شنبه 29 اردیبهشت 1403

وزیر کشور ترکیه: 6 هزار و 660 تبعه خارجی در زلزله اخیر جان باختند

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
وزیر کشور ترکیه: 6 هزار و 660 تبعه خارجی در زلزله اخیر جان باختند

وزیر کشور ترکیه از پرداخت خسارت جزئی، متوسط و سنگین به یک میلیون و 377 هزار خانوار آسیب دیده از زلزله اخیر خبر داد و افزود: پرداخت خسارت به 121 هزار خانوار دیگر نیز در دست اقدام است.

وزیر کشور ترکیه اعلام کرد: در جریان زلزله یک ماه پیش در 11 استان جنوبی این کشوره، 6 هزار و 660 تبعه خارجی که اغلب آن‌ها سوری بودند، جان باختند.

به گزارش ایرنا و به نقل از تارنمای خبر.7 ترکیه، سلیمان سویلو آخرین آمار جانباختگان زلزله ششم فوریه (17 بهمن ماه 1401) را 48 هزار و 448 نفر اعلام کرد که هنوز هویت یک هزار و 615 نفر از آنان شناسایی نشده است.

وی از پرداخت خسارت جزئی، متوسط و سنگین به یک میلیون و 377 هزار خانوار آسیب دیده از زلزله اخیر خبر داد و افزود: پرداخت خسارت به 121 هزار خانوار دیگر نیز در دست اقدام است.

وزیر کشور ترکیه با اشاره به نصب 21 هزار دستگاه کانکس در مناطق زلزله زده در جنوب این کشور و اقامت 85 هزار نفر از زلزله‌زدگان در آن‌ها بیان کرد: در مجموع 115 هزار و 585 کانکس در مناطق زلزله زده برای اسکان اهالی نصب می‌شود.

مراد کوروم وزیر شهرسازی، محیط زیست و تغییرات اقلیم ترکیه چند روز پیش از اتمام مطالعات ارزیابی خسارت زلزله در پنج استان غازی‌آنتپ، قهرمان‌ماراش، آدی‌یامان، کیلیس و عثمانیه خبر داد و افزود: ارزیابی خسارت در 6 استان دیگر نیز به زودی به پایان می‌رسد.

زلزله 7.7 و 7.6 ریشتری 6 فوریه 2023 (17 بهمن ماه 1401) ترکیه و سوریه که جان حدود 48 هزار نفر را در جنوب ترکیه گرفت، علاوه بر تلفات جانی زیاد، خسارت‌های مالی سنگینی نیز بر پیکره اقتصاد این دو کشور بر جای گذاشته است.

شبکه خبری تی. آر. تی ترکیه چند روز پیش اعلام کرد که در پی این زلزله، بیش از سه میلیون و 300 هزار نفر مجبور به کوچ و مهاجرت از محل زندگی خود به مکانی دیگر شده‌اند.

این رسانه در گزارش خبری خود با اشاره به نقل مکان و جا به جایی بیش از چهار میلیون نفر از جمعیت مناطق جنوبی ترکیه به علت تبعات زلزله اعلام کرد: پس از این زلزله، 800 هزار نفر از جمعیت ساکن در شهر‌ها نیز به روستای اجدادی خود بازگشته‌اند.

بنا به اعلام مدیر بانک جهانی، زلزله اخیر در ترکیه بیش از یک میلیون و 250 هزار نفر از ساکنان 11 استان ترکیه را بی خانمان کرده و یا به محل سکونت آن‌ها خسارت وارد کرده است.

هر چند که خسارت دقیق این زلزله که از آن به عنوان «فاجعه قرن» یاد می‌شود، هنوز مشخص نشدهاست، ولی برخی نهاد‌های اقتصادی برآورد‌های خود را از میزان خسارت این زلزله اعلام کرده و گفته اند که اقتصاد ترکیه به سختی می‌تواند از زیر بار خسارت این رویداد کمر راست کند.

از میان اخبار

نبرد روایت‌ها در ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان

جزییات شلیک به پیشانی کودک 5 ساله