یک‌شنبه 8 مهر 1403

وحدت شیعه و اهل سنت هرمزگان در سایه پیامبر رحمت (ص)

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
وحدت شیعه و اهل سنت هرمزگان در سایه پیامبر رحمت (ص)

بندرعباس - ایرنا - استان هرمزگان که ترکیبی از جمعیت شیعه و اهل سنت است بدلیل اشتراک های فراوان مذهبی درسایه پیامبر رحمت (ص) از سالیان سال تاکنون به صورت برادر، برابر و همدل زندگی می کنند.

وحدت شیعه واهل سنت در هرمزگان به عنوان مرزداران جنوب کشور بارها از سوی علمای هر دو مذهب اعلام شده و در مناسبت های مختلف بویژه مناسبت های مذهبی ارتحال، شهادت و ولادت ائمه اطهار در کنار هم با شور شوق فراوانی مشارکت دارند.

انجام کارهای خیر مثل ساخت مسجد، مدرسه، درمانگاه و کمک به نیازمندان در هرمزگان یکی دیگر از خصلت های مردم شیعه واهل سنت این خطه بوده که همواره با علاقه زیاد و بدور از هرگونه اختلاف نظر و با هدف توسعه استان انجامی می دهند و امروز به یک فرهنگ تبدیل شده است.

علمای شیعه واهل سنت در مناسبت های مختلف همواره بر وحدت و همدلی تاکید دارند و در قضیه اخیر توهین یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام (ص) واکنش نشان داده و ضمن دعوت مسلمانان به وحدت این اقدام موهن را محکوم کردند.

شیعه واهل سنت وحدت اشتراکات را جدی بگیرند در گرامی‌داشت میلاد پیامبر مهر و رحمت و معرفی جایگاه و شخصیت پیامبراکرم (ص) از منظر قرآن کریم و نقش وحدت در تقویت اخلاق و اتحاد امت اسلام نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان معتقد است: به تعبیر قرآن کریم پیامبر اسلام (ص) از همان آغاز خلقت چراغ روشنگر تاریخ بشریت را منور به نور هدایت خود ساخته است و امروز میلاد آن حضرت بهانه‌ای و تاکیدی دوباره به جامعه شیعه و اهل سنت است که مساله وحدت و اشتراکات خود را جدی بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا افزود: برترین ویژگی پیامبر اکرم (ص) که موجب شده به سبب آن جامعه را متحول کند، اخلاق است و در آن اخلاق، رحمت و گذشت و رفق و مدارای پیامبر (ص) بیش از همه چیز تأثیر داشته است.

وی در تببین اخلاق در سیره پیامبر اکرم (ص) با اشاره به این مطلب امام خمینی (ره) که؛«بزرگ‌ترین زحمت و سخت‌ترین رنج هادیان راه حق، معاشرت با جاهلان و دعوت بی‌خردان بوده و هست و از این جهت، این‌ها باید متصف به بزرگ‌ترین اخلاق حسنه باشند، بیان داشت: آنچه سبب شد تا پیامبر (ص) بتواند در میان مردم وحدت و همبستگی را ایجاد کند نرم‌خویی و اخلاق نیکوی ایشان بود.

امام جمعه بندرعباس در بخش دیگری براهمیت مساله وحدت شیعه و اهل سنت تاکید کرد و با اشاره به این حدیث پیامبراکرم (ص) که وحدت مایه رحمت و تفرقه موجب عذاب است، یادآورشد: اخلاق و مهربانی پیامبر (ص) و دلسوزی ایشان مهم‌ترین عامل در ایجاد اخوت و برادری در میان مسلمین شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده خاطرنشان کرد: حفظ وحدت و جلوگیری از تهدیدهایی که برضد شکل‌گیری امت واحده وجود دارد از مهم‌ترین تکالیف امروز جامعه اسلامی شیعه و سنی است. وی افزود: عالمان دین پاسبان وحدت هستند و باید پرچم آن را همواره برافراشته نگه دارند.

حوزه‌های علمیه شیعه و سنی در تببین جایگاه پیامبراکرم (ص) کرسی‌های علمی برگزار کنند

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان در بخش دیگری اظهارداشت: تمدن اسلامی که دوره‌های آغازین آن در صدر اسلام توسط پیامبر رحمت پایه گذاری شد و در این راه تلاش‌های زیادی انجام شد، فراز و نشیب‌ها و سلسله مراتب‌ها را پشت سرگذاشت تا امروز این سلسله به دست ما رسیده است.

عبادی زاده ادامه داد: در روزگاری که اروپا از علم و دانش بی‌بهره بود، مسلمانان دارای امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری علمی و دانش بودند، تمدن اسلامی از جبل الطارق، اندلس، جزیره‌های سی‌سی عبور کرد و به مرحله‌ای رسید که توانست 500 سال تمام در اندلس قدم و اسپانیای جدید سروری کند و در بخش‌هایی از آسیا، آفریقا و اروپا گسترش یافت.

امام جمعه بندرعباس قرآن را رمز وحدت مسلمانان دانست و بیان داشت: وحدت موجود مسلمانان باهم کافی نیست باید خطرات مزاحمان وحدت جهان اسلام را برای مردم درست تبیین کنیم و از طرفی کور در میان برخی از علمای شیعه و سنی باید کنار گذاشته شود و مراقب فعالیت‌های ضد وحدت توده‌های جاهل بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده ابرازداشت: وحدت نباید منحصر به هفته وحدت باشد بلکه در طول سال ارتباط‌های حوزه‌های علمیه اهل سنت و شیعه برقرار باشد و در تبیین جایگاه و شخصیت حضرت رسول اکرم (ص) به عنوان پیامبر اخلاق، رحمت و معلم وحدت محافل و نشست ها و کرسی‌های نظریه‌پردازی راه بیندازند.

آزادی بیان نمی‌تواند توجیه‌گر توهین به هیچ مکتب و آیینی باشد

امام جمعه اهل سنت بندرلنگه با اشاره به وحدت و همدلی مردم هرمزگان نیز گفت: اقدام موهن و نابخردانه نشریه فرانسوی در اسائه ادب به ساحت پیامبراکرم (ص) و دفاع رییس جمهور فرانسه از این اقدام زیر پرچم دفاع از آزادی بیان محکوم است.

شیخ محمد صدیق بهجت شعار آزادی بیان در غرب را یک دروغ آشکار دانست و افزود: رییس جمهور فرانسه که خود را به عنوان مهد تمدن و آزادی معرفی می‌کند، از حداقل‌های دانش استفاده از آزادی بهره‌ای نبرده است.

وی افزود: رییس جمهور فرانسه بداند دینی که پس از گذشت 14 قرن، پیروان آن هم چنان خود را مدافع آن می‌دانند، اجازه گستاخی به ساحت هیچ یک از مقدسات و نمادهای آن را به هیچ کسی و تحت هیچ عنوانی نمی‌دهد.

نشریه فرانسوی «شارلی ابدو»Charlie Hebdo در یک گستاخی جدید کاریکاتورهای جنجالی موهن درباره پیامبر گرامی اسلام (ص) را بازنشر کرد، اما جریان صهیونیستی و آمریکایی سلطه و استکبار با همراهی اذنابش و با تقسیم بندی صورت گرفته کاری کردند که امانوئل مکرون از اقدام نشریه موهن فرانسوی حمایت کرده و موجب خشم ملت‌های مسلمان جهان شد.

خداوند در قرآن پیامبراسلام (ص) را با الفاظ ناب معرفی کرده است

یک استاد حوزه و دانشگاه در هرمزگان نیز در معرفی شخصیت پیامبر (ص) از نگاه قرآن کریم بیان داشت: پیامبراکرم (ص) با سایر پیامبران تفاوت داشته است، تفاوت نخست اینکه حضرت محمدمصطفی (ص) آخرین پیامبر خدا بوده و دین وی نیز دینی کاملی بود و بعد از اسلام دین دیگری نیامده است بنابراین لزوما باید تمام ابزارهای مورد نیازی که در راستای پاسخگویی انسان‌ها آمده به پیامبراکرم (ص) داده شود.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر میرزایی در گفتوگو با ایرنا با بیان این‌که قرآن شخصت و جایگاه پیامبراسلام (ص) را با الفاظ بسیار ناب و بزرگ معرفی کرده است، بیان داشت: در سوره حجر خداوند به جان پیامبراکرم قسم یاد کرده و این بسیار مهم است که انسانی به درجه‌ای می‌رسد که خداوند در کتابش به جان او قسم یاد می‌کند.

وی ادامه داد: در مسائل مادی و روزمره انسان‌ها زمانی به جان هم قسم می‌خورند که یک مساله مشخص و مهمی باشد و معمولا هم به جان کسی قسم می‌خورند که عزیزتر باشد، لذا خداوند با این تعبیری که از پیامبراکرم (ص) در قرآن می‌گوید قسم به جان تو، یعنی می‌خواهد بگوید پیامبر اسلام عزیزترین مخلوق نزد اوست.

این مدرس سطح عالی حوزه ادامه داد: یا در سوره مبارکه بلد خداوند گفته است ای پیغمبر من به این شهر (مکه) قسم نمی‌خورم چون توی محمد (ص) در این شهر هستی این شهرشانیت پیدا کرده؛ درواقع خداوند شانیت شهر مکه را به وجود حضرت محمد (ص) به مردم معرفی کرده است.

حجت‌الاسلام میرزایی گفت: در سوره‌های زیادی از قرآن از پیامبراکرم (ص) به بزرگی یاد شده است که با اندک تاملی و تورقی از قرآن انسان می‌تواند به این جایگاه‌ها دست پیدا کند.

معرفی عظمت پیامبراکرم (ص) با صلوات فرستادن در سوره نور

مسوول بنیاد نهج‌البلاغه در هرمزگان اضافه کرد: صلوات فرستادن بر پیامبراکرم (ص) در سوره مبارکه احزاب و عظمت دادن به جایگاه پیامبراکرم (ص) در سوره نور نشان دهنده عظمت پیامبر مهرو رحمت بوده و این مهم در کلام تمامی انبیا این مساله مشهود بوده است.

وی در خصوص چگونگی معرفی این جایگاه و عظمت پیامبر (ص) به عموم مردم به روایتی از امام رضا (ع) اشاره کرد که؛«اگر می‌خواهید از میان تمام صفات برجسته پیامبر اسلام یک صفت داشته باشید، آن صفت مهربانی با مردم است».

میرزایی با بیان اینکه کسی می‌تواند ادعای پیروی از پیامبراکرم (ص) داشته باشد، که با مردم مهربان باشد، ابرازداشت: جامعه امروز به مهربانی نیاز دارد، استاد با شاگرد، معلم با دانش‌آموز، مدیر با زیردست و فروشنده با خریدار اگر همه این‌ها مهربان باشند درگیری، خشونت و دوری از تفرقه‌اندازی با مردم در جامعه جایی ندارد.

تفرقه بزرگ‌ترین ابزار دشمن برای حمله به اعتقادان مسلمانان

این استاد حوزه‌های علمیه در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به بی‌حرمتی نشریه فرانسوی به پیامبراسلام (ص) گفت: راه، روش و سنت و برنامه‌های همه پیامبران یکی است، لذا توهین به پیامبر اکرم (ص) توهین به تمامی پیامبران الهی است.

میرزایی در این رابطه به اهمیت وحدت و اتحاد مسلمانان اشاره کرد و بیان داشت: عظمت وحدت آن جایی نمایان می‌شود که بدون وحدت هیچ برنامه اسلامی اعم از اعتقادی یا احکامی یا اخلاقی تجلی پیدا نمی‌کند.

وی تفرقه را بزرگ‌ترین ابزار دشمن برای حمله به اعتقادات جامعه اسلامی عنوان کرد و بیان داشت: جامعه اسلامی اگر درگیر تفرقه شد، نمی‌توان در فضای غبارآلود تفرقه اخلاق، احکام و اعتقادات اسلامی را پیاده کرد لذا مراقبت سلاح دشمن باشیم زیرا مساله وحدت حیاتی و مهم است.

این استاد سطح عالی حوزه در هرمزگان افزود: شکل‌گیری وحدت با دو اصل تبعیت از اشتراکات شیعه و اهل سنت و تبعیت از یک رهبر واحد که همگی در جهت پیروی از فرامین او باشند، امکان‌پذیر است.

میرزایی خاطرنشان کرد: تحقق این مهم در تقویت امت اسلامی بسیار تاثیرگذار خواهد بود و براساس سفارش بزرگان اهل سنت، رهبر جامعه اسلامی، ولی امرمسلمین بوده و اطاعت از این رهبرواحد در راستای وحدت مسلمانان واجب است.

اهانت به پیامبراکرم (ص) وارونه جلوه دادن واقعیت‌های اسلام است

رییس دفتر امور اهل سنت هرمزگان، با اشاره به وحدت مسلمانان، گفت: وارونه جلوه دادن واقعیت‌های اسلام یکی از اهداف دشمنان در توطئه اخیر روزنامه فرانسوی در توهین به پیامبر اسلام (ص) دانست.

حجت‌الاسلام احمدرضا باوقار در گفت‌وگو با ایرنا بیان داشت: بازگشت دوباره اسلام به صحنه و افزایش گرایش به این دین رحمت به ویژه در فرانسه سبب شده تا این کشور به نمایندگی از سایر قدرت‌های استکباری هر از چند گاهی این گونه شیطنت‌ها را انجام دهد.

وی ادامه داد: دشمنان اسلام بدانند با این توطئه‌ها راه به جایی نخواهند برد و شخصیت آن حضرت با اینگونه هجمه‌ها و اقدامات سخیف خدشه‌دار نخواهد شد.

رییس دفتر امور اهل سنت هرمزگان هم‌چنین با تبریک هفته وحدت و ولادت با سعادت حضرت ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی (ص) وحدت را رمز موفقیت امت اسلامی دانست و افزود: بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) با بینش عمیق خود هفته‌ای را بنام هفته وحدت نام‌گذاری کردند تا الگویی عملی را در راستای تقویت امت اسلامی و به تمامی مسلمانان جهان نشان دهند.

حجت‌الاسلام باوقار با اشاره به توطئه های دشمنان در خدشه دار کردن وحدت مسلمانان افزود: وحدت تعریف لغوی و اصطلاحی متعددی دارد اما زیباترین معنای وحدت در کلام امام علی (ع) در نهج‌البلاغه یعنی اینکه قلب‌های مسلمانان به یکدیگر نزدیک‌تر باشد.

وی وحدت و انسجام، اتفاق و اتحاد، همبستگی و همدلی مسلمانان را از ضروریات کلمه توحید و از تعالیم روح بخش اسلام و از اصول فرهنگ قرآن برشمرد و ادامه داد: امروز بشر از بی‌عدالتی، نبود مساوات و ظلم در دنیا رنج می‌برد، درحالی که دین اسلام آمده بشریت را از این بی‌عدالتی‌ها و ظلم‌ها نجات دهد.

رییس دفتر امور اهل سنت هرمزگان تفرقه و اختلاف را نقطه مقابل وحدت و انسجام و یکپارچگی عنوان و بیان داشت: وحدت و همبستگی وحدت شیعه و سنی در کشور ما از جمله در استان هرمزگان مثال زدنی است.

حجت‌الاسلام باوقار عنوان کرد: پیامبر اکرم (ص) به عنوان پیامبررحمت برای تمام عالمیان است و قرآن کریم یکی از عمده‌ترین و سازنده‌ترین اهداف رسالت نبی مکرم اسلام را تألیف قلوب و ایجاد انس و الفت و تفاهم به جای خصومت و دشمنی بیان می‌داند.

وی ابرازداشت: مسلمانان شیعه و سنی در سراسر کشور باید با تکیه بر سیره نبوی و آموزه‌های قرآنی با اقدامات موهن دشمنان دین اسلام مقابله و جوانان را از این دسیسه‌ها آگاه کنندچراکه با هم‌افزایی در راه رسیدن به این هدف مهم که در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره شده خواهیم رسید.

جایگاه و فضائل پیامبر اسلام (ص) در کتاب‌های آسمانی بیان شده بود

مدیر مدرسه علوم دینی اهل سنت سلطان العلماء بندرلنگه نیز بهترین خدمت به پیامبر (ص) را آشنایی و عمل به سیره آن حضرت دانست و ابرازداشت: پیامبر اسلام (ص) شخصیت برجسته‌ای است که در کتاب‌های آسمانی و بر زبان همه پیامبران الهی فضائل او بیان شده بود.

شیخ محمد علی امینی ادامه داد: خداوند پیامبر اسلام (ص) را به رسالت فرستاد تا بشر در انتخاب نمونه بارز اخلاقی دچار حیرت و سرگردانی نباشد.

وی افزود: رحمت و مهربانی پیامبر (ص) پرتویی از رحمت الله است و رحمت ایشان شامل نه تنها مسلمانان بلکه غیر مسلمانان نیز بود لذا دشمنان ما بدانند نور خدا خاموش شدنی نیست و آنها نخواهند توانست مهربانی، رحمت، رافت و صلح طلبی پیامبراسلام (ص) را انکار کنند.

خداوند در قرآن پیامبر اکرم (ص) را اسوه اشاعه اخلاق و محبت معرفی کرده است 

امام جمعه بندرخمیر نیز به مناسبت سالروز میلاد با سعادت پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی (ص) و هفته وحدت گفت: حضرت محمد (ص) پیامبری که جز محبت و اشاعه اخلاق و معرفت را سرلوحه دعوت خویش قرار نداد و خداوند آن حضرت را اسوه و الگوی آدمی در تمام قرون و اعصار معرفی کرد.

حجت‌الاسلام شعیب صالحی با اشاره به اقدام توهین آمیز نشریه فرانسوی افزود: امروز در شرایطی که جهان از تنزل اخلاقی رنج می برد، عده ای نادان و فریب خورده در کشورهای اروپایی تلاش دارند با توهین و بی ادبی نسبت به مقدسات دینی، اقدامات ضعیف خود را در زیر شعار فریبنده آزادی بیان بپوشانند.

وی ادامه داد: انسان‌های ضعیف و ناآگاه، ذره ای با انوار هدایت بخش پیامبر گرانقدر اسلام (ص) آشنایی ندارند درحالی که انوار قدسی پیامبر خاتم (ص) است که می‌تواند موجب گسترش اخلاق, وحدت و مودت در دنیا شود و انسان را از گمراهی دور کند.

امام جمعه بندرخمیر اضافه کرد: این شهرستان یکی از نماد های بارز وحدت بین امت اسلامی است و همواره در سایه رهبری مقام معظم رهبری و تعامل سازنده علمای تشیع و تسنن، توانسته نمادی از وحدت اسلامی و همزیستی همراه با صلح و صفا در استان هرمزگان باشد.

محمد (ص)؛ پیام‌آور اخلاق و معلم وحدت

اخلاق، مهربانی و محبت شاه کلیدی‌های موفقیت پیامبراکرم (ص) رسول خوبی‌ها در جامعه جاهلی آن روز است که برکات آن در سایه این رحمت واسعه معلمی نمونه و الگوی عملی اتحاد بین وحدت شیعه و سنی جامعه امروز معرفی می‌شود.

ماه ربیع‌الاول ماه جشن و سرور اهل بیت (ع)، ماهی است که رحمت خداوند در این ماه به وضوح دیده می‌شود و این ماه، ماه میلاد رسول خدا و سرآغاز پیرایش و همبستگی دل‌های مسلمانان است.

یکی از دلایلی که ماه ربیع الاول در بین شیعیان به ماه شادی و سرور معروف است اینکه میلاد پیامبر اکرم (ص)، امام صادق (ع) و آغاز امامت حضرت مهدی (عج) در این ماه واقع شده‌اند.

ازدواج حضرت محمد و حضرت خدیجه (س)، هجرت حضرت محمد (ص) از مکه به مدینه، شهادت امام حسن عسگری، آغاز امامت امام زمان (عج) و هلاکت یزید بن معاویه از دیگر مناسبت‌های این ماه است.

پیامبر اکرم (ص) مبشر آگاهی و برابری با حضور پربرکت خود جهان هستی را معنایی دیگر بخشید و مردم مظلوم و آزاده گیتی را از انوار ملکوتی اسلام، دین رحمت و شفقت، صلح و عدالت بهره‌مند ساخت.

عده‌ای از علمای سنی و شیعه دوازدهم ربیع‌الاول و عده‌ای از علمای شیعه نیز هفدهم ربیع‌الاول را زادروز ولادت پیامبر مهر و دوستی حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) می‌دانند به همین دلیل امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در راستای تقویت و استحکام وحدت امت اسلامی و ارایه الگوی عملی برای مسلمانان جهان، ابتکاری نو بنیان نهادند و آن‌هم نامگذاری «هفته وحدت» بود؛ لذا همه ساله در ماه ربیع‌الاول به مناسبت میلاد آخرین فرستاده خدا و به احترام این ابتکار ارزشمند، فاصله 12 تا 17 ربیع الاول در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی، هفته وحدت برگزار می شود تا مسلمان به جشن و سرور بپردازند.

روز دوازدهم ماه ربیع مطابق نظر مرحوم شیخ کلینی و مسعودی و هم‌چنین مشهور میان اهل سنت، روز ولادت با سعادت نبی مکرم اسلام (ص) است.

شب هفدهم نیز طبق روایات مشهور شیعه، شب ولادت حضرت خاتم الانبیا، رسول معظم اسلام (صلی الله علیه وآله) است و شب بسیار مبارکی برای شیعیان جهان است.

و در اهمیت وحدت همین بس که امام راحل خود تفرقه را عامل ذلت مسلمین دانسته‌اند و در صفحه 339 صحیفه نور امام خمینی (ره) نیز آمده است:«اگر مسلمین با هم بودند، این طور ذلیل نبودند زیردست اجانب و عمال اجانب. مسلمین قریب یک میلیارد جمعیتند ولی یک میلیارد جمعیت متفرق، جدا ازهم. اگر یک حکومت بود مثل صدراسلام، یک حکومت بود و همه تابع، ما به این روز نمی‌نشستیم. آن‌ها - اجانب - جدیت کردند تا حکومت‌ها را به نفع خودشان متفرق کردند، تکه‌تکه کردند. حتی اخیرا که عثمانی یک مملکت وسیع بود، وقتی جنگ تمام شد، این‌ها را به قریب 15 تا جدا جدا ازهم کردند؛ وهمه عمال خودشان».

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*