چهارشنبه 18 مهر 1403

وضعیت اقتصادی مردم از میزان تولید زباله‌ها قابل سنجش است / خطر در کمین منطقه گردشگری باباموسی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
وضعیت اقتصادی مردم از میزان تولید زباله‌ها قابل سنجش است / خطر در کمین منطقه گردشگری باباموسی

روح الله عظیمی گفت: میزان و نوع تولید زباله در واقع بستگی به رفاه جامعه دارد، شاید بشود تب جامعه را از مواد زباله که دور ریخته می شود تشخیص داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روح الله عظیمی، مدیرعامل سازمان پسماند خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک، با اشاره به اینکه تولید کمپوست در واقع بخشی از سایت پردازش زباله است، اظهار داشت: بار زباله جمع آوری شده از سطح شهر می تواند حامل مواد ضایعاتی باشد که با ارزش و دارای بهره وری اقتصادی است.

وی با بیان اینکه نسبت زباله های خشک و تر در همه مناطق یکسان نیست، گفت: در برخی شهرها که زندگی ماشینی رواج داشته باشد، درصد زباله خشک بیشتر است و احداث سایت پردازش در آن مناطق می تواند بهره وری اقتصادی بالایی داشته باشد.

عظیمی اضافه کرد: میزان و نوع تولید زباله در واقع بستگی به رفاه جامعه دارد، شاید بشود تب جامعه را از مواد زباله که دور ریخته می شود تشخیص داد.

این کارشناس مسئول با بیان اینکه در بجنورد نسبت تولید زباله های تر در مقابل زباله خشک بیشتر است و میزان مواد بازیافتی موجود در زباله ها جهت بهره وری اقتصادی حدود چهار درصد است، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه در این شهر از کود حیوانی برای بخش کشاورزی و باغداری استفاده می شود، تولید کمپوست جنبه اقتصادی نخواهد داشت.

عظیمی عنوان کرد: سایت پردازش زباله در استان خراسان شمالی از 91 راه اندازی شد، باتوجه به اینکه در زمینه کمپوست در استان تجربه ای وجود نداشت، همچنین مکان یابی نامناسب و عدم مدیریت صحیح منجر به ایجاد بحث اجتماعی و در نهایت امنیتی و تعطیلی این کارخانه شد.

وی ادامه داد: راه اندازی مجدد کارخانه پردازش زباله در بجنورد در گام نخست با ایجاد دفن گاه جدید با فاصله ای دورتر از مکان قبلی آغاز شده است، برای سایر فازها نیازمند حضور سرمایه گذاران است، که باتوجه به مشکلات امنیتی و اجتماعی که وجود داشته احساس خطر می کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه از سال 72 تاکنون میزان یک میلیون تن زباله در دفنگاه باباموسی دفن شده است، اضافه کرد: در حال حاضر دفن گاه بابا موسی اصلا مکان مناسبی برای دفن زباله نیست، باتوجه به اینکه این مکان محیط آهکی و مقصد گردشگری شهر بجنورد است اصلا مکان مناسبی نیست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد 163 زباله گرد به صورت ثبت شده در شهرستان بجنورد ساماندهی شده اند، گفت: تعداد 40 نفر نیز به نام زباله دزد یا کولی کتفی در شهر وجود دارند که به دلیل اینکه فاقد ابزار و دارای اعتیاد هستند به آنها مجوز داده نمی شود، که در این گروه زنان نیز به چشم می خورند.

عظیمی گفت: کولی کتفی ها معمولا افراد دارای اعتیاد هستند و برای تامین هزینه روزانه شان اقدام به جمع آوری زباله می کنند، که خیلی خطرناک و باعث شیوع آلودگی هستند، همچنین فعالیت این گروه برای کارگران شهرداری که جمع آوری زباله از درب منازل را برعهده دارند، که با جمع آوری زباله ها توسط دست، دچار زخم و مشکلات می شوند.

مدیرعامل سازمان پسماند استان مطرح کرد: عدم همکاری مردم و بی نظمی در ساعت قرار دهی زباله ها در جلو درب منازلشان این فرصت را برای این گروه فراهم کرده است.

وی یادآور شد: طرح تفکیک از مبدا زباله برای همه افراد آموزش داده می شود اما در طبقات متوسط پایبندی بیشتری به طرح دارند، علاوه بر این طبقات کم در آمد تفکیک را در منزل انجام می دهند و جهت رفع نیازهای مالی شان اقدام به فروش زباله های خشک می کنند.

عظیمی گفت: فعالیت زباله گردها به دلیل نیازها و مشکلات معیشتی و اقتصادی که دارند برکسی پوشیده نیست، اما در ایام شیوع کرونا در واقع آسیب بزرگی برای خودشان و شهر می توانند باشند.

عظیمی میانگین تولید روزانه زباله در بجنورد را 134 تن اعلام کرد و گفت: اسفند 98 که میزان زباله های تولیدی چهار و 229 تن بوده در مقایسه با اسفند سال گذشته که سه هزار و 649 تن بوده، 13 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی همچنین از افزایش 9 درصدی زباله در فروردین 99 درمقایسه با سال گذشت خبر داد و گفت: فروردین 98 میزان سه هزار و 665 تن زباله تولید شده که در فروردین سال جاری سه هزار و 999 تن بوده است.

انتهای پیام /