پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

واحدهای دانشگاهی پیام نور خراسان جنوبی تخته می‌شود؟!

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
واحدهای دانشگاهی پیام نور خراسان جنوبی تخته می‌شود؟!

پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش، نام برخی از واحدهای دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی، از فهرست انتخاب رشته حذف شده و امسال این دانشگاه ها پذیرای هیچ دانشجوی جدیدی نخواهند بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، دولت تدبیر و امید طی 8 سال فعالیت خود، با سیاست های غلطی که در حوزه های متعدد در پیش گرفت، مشکلات متعددی را برای مردم ایجاد کرد که برخی از این مشکلات شاید هیچگاه قابل جبران نباشد.

یکی از حوزه هایی که مورد بی توجهی و حتی ظلم این دولت قرار گرفت، حوزه آموزش عالی بود که دغدغه های زیادی را برای مردم ایجاد کرد.

اجرای طرح آمایش آموزش عالی با هدف سامان دادن به دانشگاه ها و مراکز علمی کشور، طرحی بود که نارضایتی های زیادی را به دنبال داشت. خراسان جنوبی هم از ترکش های این طرح و ظلم های دولت بی نصیب نماند؛ تا جایی که دولت بدون مشاوره و اطلاع مسئولان استان، تصمیم گرفت دانشگاه صنعتی بیرجند، به عنوان یکی از دانشگاه های مطرح و موثر استان و همچنین تنها دانشگاه صنعتی شرق کشور را در دانشگاه بیرجند ادغام کند.

اما با توجه به غلط بودن این تصمیم و خسارت هایی که بر پیکره آموزش عالی استان وارد می کرد، دغدغه‌مندان دانشگاهی و مسئولان استان، یک لحظه هم این موضوع را تحمل نکردند و با پیگیری های متعدد و مجدانه ای که از سوی مسئولان و دانشجویان دانشگاه و همچنین مسئولان استان و نمایندگان مجلس انجام شد، اجرای این تصمیم لغو شد.

موضوع افزایش چند برابری شهریه دانشگاه آزاد واحد نهبندان هم موضوع دیگری بود که دانشجویان این واحد در پایان ترم و پرداخت شهریه، از آن اطلاع پیدا کرده بودند و داد قشر فرهیخته این شهرستان را بلند کرد.

اکنون هم قطار تصمیمات غلط دولت تدبیر به دانشگاه های پیام نور استان رسیده و گویا قرار است برخی از دانشگاه های پیام نور از جمله واحد بشرویه، سرایان، خوسف، خضری و حاجی آباد امسال پذیرش دانشجو نداشته باشند. مردم و مسئولان این شهرستان ها زمانی از این موضوع مطلع شدند که نام این شهرستان ها از دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش حذف شده است. با توجه به دغدغه مندی مردم و مسئولان بشرویه ای در این خصوص، این موضوع را از مسئولان این شهر پیگیری کردیم.

تیر خلاص دولت تدبیر بر پیکر نیمه جان آموزش عالی بشرویه حسین شاکری رئیس و سخنگوی شورای شهر بشرویه در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: در چند روز گذشته که دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری دانشگاه ها، در سایت سازمان سنجش منتشر شد، تماس های مردمی متعددی با شورای شهر انجام شد که از حذف رشته ها و عدم درج نام دانشگاه پیام نور بشرویه در دفترچه انتخاب رشته، گلایه و اعتراض داشتند. وی با اشاره به اینکه علی رغم اینکه سایر شهرستان های استان دانشگاه دولتی دارند، اما بشرویه از نعمت این دانشگاه بی بهره است، افزود: به لطف بی تدبیری آقایان در دولت تدبیر و امید و در آخرین روزهای دولت آقای روحانی، تیر خلاص بر پیکره نیمه جان آموزش عالی بشرویه زده شد و دانشگاه نیمه دولتی آموزش از راه دور پیام نور این شهر هم، بدون اطلاع قبلی با مسئولان و مردم این شهر، از دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش حذف شد. مردم را به چوب قانون از حقوقشان محروم نکنیم

رئیس شورای شهر بشرویه با تاکید بر اعتراض شدید مردم از حذف نام این دانشگاه در دفترچه و عدم پذیرش دانشجوی جدید، گفت: شاید یکی از دلایل این اقدام مسئولان، تعداد کم دانشجو در این مرکز دانشگاهی باشد، اما مسئولان باید برای شهرهای کوچک زیر 20 هزار نفر از قبیل بشرویه، امتیاز قائل شوند و همه را به یک چشم نگاه نکنند و به چوب قانون نرانند. در واقع باید دست و پای کسی را که در بشرویه و در گوشه کویر زندگی می کند را بوسید نه اینکه به چوب قانون او را از حق مسلمش محروم کرد و با یک بخشنامه سراسری، برای همه نقاط کشور یک تصمیم گرفت. شاکری با تاکید بر موقعیت استراتژیک بشرویه، افزود: این شهر تا مرکز استان 300 کیلومتر فاصله دارد و در واقع دورترین نقطه استان نسبت به مرکز است، و تا طبس 125 کیلومتر و تا فردوس هم 100 کیلومتر فاصله دارد که هیچ کدام از شهرستان های استان اینقدر تا مرکز استان و شهرهای همجوار فاصله ندارد. بر این اساس باید با در نظر گرفتن این شرایط، به بشرویه توجه کرد و امتیاز داد، نه اینکه به بهانه های واهی چنین اقداماتی انجام شود.

تعطیلی دانشگاه پیام نور بشرویه تا 3 سال دیگر وی بیان کرد: با توجه به اینکه امسال اولین سالی است که این دانشگاه ورودی ندارد، تا 3 سال دیگر و فارغ التحصیل شدن دانشجویان در حال تحصیل، این دانشگاه کلا تعطیل و در آن تخته خواهد شد. رئیس شورای شهر بشرویه گفت: این دانشگاه ابتدا مستقل فعالیت می کرد، اما چندین سال است که رئیس مستقلی نداشته و زیر نظر مرکز پیام نور فردوس اداره می شود و رغبتی هم برای پر و بال دادن به این دانشگاه نبوده است. با شرایط ایجاد شده کلا تعطیل خواهد شد که در این صورت باید تمام دانشجویان برای تحصیل به فردوس بروند که این موضوع امتیازی برای این شهرستان خواهد بود. تلاش دولت تدبیر برای ایجاد موج نارضایتی شاکری تاکید کرد: مسئولین دولت تدبیر باید اجاز می دادند که دولت آقای رئیسی در مورد این دانشگاه تصمیم می گرفت، نه اینکه نسخه ای بپیچند و دولت انقلابی را با این چالش مواجه کنند. وی بیان کرد: در اول تیرماه امسال و دو روز بعد از برگزاری انتخابات هم، دفتر تعویض پلاک در بشرویه جمع آوری شد. به نظر می رسد که این اقدامات انجام می شود تا دولت انقلابی آقای رئیسی را محکوم کنند و این دولت جوابگوی ناکارآمدی آنها باشد. این حرکات زشت و ناپسند، در آخرین روزهای دولت آقای روحانی در بشرویه رقم خورد که اتفاق ناشایستی است و دانشجویان بشرویه را از مزیت تحصیل در کنار خانواده محروم کرده است. هزینه های کلان مردم برای راه اندازی دانشگاه پیام نور

علی قلیان اول عضو شورای شهر بشرویه و عضو هیئت موسس دانشگاه پیام نور بشرویه نیز در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: بنده عضو هیئت موسس و راه انداز دانشگاه پیام نور بشرویه هستم که برای راه اندازی این دانشگاه، در سال 1383 با دست خالی و خون جگر، 70 میلیون تومان پول از بین مردم و اقشار مختلف، جمع آوری کردم و همه تعهدات آن را انجام و مجوز آن را گرفتم که در سال 1384 هم این دانشگاه با یک رشته تحصیلی رسما دایر شد و طی دو سال، از صفر به 185 دانشجو رسید که این تعداد در سال های بعد، بیشتر هم شد. وی با بیان اینکه 70 میلیون تومان پولی که آن زمان مردم این شهر برای تاسیس این دانشگاه هزینه کردند، اکنون حداقل یک میلیارد تومان ارزش دارد، افزود: همچنین مردم این شهر یک قطعه زمین با وسعت بیش از 1.5 هکتار هم برای ساخت این دانشگاه اهدا کردند که اکنون بیش از 10-15 میلیارد تومان ارزش دارد.

موسس دانشگاه پیام نور بشرویه با بیان اینکه نمی دانم امسال چه اتفاقی افتاده که نام دانشگاه پیام نور بشرویه، برای انتخاب رشته در بین دانشگاه های کشور وجود ندارد، گفت: سیاست مسئولان این است که این دانشگاه جمع شود، اما این دانشگاه با هزینه های مردمی ایجاد شده و در واقع فلسفه دانشگاه پیام نور این است که مردم در محل کار و زندگیشان بتوانند تحصیل کنند، حالا هر تعدادی که می خواهند باشند. کاهش هزینه ها و مشکلات مردم بشرویه با وجود دانشگاه پیام نور قلیان اول بیان کرد: برگزاری کلاس های این دانشگاه به صورت حضوری یا غیر حضوری است که به نفع مردم است، چرا که هزینه های هنگفت ایاب و ذهاب، اسکان در شهرهای دیگر، دوری از خانواده و همچنین سایر مشکلاتی که می تواند برای یک دانشجوی خارج از خانه اتفاق بیفتد را حل کرده است و با وجود این دانشگاه ها، مردم هم زندگی و درآمدشان را دارند و هم می توانند درس بخوانند که امتیاز بزرگی است. مسئولان دید مالی دارند

وی اظهارکرد: متاسفانه مسئولان همه چیز را از دیدگاه مالی می بینند و معتقدند چون برخی دانشگاه ها درآمد ندارند، پس باید جمع آوری شوند. در حالی که این حرف؛ حرف غلطی است چرا که این شهرستان تا اولین مراکز دانشگاهی حداقل 100 کیلومتر فاصله دارد و به همین دلیل ضروری است که این مراکز دانشگاهی برای این شهر باقی بماند. چرا باید سایر شهرستان های استان دانشگاه های متعددی داشته باشد اما بشرویه از این نعمت بی بهره باشد؟ عضو شورای شهر بشرویه یادآور شد: قبلا کلاس های این دانشگاه در ساختمان های مسکونی و یا استفاده از فضای آموزشی مدارس، برگزار می شد، اما اکنون که این دانشگاه فضای آموزشی مناسبی دارد و می خواهیم از آن بهره ببریم، می خواهند آن را تعطیل کنند؟ قلیان اول بیان کرد: شاید مسئولان بگویند که تعداد دانشجوهای این دانشگاه کم است و توجیه ندارد، اما باید با همین تعداد دانشجوی کم هم دانشگاه فعال باشد چرا که اگر این دانشگاه 50 دانشجو هم داشته باشد، به این معنا خواهد بود که از 50 خانواده حمایت شده تا برای تحصیل، در شهرهای دیگر اسیر و الاف نشوند و هزینه های سرسام آور بر خانواده ها تحمیل نشود.

زحمت زیادی برای راه اندازی این دانشگاه کشیدم موسس دانشگاه پیام نور بشرویه با بیان اینکه وجود این دانشگاه، در واقع امتیازی برای استان هم هست و هر چه تعداد مراکز دانشگاهی بیشتر باشد، استان از جایگاه بهتری برخوردار است، گفت: من به عنوان راه انداز، زحمت های زیادی برای این دانشگاه کشیده ام و اکنون؛ هم بنده و هم مردم این شهر، اجازه نمی دهیم که این مرکز دانشگاهی به این آسانی تعطیل شود و مردم و شورای شهر پیگیر این موضوع هستند. قلیان اول تاکید کرد: خواسته همه مردم، برگشت این دانشگاه است چرا که از این به بعد بیشتر به این دانشگاه نیاز داریم و به دلیل مشکلات مالی، میل به تحصیل در محل بیشتر است. در همین خصوص انتظار است که مسئولین دانشگاه پیام نور استان هم این موضوع را پیگیری کنند تا حداقل کلاس ها به صورت غیر حضوری برگزار شود. ادامه فعالیت دانشگاه بشرویه تا فارغ التحصیلی تمام دانشجویانش زنگویی رئیس دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: حذف نام بشرویه از دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش، سیاست دانشگاه استان نیست بلکه بر اساس طرح آمایش آموزش عالی، در سطح وزارت علوم و بحث کلان دانشگاه پیام نور دنبال شده است. وی افزود: الان هم تاکید دارم که این دانشگاه تعطیل نمی شود و حداقل تا زمانی که یک دانشجو داشته باشد، به فعالیت خود ادامه خواهد داد. پیگیری این مشکل در حد ما نیست رئیس دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی در خصوص انجام پیگیری برای رفع این مشکل، گفت: پیگیری این موضوع در حد ما نیست، مگر برای تعطیل کردن آن چقدر از ما نظرخواهی کردند؟ این موضوع باید از بالا پیگیری شود. زنگویی با بیان اینکه شاید این دانشگاه، سال بعد دانشجو بگیرد، افزود: به نظر شخصی من، دانشگاه پیام نور بشرویه با توجه به شرایطی که دارد، جایگاه فعالیت دارد. این دانشگاه هم اکنون بین 90-100 نفر دانشجو دارد. چند واحد پیام نور استان پذیرش دانشجو ندارند مهدی اخگری مسئول دانشگاه پیام نور فردوس نیز در گفتگو با خبرنگار خاورستان، گفت: سال گذشته اعلام شد که واحدهای دانشگاهی که تعداد دانشجوی کمی داشته باشد، در سال آینده پذیرش دانشجو نخواهد داشت. وی افزود: به نظر بنده تاسیس چنین واحدهایی از ابتدا اشتباه بوده است، البته در آن زمان تعداد دانشجو زیاد بوده ولی الان خیلی کم است که این موضوع ممکن است به دلیل کاهش جمعیت دانش آموزان و یا عدم اقبال آنها به فضای دانشگاهی باشد. بطوری که اکنون تعداد دانشجو در واحد سرایان کمتر از 40 نفر و در بشرویه کمتر از 80 نفر است. مسئول دانشگاه پیام نور فردوس بیان کرد: امسال علاوه بر واحد پیام نور بشرویه چند واحد دانشگاهی دیگر استان از جمله واحدهای پیام نور سرایان، خوسف، خضری و حاجی آباد هم از دفترچه سازمان سنجش حذف شده اند. این واحدهای دانشگاهی هزینه انشعابات خودشان را هم ندارند اخگری ادامه داد: با صرف نظر از هزینه های ایجاد و اداره ساختمان و پرداخت حقوق کارمندان این دانشگاه ها، اما تعداد دانشجوی کم باعث شده بود که این واحدها حتی هزینه آب و برق و سایر انشعبات خود را هم نداشته باشند و جوابگوی این هزینه ها نبودند. وی تاکید کرد: این موضوع در سراسر کشور مطرح است و تنها خاص خراسان جنوبی نیست. بر اساس این طرح آمایشی، در برخی واحدها تعداد رشته ها کم شده و در برخی واحدها هم دیگر دانشجوی جدیدی پذیرش نمی شود. مسئول دانشگاه پیام نور فردوس گفت: این موضوع را پیگیری کردیم اما بر اساس طرح آمایش، راه اندازی مجدد این واحدها دیگر عملی نیست. چرا که با تعداد کم دانشجو در هر کلاس، برگزاری کلاس ها امکان پذیر نخواهد بود. اخگری افزود: پارسال در دفترچه سازمان سنجش هم تهدید شده بود که هیئت موسس و مسئولان این واحدها به فکر باشند. اکنون واحد پیام نور فردوس هم که بیش از 800 دانشجو دارد، در حال تهدید است چرا که تشکیل کلاس ها با کمتر از 10-20 نفر دانشجو امکان پذیر نیست. تلاش دولت تدبیر برای ایجاد نارضایتی حجت الاسلام والمسلمین مجید نصیرایی نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: دولت تدبیر در روزهای آخر فعالیت خود تلاش کر تا هر چه می تواند، ایجاد نارضایتی کند و البته در کلان کشور هم به دنبال آسیب و تضعیف دانشگاه پیام نور بود. وی افزود: با توجه به درخواست های زیاد و دوران پیک تحصیل و البته ظرفیت کم دانشگاه های دولتی، دانشگاه پیام نور طی 10-15 سال اخیر این فرصت را فراهم کرد تا هم علاقه مندان به تحصیل بتوانند به تحصیل ادامه دهند و هم کسانی که شاغل بودند و دوست داشتند با تحصیل، وضعیت علمی خود را ارتقا دهند، از ظرفیت این دانشگاه در سراسر کشور استفاده کنند. نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نمی دانم چرا دولت آقای روحانی با چنین مجموعه ای که منشأ خیر و برکت فراوان در سطح کشور و محیط های علمی بوده است، چنین برخوردی داشته و هر روز برای آسیب به این دانشگاه تلاش کرد؟ اما قطعا این موضوع محل سوال و اعتراض است و پیگیری می شود تا آقایان جبران کنند. به ازای حذف دانشگاه پیام نور؛ چه چیزی ایجاد خواهد شد؟ وی ادامه داد: خراسان جنوبی به دلیل پراکندگی و وسعت، سومین استان پهناور کشور است و باید به عدالت آموزشی در استان توجه شود، گفت: با کارهای مجموعه وزارت علوم از حذف برخی رشته ها و دانشکده ها که در پایان روی کار بودنش دنبال می کرد، مخالف بودم، چرا که اگر رشته ها و دانشکده هایی حذف شود، اما به ازای آن چه خواهد بود؟ نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طی سال های اخیر دیدیم که به دلیل نگاه غلطی بود و متمرکز شدن بر روی کلان شهرها، چه آسیب هایی ایجاد شد. این سیاست ها باعث شد تا کلان شهر ها هرروز فربه تر و بزرگترشود و با مشکلات جدی در بحث حاشیه نشینی و مصیبت ها و مشکلات متعدد فرهنگی، اجتماعی، امنیتی اقتصادی و... ناشی از آن مواجه شویم. نصیرایی افزود: این نگاه باعث شد تا روستاها و شهرهای کوچک خالی تر و کوچک تر و کلان شهرها بزرگ و بزرگ تر شود و حالا هم هر چه هم به مشکلات کلان شهرها رسیدگی می شود، اما این حاشیه نشینی ها عملا اجازه نمی دهد که رسیدگی درستی شود. وی ادامه داد: بودجه ای که باید برای آب، برق، راه، اشتغال، صنعت و تولید به روستاها می رفت تا هویت این روستاها باقی بماند و از طرف دیگر هم این همه فشار به گرده سیستم مدیریتی، برنامه ریزی و اقتصادی کشور وارد نشود، بواسطه این رویکردها تصمیمات درستی گرفته نشده و امروز وضعیت بسیار بدی در روستاها و شهرها ایجاد شده است. به مردم بگوییم اینجا زندگی نکنید؟ نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این نگاه غلط در حوزه آموزش عالی هم وجود دارد، گفت: بر این اساس ایجاد و ارتقای زیرساخت های آموزشی در مراکز استان ها، اکنون باعث شده تا مردم در شهرهای دیگر نتوانند از خدمات درست بهره مند شوند. اما مردمی که در شهرهای کوچک و استان هایی مثل خراسان جنوبی زندگی می کنند، چه گناهی کرده اند؟ به مردم بگوییم اینجا زندگی نکنید؟ چون با این شیوه مدیریت آموزش عالی؛ نه فرصتی برای رشد علمی شما فراهم است و نه خدمات بهداشتی و درمانی دارید و نه زیرساخت های آب و برق و گاز شما مثل جاهای دیگر است،؟ قطعا این عادلانه نیست و خودمان با این رفتارمان به مردم می گوییم که در این شهرها و استان ها زندگی نکنید. وی ادامه داد: اما اگر مردم در این استان ها و شهرهای کوچک و روستاها، زندگی نکنند باید کجا بروند؟ باید کار و زندگی شان را رها کرده و به حاشیه شهرهای بزرگ بروند که هزینه آن برای کشور و نظام صد برابر آن چیزی است که اینجا وجود دارد؟ پیگیری موضوع با استفاده از ابزارهای قانونی نصیرایی گفت: اگر می خواهیم عادلانه رفتار کنیم باید رشته های غیرکاربردی که با اقلیم این منطقه همخوانی ندارد را حذف و بجای آن رشته هایی متناسب با شهرستان و اقلیم منطقه ایجاد کرد تا جونان و مردم این شهر بتوانند رشد علمی خود متناسب با کار و زندگی و اقلیم منطقه شان را دنبال کنند. این موارد باید تعریف و جایگزین و به مرور مدیریت و اصلاح شود. وی تاکید کرد: این چه جور مدیریتی است که نام یک دانشگاه از دفترچه انتخاب رشته حذف شود و به ازای آن چیزی هم نباشد؟ عدم اطلاع این موضوع به مسئولان استان و شهرستان و متوجه شدن این موضوع در زمان توزیع دفترچه انتخاب رشته، یک بی عدالتی و بی احترامی به مردم شریف و پای کار این منطقه است که قطعا این موضوع با کمک مسولان استان و با استفاده از ابزارهای قانونی در اختیار پیگیری خواهد شد. انتهای پیام /