یک‌شنبه 15 مهر 1403

همکاری ایران و جمهوری آذربایجان برای شناسایی و مقابله با مفاسد نوظهور اداری

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
همکاری ایران و جمهوری آذربایجان برای شناسایی و مقابله با مفاسد نوظهور اداری

قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور از اعلام آمادگی این سازمان برای همکاری با سازمان مبارزه با فساد دادستانی کل جمهوری آذربایجان به منظور شناسایی و تببین و تعریف مفاسد نوظهور مشترک بین دو کشور خبر داد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، احمد رحمانیان؛ قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور در دیدار با رئیس سازمان مبارزه با فساد دادستانی کل جمهوری آذربایجان ضمن تشریح فعالیت‌های این سازمان و برقراری شماره تلفن سه رقمی به منظور اعلام موارد فساد گفت: سازمان بازرسی کل کشور سال‌هاست که شماره تلفن سه رقمی 136 را برای پیشگیری و مقابله با فساد پیش‌بینی و راه‌اندازی کرده است.

وی به برخی دیگر از سامانه‌های گزارش فساد نیز اشاره کرد و افزود: سامانه گزارشگران فساد از جمله این سامانه‌هاست و در آینده‌ای نزدیک نیز سامانه گلوگاه‌های فساد با هدف پیشگیری و مقابله با فساد نیز راه‌اندازی خواهد شد.

قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر اینکه نظارت الکترونیک به عنوان یک اولویت در دستور کار این سازمان است، ادامه داد: بر این اساس اتصال کلیه سامانه‌های دستگاه‌های دولتی به سازمان بازرسی در دستور کار قرار گرفته ضمن اینکه در بازرسی‌های انجام شده، گلوگاه‌های فساد شناسایی می‌شود.

رحمانیان گفت: با تدبیر ریاست قوه قضائیه و تأیید مقام معظم رهبری، مراجع قضائی تخصصی و ضابطین خاص به منظور مقابله با مفاسد اداری و اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی شده و تاکنون اهداف قاطع و بازدارنده صادر و رسیدگی در این محاکم فوری و خارج از نوبت است.

وی خواستار توسعه ارتباط بین دو کشور و جلوگیری از سوءاستفاده دشمنان از این موضوع شد و از راه‌اندازی کارگروه تخصصی بین دو کشور برای پیگیری اقدامات شد.

وی اظهار کرد: در راستای تفاهمنامه‌های منعقد شده بین دو کشور به منظور اجرایی کردن این تفاهمنامه کارگروهی به صورت مجازی با هدف کاهش هزینه‌ها، تسریع در اقدامات و پیگیری بندهای تفاهمنامه انعقادی تشکیل شود.

رحمانیان یکی از موضوعات اولویت‌دار برای همکاری بین دو کشور را شناسایی و تعیین مفاسد نوظهور عنوان کرد و گفت: در این راستا ضرورت دارد مفاسد نوظهوری که در حوزه‌های اداری و مشترک به وجود آمده و یا ممکن است در آینده به وجود بیاید شناسایی و روش‌های مسدودسازی گلوگاه‌های فساد و مقابله با مجرمین بررسی و راهکارهای لازم اتخاذ شود.

وی همچنین خواستار آگاه‌سازی و ارائه آموزش‌های مشترک بین دو کشور و انتقال تجربیات بسیار مفید بین سازمان بازرسی و سازمان مبارزه با فساد دادستانی کل جمهوری آذربایجان شد و افزود: با توجه به سنخیت‌های فرهنگی، مذهبی، تاریخی، اجتماعی و قضائی که بین دو کشور هستیم درخواست می‌شود برنامه عملیاتی اجرایی به منظور تحقق مفاد تفاهم‌نامه تدوین شود.

قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: در بحث پیشگیری از مفاسد اداری اقدامات بسیار خوبی انجام شده که برای نمونه می‌توان به مکاتبات هشداری سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد و در همین راستا سازمان بازرسی کل کشور با شناسایی به منظور مسدودسازی گلوگاه‌های فساد اقدامات زیادی را انجام داده که تغییر ساختار، روش‌ها و رویکردها متعاقب انجام بازرسی‌های صورت گرفته، پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: امروزه مفاسد اداری و اقتصادی صرفاً محلی و ملی نیست و برخی از آنها چند وجهی و بین‌المللی است و مقامات مسئول در کشور جمهوری آذربایجان و ایران پتانسیل‌های مشترکی در مقوله پیشگیری و مقابله با فساد دارند.

مبارزه با نقض حقوق بشر از سوی غربی‌ها با همگرایی بین آمبودزمان‌های کشورهای اسلامی

ناظم رجب‌اف، معاون دادستانی کل و رئیس سازمان مبارزه با فساد دادستانی کل جمهوری آذربایجان هم ضمن پذیرفتن پیشنهاد قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور برای تشکیل کارگروه مجازی در حوزه مبارزه با فساد تأکید کرد: این آمادگی را داریم که پیشنهادات را عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه مشترک بین ایران و آذربایجان ضمن استقبال از پیشنهاد قائم‌مقام سازمان بازرسی پیرامون راه‌اندازی کارگروه مشترک مجازی گفت: نهاد مبارزه با فساد آذربایجان در دادستانی کل در سال 2004 تأسیس شده و رئیس جمهور اساسنامه این نهاد ضدفسادی را امضا و تصویب کرده و برای مبارزه با فساد به دادستانی آذربایجان این مأموریت محول شده و علاوه بر این سازمان شورایی به نام شورای مبارزه با فساد نیز در کشور فعال است و از تجربیات کشورهای پیشرفته در این زمینه استفاده کرده است.

گفتنی است؛ در این دیدار قائم‌مقام بازرسی کل کشور از ساختمان و تشکیلات و بخش‌های مختلف سازمان مبارزه با فساد جمهوری آذربایجان از جمله دفتر دریافت گزارش‌های فساد، مرکز بخش عملیات و کنترل اطلاعات افراد و دیگر بخش‌های این سازمان دیدن کرد.