جمعه 10 فروردین 1403

وقتی عقاب ایرانی دم کرکس‌ها را چید

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
وقتی عقاب ایرانی دم کرکس‌ها را چید

یکی از عقابان تیزپرواز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اقتدار خود توانست دم کرکس‌های متجاوز را بچیند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نیروی هوایی ارتش از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز دفاع مقدس نقش پر رنگی در دفاع از کشورمان به خصوص در مقابله با ضد انقلاب در کردستان و مناطق عملیاتی غرب داشته است.

نیروی هوایی ارتش در هنگام تهاجم رژیم بعث به ایران اسلامی در 31 شهریور ماه 1359 نیز به عنوان یک نیروی واکنش سریع وارد عمل شد و امیر سرلشکر خلبان شهید فکوری فرمانده وقت این نیرو با طراحی عملیات 140 فروندی نخستین پاسخ به تجاوز ارتش بعثی را به صدام داد.

اگر بخواهیم نقش نیروی هوایی ارتش را در دوران دفاع مقدس بیان کنیم باید بگوییم که اگر خلبانان نیروی هوایی و پشتیبانی‌های آنان نبود شاید بسیاری از عملیات‌های دریایی و زمینی مانند عملیات مروارید و والفجر 8 نیز به پیروزی نمی‌رسید. این نیرو از پایان دفاع مقدس تا کنون هم در عرصه‌های خودکفایی، ساخت و تولید تجهیزات جدید و به روز هم از نیرو‌های پیشگام در نیرو‌های مسلح به شمار می‌رود.

این نیرو از نخستین روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی و بعد‌ها در طول دفاع مقدس علاوه بر عملیات‌های مهمی، چون حمله به الولید یا اچ 3، حمله به اوسیراک، کمان 99، بمباران شهر کوت و بسیاری دیگر از عملیات‌ها نقش مهمی در نابودی توان نظامی ارتش بعثی داشت و در این راه شهدای بسیاری را هم به انقلاب و کشورمان تقدیم کرده است. نخبگان نیروی هوایی ارتش توانستند عملیات‌های بسیاری را علیه دشمن بعثی طراحی و اجرا کنند که تا آن زمان شاید نظیر آن در دنیا وجود نداشت. این نوابغ و نخبگان نه تنها با این عملیات‌ها توانستند دشمن بعثی را مجبور به پذیرش شکست کنند، بلکه کارشناسان نظامی جهان را هم به حیرت واداشتند.

خلبانان جنگنده‌های اف‌4 و اف‌5 نیز از شجاع‌ترین و بهترین خلبانان ایران هستند؛ خلبانانی از جمله شهید فریدون ذوالفقاری، شهید علیرضا یاسینی، شهید حسین خلعتبری، فرج‌الله براتپور، شهید مصطفی اردستانی و هوشنگ آغاسی بیگ. اف 5‌ها و اف4‌های ایرانی نیز ستون‌های زرهی رژیم بعث را در دشت خوزستان به گونه‌ای مورد هدف قرار دادند که دشمن نتوانست به هدف خود برای تصرف جنوب خوزستان و دزفول دست پیداکند. باید توجه کنیم که خلبانان ایرانی باعث شدند تا صادرات نفت عراق تحت از حدود دو میلیون بشکه به 800 هزار بشکه در روز کاهش یافت.

نبرد‌های هوایی خلبانان ایران اسلامی علیه رژیم بعثی عراق نیز بخشی جذاب از جنگ است که متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است. اف14‌های ایران در دست خلبانان بزرگی، چون یدالله خلیلی، اسدالله عادلی، حسین خلیلی، جلیل زندی، فضل‌اله جاویدنیا و ده‌ها مرد بزرگ دیگر نه تنها هشت سال مانع تسلط هوایی دشمن بر آسمان ایران شدند، بلکه حدود 130 (پیروزی هوایی ثبت شده) تا 190 (پیروزی غیررسمی) را کسب کردند. در حالی که دشمن تنها توانست پنج فروند اف14 ایران را ساقط کند.

*س_ماموریت‌های نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس و جنگ تحمیلی_س*

نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس به طور کلی چهار وظیفه اصلی را انجام می‌داد که عبارتند از؛ شناسایی هوایی، ترابری هوایی تاکتیکی، انهدام زیرساخت‌های اقتصادی و نظامی رژیم بعث عراق و دفاع از تاسیسات زیربنایی کشور. در این بین، اما یکی از مهم‌ترین وظایف این نیرو در دفاع مقدس انهدام و نابودی مقر‌های دشمن بعثی بود. یعنی همان نقاطی که باید منهدم می‌شدند تا در موج حملات دشمن بعثی علیه کشورمان وقفه ایجاد شود. در این میان نقش جنگنده‌های فانتوم و خلبانان آن در اجرای این وظیفه بسیار مهمی و حیاتی بود.

*س_خلبان انقلابی که به ساواک رودست زد_س*

امیر سرلشکر خلبان شهید امیر مرادقلی یکی از خلبان شهید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که نخستین روز از آخرین ماه تابستان سال 1335 در روستای حاجی کلاته شهرستان علی آبادکتول استان گلستان در خانواده‌ای متدین از اهالی سیستان و بلوچستان متولد شد. دوران کودکی و پس از آن را در زادگاهش گذراند و مقاطع تحصیلی ابتدایی و دبیرستان را نیز در همان محل تولدش طی کرد. پس از دریافت دیپلم بود توانست در آزمون ورودی دانشکده افسری پذیرفته شود و برای تحصیل علوم و فنون نظامی وارد این دانشگاه شد. او حالا باید برای گذراندن دوره‌های تخصصی پرواز به آمریکا می‌رفت، پس از آن بود که بجهت خلاقیت‌هایش برای طی یک دوره تکمیلی، خلبانی عازم آمریکا شد.

دوستانش که در آمریکا با او همراه بودند می‌گویند که وقتی امیر در آنجا هم هیچ گاه نمازش را ترک نمی‌کرد و همواره با معبودش در ارتباط نزدیک بود. در پاسخ به دوستانش که پرسیده بودند چرا در آمریکا هم نمازش ترک نمی‌شود گفته بود که من با ایستادن و تعظیم، رکوع و سجده در مقابل، خدای یکتا، خود را نیست می‌بینم و هر چه هست اوست، که خدای زمین و آسمان هاست. او بعلت نوع نگاهش به جهان هستی و پروردگار و همچنین بصیرت محمدی از دین اسلام، مورد انتقاد رژیم ستمشاهی قرار گرفت. پس از بازگشت از آمریکا، بعد از فراغت از تحصیل و طی دوره مقدماتی، خدمت رسمی خود را در یگان‌های نیروی زمینی آغاز کرد.

سال 1356 بود که مبارزات مردمی علیه رژیم ستمشاهی در جریان بود، او نیز به صف مردم پیوست تا با این رژیم استکباری مبارزه کند. او در توزیع اعلامیه‌ها و نوار‌های سخنان امام خمینی (ره) بسیار تلاش می‌کرد و به همین علت یکبار تحت کنترل ساواک قرار گرفت و آن‌ها در یکی از روز‌ها بطور ناگهانی به خانه‌اش حمله کردند. اما او با درایت بالا با پیش بینی وقوع این اتفاق، اعلامیه‌های حضرت امام را در یک جای امن نگهداری می‌کرد. آن‌ها پس از جستجوی خانه اش ناکام ماندند و توانستند چیزی از او بدست بیاورند. اما دیگر دست از سرش بر نمی‌داشتند مرتب او را مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند.

*س_پیروزی انقلاب اسلامی و آزادی ایران از استکبار_س*

یکسال پس از این اتفاق و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) او نیز همچون همه ملت ایران از چنگال رژیم ستمشاهی رها شد. امیر که از پیروزی انقلاب اسلامی شادمان بود از همه توان خود برای خدمت به اسلام، جامعه و وطنش استفاده کرد. سال 1358 بود که ازدواج کرد و در سال‌های 1359 و 1362 فرزندانش که هر دو دختر هستند، چشم به جهان گشودند.

با آغاز جنگ تحمیلی و یورش وحشیانه رژیم بعثی عراق به کشورمان، امیر نیز همچون سایر همرزمانش لباس رزم بر تن کرد. او با حضور در تیپ 55 هوابرد شیراز عضو گروه تجسس هواپیمای گشت و شناسایی P3F شد و در همه ماموریت هایش با موفقیت از میهنش دفاع می‌کرد. پروازهایش برای دفاع از وطن ادامه پیداکرد تا بالاخره روز عروج به سوی معبود و یاران شهیدش فرارسید. 21 بهمن ماه سال 1363 هنگامی که او برای گشت دریایی از پایگاه هفتم شکاری شیراز به خلیج فارس اعزام شده بود در آخرین پروازش از عمق آسمان لایتناهی به عرش الهی پر کشید.

مزار این شهید در امام‌زاده الازمن شهرستان علی آباد کتول در استان گلستان واقع شده است.

*س_وقتی عقاب ایرانی دم کرکس‌ها را چید_س*

همرزمان شهید درباره شجاعت این شهید بزرگوار می‌گویند که روزی خلبان مرادقلی هنگامی که بر فراز خلیج فارس در حال پرواز بود، چند هواپیمای آمریکایی او را احاطه کرده و در تماسی با امیر می‌گویند که به خانه‌ات برگرد. امیر با صلابت و قاطعیت به آن‌ها می‌گوید؛ من در فضای خانه‌ام هستم، تو متجاوزی، برو به خانه‌ات که اینجا جای تو نیست، چند بار تکرار می‌کند: تو متجاوزی برگرد به خانه‌ات آمریکایی... برگرد.

وقتی عقاب ایرانی دم کرکس‌ها را چید 2
وقتی عقاب ایرانی دم کرکس‌ها را چید 3
وقتی عقاب ایرانی دم کرکس‌ها را چید 4
وقتی عقاب ایرانی دم کرکس‌ها را چید 5
وقتی عقاب ایرانی دم کرکس‌ها را چید 6
وقتی عقاب ایرانی دم کرکس‌ها را چید 7
وقتی عقاب ایرانی دم کرکس‌ها را چید 8
وقتی عقاب ایرانی دم کرکس‌ها را چید 9
وقتی عقاب ایرانی دم کرکس‌ها را چید 10
وقتی عقاب ایرانی دم کرکس‌ها را چید 11