یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

وزیر نیرو: پاسخ مطالبات مردم با توزیع عادلانه منابع آب محقق می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
وزیر نیرو: پاسخ مطالبات مردم با توزیع عادلانه منابع آب محقق می‌شود

شهرکرد - ایرنا - وزیر نیرو با اشاره به محدودیت منابع آب کشور گفت: اگر این منابع را به عدالت توزیع کنیم، به خوبی پاسخگوی خواسته‌های مردم خواهیم بود.

علی‌اکبر محرابیان روز شنبه در سفر به چهارمحال و بختیاری در نخستین برنامه کاری خود در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد افزود: شرط عدالت در توزیع آب، اولین اصل برای اجرای طرح‌هاست و این یک امر بدیهی است و در این زمینه قوانین روشن و شفاف است.

وی با بیان اینکه قوانین موجود روشن و شفاف است، تصریح کرد: اگر قانون را ملاک عمل قرار دهیم اختلافی در حوزه آب شکل نمی‌گیرد و معتقدیم برای بهره بردن مردم از این موهبت الهی، به کارگیری تدبیر، حفظ وحدت و بحث‌های کارشناسی در محیط‌های خود است و بردن این بحث‌ها در بین مردم سود و فایده‌ای نخواهد داشت.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: ما جلسات مختلفی با نمایندگان داشته‌ایم و اختلافی بین خودمان و نمایندگان نمی‌بینیم و بر روی اصول هیچ گونه اختلافی وجود ندارد و در این سفر با مردم گفت وگو می‌کنیم.

محرابیان گفت: البته نارضایتی‌ها بین گروه‌های مختلف مشاهده می‌شود که بخشی از این نارضایتی‌ها مربوط به سوء تعبیرها و بخشی مربوط به عدم شفافیت و تصمیم‌گیری نکردن در زمان خودش و بخشی نیز میزان تقاضا بشدت بالا رفته است و اکنون نزولات کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه نزولات جوی کاهش پیدا کرده و بارگذاری روی منابع آب بارگذاری نامتعادلی است، اظهار داشت: نبود تعادل در بارگذاری‌ها سبب مشکلات زیست‌محیطی و سفره‌های زیرزمینی و اجابت نشدن خواسته‌های مردمی که مقصر در برنامه‌ریزی‌ها نیستند، شده است.

محرابیان ادامه داد: باید قدری در این امور ملاحظات بیشتری داشته باشیم و جایی که امکان برداشت آب نیست بارگذاری نکنیم این در حالی است که صنایع را بی‌جهت گسترش می‌دهیم و توقع در مردم ایجاد می‌کنیم.

وزیر نیرو گفت: باید یک تدبیر ملی و همفکری دسته‌جمعی وجود داشته باشد و با رعایت اصول علمی و کارشناسی و فنی را راهکار رفع مشکلات و نارضایتی‌های موجود است و باید تدابیری به کار گرفته شود که اشکالات و تصمیم‌گیری‌های غلط گذشته را اصلاح کنیم و فضا برای این مهم وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: امروز مجموعه مسوولان و نمایندگان مجلس همگی به این نتیجه رسیده‌ایم که فضا به گونه‌ای است که در یک گفت‌وگوی صمیمی و کارشناسی می‌توان به توافق برسیم.

محرابیان گفت: باید دست به دست همدیگر داد و با رعایت اصول علمی و فنی و کارشناسی، تدابیری کنیم که اشکالات گذشته و تصمیمات غلط گذشته را برگردانیم چرا که همه از تصمیمات غلط متضرر می‌شوند.

به گفته وی، می‌توانیم در یک گفت وگوی صمیمی و کارشناسی بر روی خیلی نکات با هم به توافق برسیم، چرا که مردم دنبال حل مشکلات هستند و غیر از این انتظاری ندارند و به دنبال اختلاف نیستند و اینکه حرفی زده شود که بوی اختلاف داشته باشد، بردی ندارد و مردم خواستار حل مشکلات هستند و ما خود را موظف می‌دانیم حرف همه را بشنویم و بر مبنای قانون، عدالت، شفافیت و اصول فنی که شرط اجرای پروژه‌هاست اجرا کنیم.

به گزارش ایرنا، وزیر نیرو روز شنبه به منظور بررسی مسائل و مشکلات حوزه آب استان چهارمحال و بختیاری و بازدید از برخی طرح‌های آبرسانی از جمله طرح بن به بروجن، سد کوهرنگ 3، سد باباحیدر و سد خرسان 3 به این استان سفر کرده است.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

به دلیل تداوم خشکسالی در چهارمحا ل و بختیاری در حال حاضر 18 هزار و 493 نفر در 68 روستای استان با تانکر، آبرسانی سیار می‌شود و این روستاها در تمامی نقاط استان به ویژه در شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا و اردل پراکنده شده است.

برخی از این روستا به سبب خشکیدگی مخازن آب و برخی از روستاها به سبب نبود خطوط آبرسانی با تانکر آبرسانی سیار می‌شود.

خشکسالی‌هایی از سال 1386 در چهارمحال و بختیاری آغاز شده و پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان به‌ویژه در بخش کشاورزی داشته است.

چهارمحال و بختیاری دارای 10 شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت است که 100 درصد مساحت این استان در سالجاری درگیر خشکسالی شده است.

*س_برچسب‌ها_س*