سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

هشدار دبیرکل ناتو درباره عواقب شکست اوکراین مقابل روسیه

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
هشدار دبیرکل ناتو درباره عواقب شکست اوکراین مقابل روسیه

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو روز جمعه گفت در صورتی که اوکراین در جنگ با روسیه شکست بخورد، همه ما شکست خواهیم خورد.

وی در ادامه گفت: «همه پرسی روسیه در 4 منطقه در اوکراین و هشدار ضمنی درباره استفاده از سلاح هسته‌ای، تشدید بحران از سوی روسیه به شمار می‌آید».

دبیر کل ناتو اضافه کرد: «نمی‌توانیم انتظار پایان یافتن جنگ در اوکراین را داشته باشیم اما باید آماده ادامه حمایت از اوکراین برای طولانی مدت باشیم».

استولتنبرگ گفت: «در تلاش برای عدم تشدید تنش جنگ در اوکراین هستیم و حمایت کاملی از کی‌یف انجام می‌دهیم».

وی گفت ناتو این اعتقاد را ندارد که احتمال زیادی درباره استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین وجود دارد اما این احتمال را جدی در نظر می‌گیرد.

این در حالی است که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شنبه (24 سپتامبر) به شبکه «بی‌بی‌سی» گفت معتقد است ولادمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ممکن است در صورتی که نیروهای مسکو در تنگنا قرار بگیرند از تسلیحات اتمی استفاده کند.

وی در گفت‌وگو با این رسانه انگلیسی مدعی شد «درگیری در اوکراین به لحظه خطرناکی رسیده زیرا ارتش روسیه در تنگنا قرار گرفته و واکنش پوتین -- تهدید به استفاده از تسلیحات اتمی -- خیلی بد است».

پیش‌تر رئیس‌جمهور روسیه در سخنانی درباره عملیات نظامی در اوکراین، ضمن اعلام بسیج بخشی از نیروها، تاکید کرد: «تهدید کردن نیروگاه زاپروژیا [با حمله به این منطقه] یک تهدید اتمی است و مسکو هم دارای سلاح اتمی است؛ ما از همه ابزارها برای محافظت از خاک روسیه استفاده خواهیم کرد».

بعد از اظهارات پوتین مبنی بر آماده بودن مسکو برای استفاده از هر ابزاری جهت دفاع از حاکمیت این کشور، «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت ملی روسیه گفت مسکو می‌تواند از تسلیحات اتمی راهبردی برای محافظت از تمامیت ارضی و منافع خود استفاده کند.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.