جمعه 14 اردیبهشت 1403

ورق دلار برگشت، جلوی دلار گرفته شد

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
ورق دلار برگشت، جلوی دلار گرفته شد

قیمت دلار در هفته پایانی فروردین با بازدهی مثبت به کار خود پایان داد. این اسکناس در یک‌ماهه اخیر بیش از چهار هزار و 600 تومان گران شد. تحلیلگران اقتصادی با وجود آرامش برقرارشده در حوزه سیاسی، معتقدند دلار در نیمه کریدور ششم کف‌سازی کرده است. قیمت دلار در هفته پایانی فروردین با بازدهی مثبت به کار خود پایان داد. این اسکناس در یک‌ماهه اخیر بیش از چهار هزار و 600 تومان گران شد. تحلیلگران...

قیمت دلار در هفته پایانی فروردین با بازدهی مثبت به کار خود پایان داد. این اسکناس در یک‌ماهه اخیر بیش از چهار هزار و 600 تومان گران شد. تحلیلگران اقتصادی با وجود آرامش برقرارشده در حوزه سیاسی، معتقدند دلار در نیمه کریدور ششم کف‌سازی کرده است.

قیمت دلار در هفته پایانی فروردین در کانال ششم از کریدور ششم نوسان داشت. معامله‌گران آرام شدن اوضاع سیاسی و فروکش کردن تنش میان ایران و اسرائیل را دلیل ثبات قیمت اسکناس آمریکایی در نیمه کریدور ششم می‌دانند.

گفتنی است دلار به عنوان لیدر دیگر بازارها در یک‌ماهه فروردین سریع‌ترین اثر را از تنش‌های سیاسی میان ایران و اسرائیل گرفت و در کمتر از یک هفته چهار هزار و 600 تومان گران شد. هرچند در روزهای بعد این اسکناس نوسانات کاهشی پیدا کرد، اما دلار به منطقه قیمتی قبلی برنگشت و در محدوده جدیدی کف‌سازی کرد.

پاسخ اسرائیل به تهران تتر را ارزان کرد

کارشناسان اقتصادی موضوع رشد نقدینگی را عامل اصلی افزایش قیمت دلار در مدت کوتاه سپری‌شده از سال جاری می‌دانند و می‌گویند، اگر قیمت دلار در ماه‌های آتی به انتهای کریدور ششم برسد، قیمت منصفانه‌ای است زیرا قیمت و ارزش به هم چسبیده است. آنها چشم‌انداز برجام را متعاقب رخدادهای سیاسی اخیر ازدست‌رفته می‌دانند و معتقدند وقتی از برجام خیلی دور شویم نفت را راحت نمی‌خرند. در حالت خوش‌بینانه اگر خرید نفت صورت گیرد، راحت پول آن را نمی‌دهند و کسری بودجه کشور که مساله اصلی چالش‌های موجود است بیشتر خود را نشان می‌دهد. آنها می‌گویند با وجود کسری بودجه، پایه پولی رشد خواهد کرد و این به منزله رشد قیمت دلار است.

گفتنی است اسرائیل، بامداد جمعه 31 فروردین، در حملاتی اهدافی را در اصفهان هدف حمله قرار داد؛ حملاتی که از سوی ایران بی‌ارزش قلمداد شد. این موضوع در بازارهای پشت‌خطی ارز اثر افزایشی نگذاشت و برخلاف تصور قیمت تتر را کاهشی کرد.

درهم در کانال 18 هزار تومانی پیشروی کرد

قیمت درهم روز پنجشنبه 30 فروردین با افزایش 200 تومانی در کانال 18 هزار تومانی پیشروی کرد و با رقم 18 هزار و 150 تومان بسته شد. تتر روز جمعه با کاهش 500 تومانی به کانال 66 هزار تومانی برگشت و روی رقم 66 هزار و 650 تومانی ایستاد.

قیمت دلار در آخرین روز معاملاتی فروردین، نوسان افزایشی داشت و به کانال ششم از کریدور ششم صعود کرد. معامله‌گران، نوسانات بازار ارز را روند نمی‌دانند و معتقدند قیمت دلار در منطقه‌ای مشخص در نوسان است و این خواست بازارساز است که با ارزپاشی، قیمت دلار را کنترل کند.

چه قیمتی برای دلار منصفانه است؟

روز گذشته جک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که واشنگتن طی روزهای آتی، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال خواهد کرد.

این مقام آمریکایی مدعی شد که این تحریم‌ها برنامه موشکی و پهپادی و سازمان‌ها و نهادهایی که از سپاه پاسداران و وزارت دفاع ایران پشتیبانی می‌کنند را در بر خواهد گرفت و واشنگتن انتظار دارد تا متحدانش نیز از این اقدام آمریکا پیروی کنند.

برخی معامله‌گران دلیل افزایش 800 تومانی قیمت دلار در روز پنجشنبه 30 فروردین را همین سیگنال سیاسی می‌دانند. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی می‌گویند اگر قیمت دلار در ماه‌های آتی به انتهای کریدور ششم برسد، قیمت منصفانه‌ای است، زیرا قیمت و ارزش به هم چسبیده است. آنها چشم‌انداز برجام را متعاقب رخدادهای سیاسی اخیر، از دست رفته می‌دانند.

 

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

ورق دلار برگشت، جلوی دلار گرفته شد 2