطب دانشجویان و جوانان بودند و این به این نکته که امام خیمنی (ره) فرمودند "دانشگاه مبدأ همه تحولات است" و مقام معظم رهبری نیز امید جدی به این قضیه بستند، اشاره دارد.

وی افزود: روحیه جنبش‌های دانشجویی و جوان که بدنه تشکل‌های دانشجویی را تشکیل داده روحیه‌ای است که اصلا محافظه کار نیست؛ به هیچ وجه وارد بازی‌های سیاسی، جناح بندی‌ها و حزب بازی‌ها نشده و هیچ وابستگی ندارد. خودش است و عاریتی نیست. برای یک آرمانی کار می‌کند و فراغ بال بیشتری نیز دارد.

فعال سیاسی ادامه داد: امام خمینی (ره) با تشکیل بسیج سرنوشت انقلاب اسلامی را به جوانان سپردند. هر جوانی و هر نسلی وقتی از جوانی به میانسالی پای می‌گذارد باید این امانتی که امام به نسل جوان تحویل داده را به نسل بعد از خود تحویل دهد. این نکته بسیار مهمی است که مقام معظم رهبری نیز در یکی از سخنرانی‌های خود در دیدار با بسیجیان به این نکته اشاره کرده بودند.

بخش عمده‌ای از مسائل کشور را باید در دانشگاه‌ها حل کرد

ولی پور مطلق در مورد این‌که چگونه دولت جوان حزب اللهی می‌تواند مشکلات را حل کند، گفت: نگاه به این مسئله باید کلان باشد. مقام معظم رهبری در مفهوم دولت اسلامی پنج مرحله را برای رسیدن به تمدن اسلامی نام می‌برند که شامل انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی می‌شود. ما هم اکنون در مرحله دولت اسلامی هستیم؛ در دولت اسلامی بخش عمده‌ای از مسائل را باید در دانشگاه‌ها حل کرد. دانشگاه مبتنی بر اسلام و سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد ضمن این‌که در دانشگاه‌ها نیازمند تحول هستیم.

وی افزود: دانشگاه‌ها باید یک نظام مسائل جامع؛ کلان و خرد نسبت به مسائل مبتلابه کشور را احصا کرده و راهکارهای تخصصی مبتنی بر ارزش‌های انقلاب اسلامی ارائه کنند. وقتی این اتفاق رخ دهد طبیعتا هسته‌های خودجوشی شکل خواهد گرفت. هسته‌های جوان و دانشجویی که روی حوزه‌های مختلف محلی، استانی، شهری، روستایی و... فکر کرده و راهکار ارائه می‌دهند.

انتهای پیام /