جمعه 2 شهریور 1403

پاک‌سازی حافظه موش‌ها در دانشگاه پکن

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پاک‌سازی حافظه موش‌ها در دانشگاه پکن

پکن - ایرنا - دانشمندان موسسه تحقیقاتی علوم اعصاب دانشگاه پکن با استفاده از روش‌های تصحیح ژنوم (موسوم به CRISPR) توانستند به توانمندی حذف بخشی از حافظه موش‌های آزمایشگاهی دست پیدا کنند.

به گزارش ایرنا از چاینا دیلی، براساس تحقیقات منتشر شده در مجله Science Advances، این روش می تواند ژن های موجود در انواع سلول ها از جمله نورون های مغزی را تغییر دهد.

«یی مینگ» یکی از نویسندگان این مقاله به رسانه های محلی گفت: این موفقیت می تواند به معنای یافتن راه های جدیدی برای درمان خاطرات پاتولوژیک و شرایطی مانند درد مزمن، اعتیاد به مواد مخدر و استرس مزمن باشد.

گزارش می افزاید اگر چه خاطرات و حافظه عواطف منفی، نقش مهمی در بقا و حیات دارند اما اگر به فراموش نشوند می‌توانند موجب مشکلات و بیماری‌های آسیب‌شناسانه (پاتولوژیک) همچون نشانگان تنش پس از ضربه روحی شوند. این ناراحتی‌ها متعلق به خاطرات دیرپا بوده و ضمن دشواری در پاکسازی، ساز و کارهای درمانی مؤثر و شناخته‌شده‌ای برای آنها وجود ندارد.

بنابراین انجام آزمایشات مربوط به ویرایش زیرمجموعه‌های عصبی مجزا در مغز موش‌ها برای حذف خاطرات منفی می‌تواند به درمان دردهای مزمن با استفاده از داروشناسی سنتی کمک کند.

بر اساس این گزارش، پزشکان در سراسر جهان برای یافتن راه های جدید درمانی برای از بین برد خاطرات بد از طریق ویرایش ژن ها به روش CRISPR در تلاش هستند در اوایل ماه مارس، دانشمندان با تزریق یک نسخه سالم از ژن مبتلا به بیمار به امید درمان یک بیماری ژنتیکی که باعث کوری می شود، یک دستکاری ژنتیکی را برای اولین بار آزمایش کردند.

اما با گسترش علم دستکاری ژنتیک، نگرانی های اخلاقی نیز در حال افزایش است در اواخر سال 2018 یک محقق چینی به نام «هه جیانکوی» با اعلام اینکه به تولد اولین نوزادانی در جهان کمک کرده است که آنها را در مقابل ابتلا به ایدز مقاوم می کند مورد انتقاد شدید از سوی مردم و رسانه ها قرار گرفت.

منبع: روزنامه چاینا دیلی *س_برچسب‌ها_س*