یک‌شنبه 8 مهر 1403

هزینه‌کرد 23 میلیارد تومانی برای طرح‌های گازرسانی در مراغه

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هزینه‌کرد 23 میلیارد تومانی برای طرح‌های گازرسانی در مراغه

مراغه - ایرنا - رییس اداره گاز مراغه گفت: برای طرح‌های گازرسانی شهرستان در سال گذشته 23 میلیارد و 620 میلیون تومان هزینه شده است.

رضا افراسیابی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این میزان اعتبار برای عملیات گازرسانی به 53 روستای شهرستان و همچنین پیمان حجمی توسعه شبکه و انشعابات و پیمان حجمی تعمیرات هزینه شده است.

وی گفت: طرح گازرسانی به روستاهای کوسه صفر، قطان، خطب، ساروجه، اوزون اوبه و یای شهری با پیشرفت فیزیکی 63 درصدی در حال اجراست و روستاهای صومعه، هریس، امیر، قشلاق امیر، گلچوان، آغجه دیزج و جمال آباد هم اکنون از نعمت گازرسانی بهره مند هستند.

وی افزود: برای اجرای پروژه گازرسانی به این روستاها 9 میلیارد و 744 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

رییس اداره گاز مراغه به پروژه گازرسانی به 15 روستا شهرستان اشاره کرد و گفت: آغبلاغ علیا، آغبلاغ سفلی، شختالو، گویجه قلعه علیا، گویجه قلعه سفلی، ساری قشلاق سفلی، ساری قشلاق علیا، حاجی باقر کندی، قوش قیه سی، فتح اله بلاغی، مولو، مولوی سفلی، مولوی علیا و چاللو چلبیانلو روستاهایی هستند که پروژه گازرسانی آن ها 57 درصد پیشرفت داشته و عملیات گازرسانی به روستای محسن آباد به اتمام رسیده است.

افراسیابی گفت: اعتبار هزینه شده برای گازرسانی به این 15 روستا، 4 میلیارد و 332 میلیون تومان است.

وی اضافه کرد: همچنین پروژه کازرسانی به روستاهای گرگرتان (کورتان)، سید کندی، داش بلاغ بازار، گویجه قملاق، چاللو بادیانلو، گونه باخان، اورتا قشلاق علیا، مین باش حصار لو، بلبل، جوکی بیژن، بالی قیه، تازه کند نصیر پور، قم تپه و جهانگیر کندی با 49 درصد پیشرفت عملیات در حال اجراست و روستاهای قره کند موسوی، گوی درق علیا و گوی درق سفلی از نعمت گاز بهره مند هستند.

وی گفت: برای گازرسانی به این تعداد روستا 6 میلیارد و 612 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: شیخ لر سفلی، دراج علیا، دراج سفلی، یگورگ، دوه بوینی، تازه کند گلچوان، چناق بلاق سفلی و مندیله سر هشت روستای دیگری هستند که برای پروژه ی گازرسانی آن ها 2 میلیارد و یکصد میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

افراسیابی به پروژ های اجرایی دیگر شهرستان اشاره کرد و گفت: برای پیمان حجمی توسعه شبکه و انشعابات با صد در صد پیشرفت فیزیکی 700 میلیون تومان و پیمان حجمی تعمیرات با 60 درصد پیشرفت اجرایی 132 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است. 98 درصد شهرستان مراغه به شبکه گاز دسترسی دارند

رییس اداره گاز مراغه با اشاره به بهره مندی 98 درصد شهرستان از نعمت گاز گفت: تعداد خانوار بهره مند از نعمت گاز در شهرستان 77 هزار و 687 بوده و درصد خانوار گازدار شهری 100 درصد و خانوار گازدار روستایی 92 است.

افراسیابی گفت: تعداد اشتراک کل شهرستان تا آخر 98، 96 هزار و 539 اشتراک، تعداد انشعابات کل شهرستان تا آخر 98، 41 هزار و 921 انشعاب و متراژ شبکه بهره برداری شده تا آخر سال گذشته یک میلیون و 325 هزار و 331 متر است.

وی به برنامه ها و اهداف این اداره اشاره کرد و گفت: کاهش میزان هدررفت گاز با انجام دوره ای نشت یابی از تاسیسات گاز، تعویض و رسیدگی به کنتورهای دستکاری شده و معیوب جهت جلوگیری از هدر رفت گاز طبیعی، جمع آوری علمک های بلا استفاده و نا ایمن در روستاها و سطح شهرستان، اجرای کنتورخوانی آنلاین، تکمیل و بروزرسانی اطلاعات سیستم IPCMMS جهت استفاده در حوزه بهره برداری و تعمیرات، تکمیل پروژه GIS و راه اندازی WEB GIS، برگزاری دوره های متمرکز محور مراغه، برگزاری مانورهای بحران (مانور آتش سوزی و انفجار در ایستگاه CGS - برخورد بیل مکانیکی با شبکه گاز - شکستگی شبکه گاز 250 Psi و ریزش مرکاپتان) و افزایش تعامل با سایر سازمان ها از جمله برنامه ها این اداره است.

شهرستان مراغه با حدود 268 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*