دوشنبه 2 مهر 1403

وقتی مقاومت یمن موازنه قدرت را تغییر می‌دهد

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش مشرق، محمد ایمانی در کانال تلگرامی خود نوشت:

حمله موشکی پنج شنبه شب انصار الله یمن، بعد از 6 روز همچنان محل بحث رسانه هاست. خبری که آمریکایی ها سعی کردند آن را مدیریت کنند.

رویترز و CNN پنج شنبه شب، از حمله موشکی به یک کشتی جنگی آمریکایی در سواحل یمن خبر دادند و به نقل از یک مسئول آمریکایی مدعی شدند:

"کشتی جنگی آمریکا چند موشک را که از سواحل یمن به سمت آن شلیک شده بود، رهگیری و منهدم کرد. مشخص نیست موشک‌ها به سمت چه هدفی شلیک شده، اما احتمالا هدف، رزمناو uss Carney بوده که از سوئز وارد دریای سرخ شد".

مدتی بعد، CNN گزارش داد "حمله انصار الله، ابعادی بزرگ‌تر از موارد قبلی داشت. ناو آمریکایی، غیر از موشک‌ها، 15 فروند پهپاد برخاسته از سواحل یمن را رصد کرده که در امتداد دریای سرخ، به سوی شمال (اسرائیل) حرکت می کردند".

همچنین رسانه‌های اسرائیل گفتند: حمله موشکی انصارالله که توسط آمریکا رهگیری شد، بسیار فراتر از آن چیزی بود که تصور می‌شود. آنها موشک‌هایی با کلاهک‌هایی به وزن 1/6 تن و پهپاد های انتحاری (هر کدام حامل کلاهک جنگی 40 کیلوگرمی) شلیک کردند.

وال استریت ژورنال هم به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده که پنج شنبه شب 5 موشک کروز و 30 پهپاد به سمت اسرائیل روانه شده است.

آمریکایی ها سعی کردند در باز نشر خبر، قدرت رهگیری خود را به رخ بکشند. اما واقعیت این است که اگر حملات موشکی جدی شود، سامانه های پدافندی آمریکا قادر به مهار آن نخواهد بود. مقاومت یمن، بارها عمق هزار کیلومتری عربستان را هدف قرار داد و هیچ کاری از سامانه های آمریکا بر نیامد.

پایگاه های آمریکا در عراق و سوریه، ظرف دو هفته اخیر بارها هدف حملات موشکی و پهپادی موفق قرار گرفت؛ از جمله انفجار های مهیب پریشب در «فیلد العمر» و «الشدادی».

آمریکا وانمود می کند موشک ها و پهپاد ها را رهگیری کرده. اما عمدا این احتمال را پنهان می کند که حمله مذکور نه الزاما برای حمله، بلکه برای شناسایی امکانات راداری و پدافندی در موازات دریای سرخ، تا فلسطین اشغالی بوده باشد.

چنین حملاتی، نه لزوما برای هدفگیری، بلکه به عنوان عملیات فریب، و برای شناسایی میزان و موقعیت سامانه های پدافندی حریف، و زدن ضربات کاری تر انجام می شود.

حالا اگر پس از این شناسایی، همزمان ناو آمریکا و مراکز صهیونیستی هدف حملات واقعی و ایذایی همزمان از چند نقطه قرار بگیرند، چه کاری از سامانه پدافندی ناو آمریکا بر می آید؟!

نکته مهم بعدی، تغییر موازنه قدرت است. آمریکا که پنجه در پنجه قدرت هایی مثل شوروی و چین می انداخت و با موفقیت عقب می راند، حالا حریف خطرناک خود را مقاومت یمن و فلسطین می یابد و ناچار، وارد مصاف با آنها می شود و طبعا ضربه پذیر می شود.

مقاومت مظلوم یمن، که 8 سال در معرض وحشیانه ترین جنگ و محاصره و تحریم قرار داشت، نه تنها از پا در نیامد، بلکه دشمن متجاوز را چنان مجازات کرد که تن به آتش بس داد؛

حالا هم سر بر افراشته، و در حال نشانه گیری رژیم صهیونیستی استِ و اگر لازم باشد، از هدفگیری ناو های آمریکا هم ابایی ندارد. سیستم پدافندی آمریکا اگر اِشراف کافی داشت، تن به سرشکستگی در آرامکو (جده)، ریاض، جازان و... نمی داد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.