سه‌شنبه 10 مهر 1403

هدفگذاری احداث 30 تا 50 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
هدفگذاری احداث 30 تا 50 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر

رئیس سازمان ساتبا گفت: انتظارات از ساتبا از هدفگذاری برنامه هفتم توسعه فراتر رفته و بنابراین در حال مهیا شدن برای تولید 30 هزار تا 50 هزار مگاوات هستیم؛ بر همین راستا در تلاشیم با ایجاد فرایندهایی، سرمایه گذاری این حوزه تسهیل و تسریع شود.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محسن طرزطلب، رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در ششمین همایش نیروگاه‌های تجدیدپذیر اظهار داشت: فرصت استثنایی در حوزه تجدیدپذیرایجاد و حمایت بی‌نظیری از سوی رییس جمهور، معاون اول ریاست جمهوری، هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی از صنعت برق تجدیدپذیرها شده که این امر وظیفه ما را بسیارسخت کرده است، بنابراین اگر نتوانیم طی امسال و سال آینده حرکت جدی، قابل اندازه گیری و ملموس در این جهت انجام دهیم، کار برای ما در آینده دشوار می‌شود.

وی با اشاره به این که بر اساس راهبرد و سیاستگذاری انجام شده، ساتبا در مسیر افزایش تولید بر مبنای واحد مگاوات است و البته در برنامه هفتم توسعه و احداث 12 هزار مگاوات برق تجدیدپذیر دیده شده است، گفت: انتظارات از ساتبا از هدفگذاری برنامه هفتم توسعه فراتر رفته و بنابراین در حال مهیا شدن برای تولید 30 هزار تا 50 هزار مگاوات هستیم؛ بر همین راستا در تلاشیم با ایجاد فرایندهایی، سرمایه گذاری این حوزه تسهیل و تسریع شود.

طرزطلب از اعلام برنامه ساتبا در بخش کولر آبی و گازی در حوزه بهره وری در آینده نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد: حدود 35 همت در قانون بودجه برای حوزه تجدیدپذیر و بهینه سازی مصرف انرژی به عنوان منابع اعتباری دیده شده که تعهد ساتبا کمتر از این رقم است و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در سال آینده، جذب این رقم افزایش یابد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ساتبا، از صدور "شناسه یکتا" برای پروژه های ماده 12 قانون رفع موانع تولید توسط سازمان برنامه خبر داد. شناسه یکتا کدی 18 رقمی است که به شما امکان استعلام از آخرین وضعیت سند ملکی مربوطه را می‌دهد. این شناسه مانند شناسنامه یا کد ملی منحصر به فرد است و پس از دریافت یک سند ملکی و طی کردن مراحل مربوط ثبت سند در سامانه ثبت اسناد و املاک کشور، در اختیار شما مالکان می گیرد.

رئیس سازمان ساتبا اضافه کرد: نامه‌ای به صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی ارسال شده است که بر اساس آ «الحاقیه ای برای قراردادهای سرمایه گذاری قرار داده شود تا سرمایه گذاران اجازه پیدا کنند درصورت پرداخت نشدن منابع از محل ماده 12، برق تولیدی را به صنایع بفروشند و یا آن را صادر کنند و یا به بورس سبز عرضه کنند تا از سرمایه گذاری در این حوزه مطمئن شوند.

وی از اختصاص منابع در اختیار دولت با عنوان "منابع اعتباری خط چین" برای بخش خصوصی خبر داد و گفت: ساز و کار آن بزودی اعلام می شود.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه با مجوز وزیر نیرو، قرارداد خرید تضمینی برق تجدیدپذیر توسعه می‌یابد، تصریح کرد: در حال حاضر خرید تضمینی برق تا 3 مگاوات محدود شده که به تدریج از 3 مگاوات تا 10 مگاوات افزایش می‌یابد.