چهارشنبه 28 شهریور 1403

وعده های بزرگ برای رشد بورس | برنامه صیدی و همتی چیست؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
وعده های بزرگ برای رشد بورس | برنامه صیدی و همتی چیست؟

شهریور ماه برای فعالان بازار بورس پر از رویدادهای کوچک و بزرگ بود. تغییرات در وزارت اقتصاد، شورای عالی بورس و حتی سازمان بورس، عواملی هستند که می‌توانند تأثیر زیادی بر روند بازار بگذارند. این روند به تفکرات و تصمیمات مدیران وابسته است!

هفته‌ای که به سه‌شنبه 20 شهریورماه 1403 ختم می‌شود، تحت تأثیر تغییرات در رهبری سازمان بورس قرار داشت. استعفای مجید عشقی و انتصاب حجت‌اله صیدی به عنوان جانشین، از مهم‌ترین اخبار این هفته بود که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر وضعیت بازار داشته باشد. این تغییرات ممکن است به نفع بازار باشد و آن را به سمت رونق هدایت کند یا برعکس، وضعیت را بحرانی نماید! البته تحلیل نظرات مسئولان می‌تواند به فعالان بازار کمک کند تا بهتر بتوانند ابعاد این تغییرات را درک کنند.

عبدالناصر همتی

وزیر اقتصاد و دارایی در سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی گفت: بخش عمده‌ای از چالش‌های بورس به تصمیمات دولت باز می‌گردد. سیاستگذاری، قیمت‌گذاری دستوری، نرخ ارز و اختلاف نرخ ارز بازار آزاد و نیمایی بحث‌های مهمی هستند که صنایع را با مشکل مواجه کرده است و شرکت‌های بورسی تقریبا نزدیک به 50 درصد نسبت به دوره قبل کاهش سود داشته‌اند.

عبدالناصر همتی افزود: باید به همراه سایر اعضای دولت تلاش کنیم تا این روند متوقف شده، شرکت‌ها احیا و شرایط بهتر شود و شاهد رشد سودآوری آن‌ها باشیم و این ممکن نیست مگر با تعامل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با سایر اعضای دولت. وی ادامه داد: از دلایل انتخاب رئیس جدید سازمان بورس هم این بود که می‌توانند تعامل خوبی با وزرا و رؤسای سازمان‌های مهم مربوطه داشته باشند.

حجت‌اله صیدی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بعد از کسب اعتماد از شورا عالی بورس اعلام کرد: برنامه اصلی مدیریت جدید بازار سرمایه، کاهش ریسک در بازار و افزایش اعتماد به بورس است. حجت‌اله صیدی گفت: بازار سرمایه در همه دنیا دارای چالش‌های خاص خود است. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در سال‌های اخیر شاهد افزایش ریسک‌های بازار بوده‌ایم. او توضیح داد: بخشی از این اتفاق ناشی از نبود قطعیت‌ها و عدم تعادل‌های موجود در اقتصاد ایران و بخش دیگر آن نیز تحت تاثیر تحولات سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی است. صیدی افزود: اقتصاد ایران به شدت نیازمند مثبت شدن نرخ رشد سرمایه است؛ رفع مشکلات بازار سرمایه و مسائل مربوط به آن، مقدمه تشکیل سرمایه را فراهم می‌کند. وی با بیان اینکه تاکنون سهم بازار سرمایه در تشکیل سرمایه و تامین مالی از بازار پول کمتر بوده است، افزود: امیدواریم بتوانیم با افزایش شفافیت، ارتقای کارایی بازار، کاهش ریسک و صیانت از حقوق سهامداران، کمک‌کننده به تشکیل سرمایه و کسب بازده مناسب از بازار سرمایه باشیم. لازم به ذکر است که محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی نیز 2 نگرانی اصلی کشور برای کنترل تورم را برشمرد که یکی از آن‌ها «تامین مالی پایدار» بود. به نظر می‌رسد با تعامل در بانک مرکزی و سازمان بورس، هم دغدغه بانک مرکزی و هم دغدغه فعالان برطرف خواهد شد.

حسین عبده تبریزی

مشاور اقتصادی رئیس جمهور نیز در هفته گذشته در خصوص بورس و افق آن سخنانی را مطرح کرد. عبده تبریزی گفت: بازار سرمایه با تغییراتی که در ساختار آن در حال انجام است، تا پایان سال جاری تقویت خواهد شد. با این تغییرات انتظار میرود بازار نه تنها به سمت تضعیف نخواهد رفت بلکه تا پایان سال جاری تقویت شده و رشد خواهد کرد. حسین عبده تبریزی افزود: بازار سرمایه، تا به امروز مسیر پر پیچ و خمی را گذرانده، اما باید بیشتر بر روی شفاف‌سازی‌ها کار شود. به نظر می‌رسد در صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی می‌توان اقدامات عمده‌ای انجام داد؛ چرا که بخشی از گرایش بورس، سرمایه‌گذاری کوتاه مدت است و ورود سرمایه‌های بلند مدت و 30 ساله از سوی صندوق‌های بازنشستگی می‌تواند به تعادل بازار سرمایه منتهی شود. به نظر می‌رسد که بازار سرمایه به یک دغدغه مشترک برای سیاست‌گذاران تبدیل شده و اگر سیاست‌های اتخاذی هدفمند باشد و جزیره‌ای تصمیمی اتخاذ نشود، اتفاقات ویژه‌ای برای بورس کشور آن هم بعد از 4 سال خواهد افتاد.