دوشنبه 11 تیر 1403

پالس انتخابات ریاست جمهوری به بازار؛ بلاتکلیفی قیمت ها تمدید شد!/ قیمت طلا ریخت؛ قیمت دلار کاهشی شد / بازگشت بورس به مدار صعود

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
پالس انتخابات ریاست جمهوری به بازار؛ بلاتکلیفی قیمت ها تمدید شد!/ قیمت طلا ریخت؛ قیمت دلار کاهشی شد / بازگشت بورس به مدار صعود

اقتصادنیوز: خلاصه معاملات بازار امروز از روند نزولی قیمت‌ها در واکنش به نتیجه شمارش آرای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری حکایت دارد.

به گزارش اقتصادنیوز، نخستین روز هفته دوم تابستان در حالی سپری شده است که نتیجه شمارش آرای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که با راهیابی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم همراه بود؛ معاملات همه بازارها را تحت الشعاع قرار داد.

معامله گران که از صبح امروز و پیش از آغاز فعالیت بازار چشم به ستاد انتخابات وزارت کشور و اعلام نتایج شمارش آرای ماخوذه داشتند، معتقدند بازارها در واکنش به نتیجه دور دوم انتخابات و پیروزی هر نامزد، دو سناریوی متفاوت را در پیش خواهند گرفت. بر اساس اطلاع خبرنگار اقتصادنیوز، در نخستین سناریو بازار با انتخاب یکی نامزدها از محدوده امن خود خارج و وارد فاز صعودی خواهد شد. این در حالیست که در سناریوی دیگر، معامله گران بر این باورند که اگر نامزد اصلاح طلب پیروز انتخابات شود، وضعیت بازار اندکی متفاوت خواهد شد؛ آنها می گویند بازار احتمالا آرامش موقت حاصل از این نتیجه انتخابات را تجربه خواهد کرد اما مولفه های دیگری همچون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نمایان شدن کسری بودجه و... قرار گرفتن بازار بر روند صعودی تا پایان سال را محتمل خواهد کرد. با این همه، معامله گران معتقدند که این وضعیت پایدار نخواهد بود و بازار در بلندمدت مسیر نزولی را دنبال خواهد کرد.

بر اساس پیگیری اقتصادنیوز، در مقابل این دو سناریو، گروهی دیگر از فعالان بازار، روند قیمت ها را با کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری 1403 به مرحله دوم مرتبط دانستند و معتقدند بازار تا پایان هفته آینده نوسان محسوسی را تجربه نخواهد کرد و در محدوده رنج بالا و پایین خواهد شد. پیش بینی که در لحظه تدوین این گزارش هم درست از آب درآمد و بررسی های خبرنگار اقتصادنیوز از روند قیمت ها در بازار امروز نشانگر نوسان محدود قیمت ها در بازار است.

دلار در هرات و تهران عقب نشست

امروز در بازار ارز قیمت دلار در تهران و هرات با عقب نشینی از کانال 61 هزار تومان، در حدود 60 هزار و 900 تومان معامله شد. همچنین دلار در بازار تهران ریزش نسبی قیمت را تجربه کرد و در پله دوم از کانال 61 هزار تومان ایستاد. روندی که برای درهم امارات هم تکرار شد و ارزش آن در پایان معاملات امروز به 16700 تومان رسید.

به عقیده معامله گران عقب نشینی دلار تا مرز حمایتی 61 هزار و 200 تومان می تواند زمینه ساز ورود اسکناس آمریکایی به کانال های کاهشی در روزهای آینده هم باشد.

طلا و سکه در مسیر نزولی

بازار طلا و سکه هم مانند بازار ارز معاملات امروز را در حالی به پایان رسانده است که قیمت ها در مقایسه با آخرین روز کاری هفته گذشته روند نزولی داشتند. امروز قیمت سکه امامی در بازار به 42 میلیون و 400 هزار تومان رسید که حدود 200 هزار تومان کاهش داشته است. همچنین هر گرم طلای 18 عیار طبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر سه میلیون و 500 هزار و 900 تومان قیمت خورد که ریزش 9 هزار تومانی را به ثبت رسانده است.

طلای آبشده اما امروز اتفاق مهمی را تجربه کرد و به گفته معامله گران با واگرایی مثبت همراه شد؛ روندی که ناشی از اشباع خرید و سپس اشباع فروش طلا در طی معاملات هفته گذشته رقم خورد و به گفته فعالان بازار در پی آن احتمال صعودی شدن قیمت طلا در روزهای آینده وجود دارد. این در حالیست که برخی دیگر از فعالان بازار معتقدند قیمت در نقطه مقاومتی توان بالا رفتن ندارد و بازارساز هم تلاش می کند تا قیمت ها از این مرز مهم عبور نکنند. طلای آبشده در پایان معاملات امروز 15 میلیون و 239 هزار تومان ارزش گذاری شده است.

صعود به کانال افزایشی در بازار رسمی

امروز در در بازار رسمی نرخ دلار نیما سرانجام پس از روند صعودی روزهای گذشته، به کانال 43 میلیون تومان وارد شد و 43017 تومان قیمت خورد. همچنین قیمت دلار در مرکز مبادله ایران بالا رفت و به 46071 تومان رسید. یورو مبادله ای هم افزایش قیمت را تجربه کرد و 49346 تومان و حواله آن 46075 تومان نرخ گذاری شد. قیمت درهم مبادله هم به 12545 رسید و حواله آن 11713 معامله شد.

بورس صعودی شد

اما اثر اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری 1403 بر بازار سهام با سایر بازارها تا حدودی متفاوت بود و بورس توانست سرانجام از رکود خارج شده و در مسیر افزایشی قدم بردارد. خلاصه معاملات امروز بورس نشان می دهد که در معاملات روز شنبه 9 تیر ماه 1403، شاخص کل بورس تهران 10 هزار و 892 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 96 هزار و 24 واحد رسید.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
پالس انتخابات ریاست جمهوری به بازار؛ بلاتکلیفی قیمت ها تمدید شد!/ قیمت طلا ریخت؛ قیمت دلار کاهشی شد / بازگشت بورس به مدار صعود 2