شنبه 22 اردیبهشت 1403

هم رفیقی که قاتل درختان بلوط شد / تنها راه مبارزه بار آفت پروانه بلوط خوار چیست؟+ تصاویر

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
هم رفیقی که قاتل درختان بلوط شد / تنها راه مبارزه بار آفت پروانه بلوط خوار چیست؟+ تصاویر

حشره برگخوار که زمانی یکی از حشرات مفید درختان بلوط بود، امروزه با تغییرات آب و هوایی و دستکاری انسان، قاتل جنگل های زاگرس شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل ازصبح زاگرس، کهگیلویه و بویراحمد استانی زیبا در قلب سرزمین زاگرس است که بلوط‌هایش این روزها رنگی به رو ندارند و مرثیه‌ای تلخ بر کالبدشان روایتگری می‌کند.

خزان بهاری بلوط‌های کهگیلویه و بویراحمد خبرهای تلخی را مخابره می‌کند و در این حوالی رخسار درختان با آفت پروانه جوانه خوار بلوط رنگ زرد به خود گرفته و این اهریمن کنترل نشده یکی پس از دیگری درختان را تسخیر می‌کند.

درختانی کهنسال و بجامانده از آوای کوچ عشایر و تنها شاهد دلاور مردی ها و زیبایی های سرزمین زاگرس که نقش مهمی در اکوسیستم منطقه دارند، امروز با آفت پروانه جوانه خوار به سرعت از پای در آمده اند.

امروز بر اساس تحقیقات به عمل آمده درختان بلوط بخش‌هایی عظیمی از سرزمین چهار فصل از مناطق کهگیلویه و بویراحمد دچار گونه مهاجم پروانه برگ خوار سفید شده و در حال زوال هستند.

جنگل‌های بلوط زاگرس که در طی هزاران سال ریه‌های تنفسی و تمیزکننده هوای بخش عمده ایران بوده و هستند، اینک با خطراتی مواجه شده اند که برخی بیم آن دارند این ریه ها در دهه‌های آینده از کار بیفتد.

زخم کاری بر تن رنجور بلوط های زاگرس

بلوط این درخت مقدس در فرهنگ زاگرس نشین ها درخت تقدس شده است، آنان از زمان هایی که بلوط پرچین کپرها، تیر سقف کومه‌ها، آتش اجاق ها و چراغ شب‌هایشان بود و در بحران‌های قحطی نان‌گندم و جُو نان (گلگ) بلوط آخرین جان پناه شان بودخاطره های زیادی در ذهن خود دارند.

حال هنوز محبت های این درخت مقدس از فکر و ذهن ما نرفته، این درخت زجر کشیده در پهنای تاریخ امروز نیز وقتی گرمای سوزان تابستان امان مردم این دیار را میگیرد، سایه بانی برای آنان است و مردم این دیار به سایه های انان در کوههای زاگرس پناه می بیرند و به گفته مردم این دیار درخت بلوط ریشه در اصالت سرزمین دیار زاگرس دارد و زاگرنشینان به این درخت می بالند.

طبیعت دوستان سرزمین زاگرس این روزها برای حمایت از بلوط های زاگرس در پویش هایی که در فضای مجازی و جنگل ها تشکیل می دهند و از زردی رخسار بلوط ها ابراز تاسف می کنند و خواهان نجات این یادگاران ایل هستند.

کارشناسان منابع طبیعی نیز می گویند با اشاره به اینکه گستره 6میلیون هکتاری زاگرس با وجود داشتن هفت رودخانه دائمی از 9 رودخانه دائمی کشور، تامین اکسیژن مورد نیاز برای 60 میلیون نفر ایرانی و ذخیره یکهزار هکتار متر مکعبی آب در هر هکتار ارزشمندترین میراث طبیعی کشورمان محسوب می شود.

اینک طغیان آفت پروانه برگخوار بلوط و خزان نابهنگام بخش هایی از جنگل های زاگرس در بر گرفته و از سویی دیگر عوامل آسیب زای دیگر همچون خشکسالی، آتش سوزی، قاچاق چوب شده و زیباترین جلوه میراث طبیعی ایران زمین زرد و بیمار شده است.

هم رفیقی که قاتل درختان بلوط شد

حشره برگخوار یا همان گال درختی که زمانی یکی از حشرات مفید درختان بلوط بود، امروزه با تغییرات آب و هوایی و دستکاری انسانی به یک آفت و تهدید برای جنگل های زاگرس تبدیل شده است.

پروانه برگ خوار آفتی است که به درختان بلوط و گیاهان گوناگونی مانند مرکبات، پسته، بادام و بسیاری دیگر از گیاهان حمله می کنند؛ این آفت به پنج نسل در طبیعت می تواند خسارت وارد کند.

این حشره با تغذیه بی‌رویه از جوانه‌ها و برگ‌های درختان، ظاهر درخت را عاری از برگ می‌کند و همین باعث می‌شود بسیاری از مردم با گمان بر خشکیدگی درخت، به قطع آن اقدام کنند.

راهکارهای کنترل پروانه برگخوار بلوط

طبیعت دوستان با یادآوری نقش جنگل های بلوط به عنوان سپری در برابر سیلاب های مخرب، فرسایش خاک، توسعه صنعت گردشگری و دهها مزیت دیگر دارای اهمیت است از مسوولان سوال می کنند که زخم آفت برگ خوار بلوط به عنوان مهمترین بحران این روزها در جنگل های زاگرس مرهم می شود؟

مسوولان منابع طبیعی در پاسخ به این دغدغه ها ایجاد (تله نوری) و استفاده از محلول (بی تی) را از جمله راهکارهای کنترل پروانه های سفید برگخوار بلوط عنوان کرده اند اما تاکید می کنند همه چیز باید حساب شده و در وقت خودش و البته با کمک جوامع محلی انجام شود.

طبق اعلام منابع طبیعی استان، بیش از 53 هزار هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد در مناطق مختلف شامل باشت، بهمئی و کهگیلویه به دلیل تغییر اقلیم به آفت پروانه برگ خوار مبتلا شده است.

از 53 هزار هکتار جنگل آفت زده، در 20 هزار هکتار آن هجوم آفت بسیار سهمگین‌تر استباید دانست، عدم مبارزه مستمر می‌تواند زاگرس و درختانش را با پایان تلخ بلوط‌ها پیوند بزند و هر روز درختان بیشتری را به سمت غروب سوق دهد.

انتهای پیام

هم رفیقی که قاتل درختان بلوط شد / تنها راه مبارزه بار آفت پروانه بلوط خوار چیست؟+ تصاویر 2
هم رفیقی که قاتل درختان بلوط شد / تنها راه مبارزه بار آفت پروانه بلوط خوار چیست؟+ تصاویر 3
هم رفیقی که قاتل درختان بلوط شد / تنها راه مبارزه بار آفت پروانه بلوط خوار چیست؟+ تصاویر 4
هم رفیقی که قاتل درختان بلوط شد / تنها راه مبارزه بار آفت پروانه بلوط خوار چیست؟+ تصاویر 5
هم رفیقی که قاتل درختان بلوط شد / تنها راه مبارزه بار آفت پروانه بلوط خوار چیست؟+ تصاویر 6
هم رفیقی که قاتل درختان بلوط شد / تنها راه مبارزه بار آفت پروانه بلوط خوار چیست؟+ تصاویر 7
هم رفیقی که قاتل درختان بلوط شد / تنها راه مبارزه بار آفت پروانه بلوط خوار چیست؟+ تصاویر 8