جمعه 10 فروردین 1403

هشدار هواشناسی درباره تقویت سامانه مونسون در کشور

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
هشدار هواشناسی درباره تقویت سامانه مونسون در کشور

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی 2 روز آینده در برخی ساعات به دلیل وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در کشور عراق و انتقال آن به مرز‌های غربی و جنوبی کشور پدیده گردوغبار و کاهش کیفیت هوا روی می‌دهد.

سازمان هواشناسی با هشدار نسبت به تقویت سامانه موسمی در برخی مناطق کشور از احتمال آب‌گرفتگی، سیلاب ناگهانی، جاری شدن روان‌آب و شکستن درختان کهنسال خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین و بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در بخش‌هایی از سواحل غربی دریای خزر و ارتفاعات البرز غربی و زاگرس مرکزی افزایش ابر، بارش پراکنده همراه با وزش باد و رعدوبرق پیش‌بینی شده است.

از امروز تا سه‌شنبه هفته آینده در بخش‌هایی از نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و هرمزگان در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رشد ابر‌های همرَفتی، رگبار، رعدوبرق همراه با وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی شده است.

طی این مدت در سایر مناطق کشور جو پایداری حاکم است. طی 5 روز آینده در نیمه شرقی کشور به‌ویژه منطقه زابل در برخی ساعات وزش باد شدید همراه با گردوخاک و در مناطق مستعد طوفان گردوخاک باعث کاهش دید و کاهش کیفیت هوا می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی 2 روز آینده در برخی ساعات به دلیل وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در کشور عراق و انتقال آن به مرز‌های غربی و جنوبی کشور پدیده گردوغبار و کاهش کیفیت هوا روی می‌دهد.

توصیف سامانه اول: تقویت سامانه موسمی در جنوب و شرق سیستان و بلوچستان و تداوم فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی در نواحی مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

جمعه 1401/05/21: شمال آذربایجان شرقی، شرق و جنوب شرق سیستان و بلوچستان.

شنبه 1401/05/22: مناطق جنوبی و شرق سیستان و بلوچستان.

یکشنبه 1401/05/23: جنوب شرق سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال تاخیر در پرواز.

توصیه: پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها، احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره.

توصیف سامانه دوم: باد و گردوخاک

نوع مخاطره: خیزش و نفوذ گردو خاک و وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

جمعه 1401/05/21: یزد، شرق سمنان، شرق اصفهان، نیمه شرقی خراسان رضوی، کرمان، فارس، بوشهر، غرب خوزستان، غرب ایلام، شرق هرمزگان.

شنبه 1401/05/22: خراسان جنوبی، یزد، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب و شرق خراسان رضوی، شرق سمنان، شرق کرمان، شمال فارس، ایلام و خوزستان.

یکشنبه 1401/05/23: خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان رضوی.

اثر مخاطره: احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل و احتمال آسیب به تاسیسأت حساس به گردوغبار.

توصیه: عدم حضور افراد آسیب‌پذیر در فضای باز، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلو‌های تبلیغاتی، موکب‌های برگزاری مراسم مذهبی و پوشش گلخانه‌ها.

توصیف سامانه اول: افزایش وزش باد و ارتفاع موج

زمان شروع: اوایل وقت جمعه 1401/05/21

زمان پایان: شب شنبه 1401/05/22

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج حداکثر 1 متر

منطقه اثر: نواحی شرقی مرکزی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گلستان و مازندران

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تور‌های صیادی و خطر خسارت به شناور‌های کوچک و تاسیسأت دریایی.

توصیه: ممنوعیت در شنا، محدودیت در فعالیت‌های دریایی بویژه تردد با شناور‌های سبک، قایق‌های صیادی و تفریحی و سایر تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی، توسط کلیه فعالان دریایی

توصیف سامانه دوم: وزش باد و افزایش ارتفاع موج

زمان شروع: ظهر جمعه 1401/05/21

زمان پایان: بعدازظهر شنبه 1401/05/22

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج بین 1 تا 1.5 متر و فراساحل سیستان و بلوچستان تا 2.5 متر

منطقه اثر: شمال خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان خوزستان و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان و شرق دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تور‌های صیادی و خطر خسارت به شناور‌های کوچک و تاسیسأت دریایی.

توصیه: ممنوعیت شنا، محدودیت در فعالیت‌های دریایی به‌ویژه تردد با شناور‌های سبک، قایق‌های صیادی و تفریحی و سایر تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط فعالان دریایی.

از میان اخبار

مشاوره اسلامی در برابر مشاوره غیراسلامی؟

چند می‌گیری «پولش» کنی؟!