شنبه 21 مهر 1403

وزیر خارجه ترکیه: دولت شرق لیبی باید راه حل سیاسی را بپذیرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
وزیر خارجه ترکیه: دولت شرق لیبی باید راه حل سیاسی را بپذیرد

تهران - ایرنا - "مولود چاووش اوغلو" وزیر خارجه ترکیه در سخنانی مدعی شد که این کشور معادلات قدرت را در لیبی تغییر داده و خلیفه حفتر باید بپذیرد که راه حل سیاسی تنها راه حل و فصل منازعات است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزیر خارجه ترکیه در گفت و گو با یک رسانه محلی در این کشور ادعا کرد که برقراری آتش بس در این کشور تحت ورود ترکیه به جنگ داخلی این کشور بوده و نیروهای شرق لیبی به رهبری ژنرال حفتر باید بدانند که راه حل سیاسی تنها راه حل پایان دادن به جنگ داخلی است.

وی مدعی شد اقداماتی که ترکیه در لیبی در پیش گرفته، مانع ادامه جنگ داخلی در لیبی شده است.

چاووش اوغلو افزود که دیدگاه‌های ترکیه و انگلیس با دیدگاه های انگلیس درباره مسایل بین المللی و منطقه ای بخصوص بحران لیبی یکسان است و لندن از دولت شرعی در طرابلس و راه حل سیاسی حمایت می کند.

رییسان جمهوری ترکیه و آمریکا روز شنبه در تماس تلفنی در مورد سوریه و لیبی گفت وگو کردند.

حفتر در آوریل 2019 (فروردین - اردیبهشت 98) حمله‌ای را برای تسخیر شهر طرابلس که دولت وفاق ملی لیبی در آن مستقر است، انجام داد و منجر به درگیری شدید و کشته شدن بیش از هزار نفر شد.

ارتش لیبی در چند روز گذشته به پیروزی هایی علیه شبه نظامیان حفتر دست یافته است.

عناصر وابسته به حفتر در این مدت ضربات سنگینی را در تمامی شهرهای ساحل غربی تا مرز تونس و همچنین پایگاه راهبردی الوطیه و شهرهای بدر و تیجی (شمال غرب) متحمل شده اند.

لیبی تولید کننده بزرگ نفتی از سال 2011 (90-1389) پس از سقوط معمر قذافی دیکتاتور لیبی همچنان درگیر جنگ داخلی است. از آن زمان دولت وفاق ملی در طرابلس و نیروهای متحد حفتر همراه با ارتش ملی در شرق کنترل اوضاع را در دست دارند.

آزاد سازی پایگاه الوطیه (دوشنبه) از سوی نیروهای دولت وفاق لیبی بعد از سقوط شهر غریان در ماه ژوئن، دومین سقوط اتاق اصلی عملیات شبه نظامیان حفتر در این منطقه به شمار می رود.

به دنبال افزایش تنش در لیبی، «استیفانی ویلیامز» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی هفته گذشته گفت که طی حدود دو ماه اخیر و از زمان آغاز عملیات نیروهای ژنرال حفتر علیه دولت وفاق ملی در طرابلس، 200 هزار لیبیایی مجبور به فرار از خانه‌های خود شدند.

ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی سال 1398 توافقی را در زمینه امنیتی، همکاری های نظامی و محدود کردن مناطق نفوذ دریایی امضا کردند که این توافق با توجه به اوضاع لیبی مورد اعتراض یونان و مصر قرار گرفت.

مصر، امارات، فرانسه، یونان و قبرس دوشنبه 22 اردیبهشت ماه در بیانیه‌ای مشترک آنچه را "مداخله نظامی ترکیه در لیبی" و "فعالیت غیرقانونی ترکیه در دریای مدیترانه" نامیدند، محکوم کردند.

وزرای خارجه کشورهای مزبور در این بیانیه تأکید کردند که فعالیت ترکیه در منطقه اقتصادی قبرس و آب‌های منطقه‌ای آن نقض صریح قانون بین‌المللی است.

مدیترانه دریایی است که به اقیانوس اطلس متصل می باشد و 23 کشور اطراف آن هستند.

در شمال این دریا برخی کشورهای اروپا، جنوب کشورهای آفریقایی و شرق آن ترکیه و کشورهای شامات مانند سوریه، لبنان و فلسطین قرار دارند.

*س_برچسب‌ها_س*