یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

پایان عصر اسرار بزرگ!/ چگونه فن‌آوری پیشرفته درِ نهادهای اطلاعاتی را تخته کرد؟

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
پایان عصر اسرار بزرگ!/ چگونه فن‌آوری پیشرفته درِ نهادهای اطلاعاتی را تخته کرد؟

اقتصادنیوز: همیشه اسرار با ارزش منشا ظریفی دارد که باید از آن محافظت شود. هاینز به تایم می گوید: «در حالی که میزان اطلاعات در دسترس عموم افزایش یافته است، این بدان معنا نیست که عصر اسرار بزرگ به پایان رسیده است. اما جمع آوری انبوه و رسانه های اجتماعی اقتصاد رازداری را تغییر داده است».

به گزارش اقتصادنیوز، زمانی، اطلاعات طبقه بندی شده ای که به تصمیم گیرندگان برتری نسبت به مخالفانشان می داد، به قدری سخت به دست می آمد که واقعاً برای امنیت ملی ارزشمند بود. اکنون، اطلاعاتی که زمانی جمع‌آوری و پردازش آن ماه‌ها طول می‌کشید، می‌تواند ظرف چند دقیقه در سراسر جهان منتشر شود.

بعدازظهر 27 سپتامبر، کارشناس مسائل بالکان در کاخ سفید تماسی نگران کننده از آژانس اطلاعاتی ایالات متحده داشت. نیروهای صرب در طول مرز با کوزوو جمع شده بودند، جایی که ناتو از زمان جنگ خونین جدایی در سال 1999 صلح ناآرامی را حفظ کرده است. سه روز قبل، بیش از 22 صرب مسلح یک افسر پلیس کوزوو را در یک حمله کشته بودند. اکنون صربستان در حال استقرار تسلیحات و نیروهای سنگین بود. یکی از مقامات شورای امنیت ملی (NSC) می گوید: «ما بسیار نگران بودیم که صربستان برای تهاجم نظامی احتمالی آماده شود». این بخش ابتدایی از روایت نشریه تایم درباره بازی اطلاعاتی آمریکا است، روایتی که اقتصاد نیوز آن را در سه بخش ترجمه کرده که بخش نخست تحت عنوان«سلاح محرمانه واشنگتن برای مقابله با روسیه و چین» منتشر، بخش دوم با عنوان «روایتی از پشت پرده فعالیت اطلاعاتی آمریکا / چگونه پوتین قرار بود کیش و مات شود؟» ترجمه و در ادامه بخش سوم و نهایی آمده است.

عصر رقبات اطلاعاتی رقبا

فینر، معاون سالیوان، در کنفرانس اطلاعاتی که ماه ژوئیه برگزار شد، گفت که ایالات متحده از اهرم اطلاعاتی اش برای بازدارندگی موفقیت آمیز در باب معاملات تسلیحاتی روسیه با چین و حمایت از اتهامات جنایات جنگی در لاهه استفاده کرده است. با این حال، تلاش برای جلوگیری از انتقال تسلیحات از کره شمالی به روسیه و تلاش‌ها برای توقف حمایت (ادعایی) ایران از انصار الله شکست خورد. در اواخر ژانویه 2023، کربی نامه‌ای از طریق پیک دریافت کرد. او که در سن پترزبورگ، فلوریدا بزرگ شده بود، فکر کرد که نامه ممکن است ربطی به خانه ای داشته باشد که او هنوز در آنجا دارد. اما با بررسی دقیق‌تر، متوجه شد که نامه نه از جنوب شرقی ایالات متحده، بلکه از شمال غربی روسیه آمده است. داخل پاکت یک یادداشت تایپ شده بود. آقای کربی عزیز، لطفاً توضیح دهید که واگنر چه جرمی مرتکب شده است؟ با دست امضا شده بود: «یوگنی پریگوژین».

این گزاره، نقطه عطف در نبرد تبلیغاتی ایالات متحده و روسیه بود: تبادل مستقیم پیام بین دشمنان در فضای اطلاعاتی. پریگوژین رئیس گروه واگنر بود که یک نیروی اصلی مزدور را در اوکراین اداره می کرد. تنها چند روز قبل از دریافت نامه پریگوژین، کربی در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید اعلام کرده بود که ایالات متحده واگنر را به عنوان یک سازمان جنایی فراملی معرفی کرده و تحریم هایی را علیه این گروه اعمال می کند. به گفته شرکت واگنر، در سال 2016، پریگوژین مزارع اصلی ترول های روسی را که در جریان انتخابات ریاست جمهوری به رسانه های اجتماعی ایالات متحده نفوذ کردند، سازماندهی کرد. وزارت دادگستری پریگوژین را به خاطر نقشش در این طرح متهم کرد. پاسخ شخصی پریگوژین به انتصاب جنایی واگنر این حس را در کاخ سفید تقویت کرد که حذف طبقه بندی اسناد به ایالات متحده سلاح جدیدی در نبرد علیه مبلغان روسیه داده است. کربی می‌گوید: «این نشان می‌دهد که ما به درون سر او نفوذ کرده‌ایم.»

وقتی واشنگتن میدان را واگذار کرد

از جهات دیگر، این قسمت نشان می دهد که ایالات متحده تا چه حد در جنگ های تبلیغاتی عقب مانده است. از سال 2016، مسکو تلاش های خود را برای کنترل "محیط اطلاعاتی" از طریق تبلیغات خودکار گسترش داده و اصلاح کرده است. در اواخر سال 2022، "مرکز اصلی محاسبات علمی تحقیقاتی" روسیه در حال بهبود شبکه خود متشکل از صدها هزار ربات رسانه های اجتماعی بود تا جایی که طبق یک گزارش برتر، کمتر از 1% مواقع در ایکس، یوتیوب و تیک توک شناسایی شدند. در این میانف از منظر جنگجویان اطلاعاتی آمریکا، خطر فقط در حال افزایش است. خودکامگی هایی مانند کره شمالی و چین وارد این بازی شده اند. بر اساس مطالعه رند که در سپتامبر منتشر شد، رهبر چین، شی جین پینگ، خواستار استفاده گسترده از فناوری جهت کنترل افکار عمومی بین‌المللی شده است و ارتش چین در مورد استفاده از هوش مصنوعی و مدل‌های زبان بزرگ برای خودکارسازی تبلیغات در مقیاس تحقیق کرده است. محققان می نویسند که نتیجه ممکن است "یک شبکه ربات عظیم باشد که ظاهر و عمل انسانی دارد."

هیچ کس نمی داند این تبلیغات تقویت شده با هوش مصنوعی چقدر ممکن است موثر باشد. جیمز اشتاینبرگ، معاون سابق مشاور امنیت ملی و رئیس دانشکده مطالعات بین‌المللی پیشرفته جانز هاپکینز، می‌گوید: «فکر نمی‌کنم که این نظر بسیاری از مردم را تغییر دهد». از منظر دانشجویان سوء استفاده از اطلاعات دولتی، خطر واقعی به دنبال دارد. در حالی که سالیوان، برنز و هاینز از قدرت طبقه بندی در مبارزه با اطلاعات نادرست خودکامه سخن می گویند، دیگران نگران عملیات استثمار مخفی هماهنگ شده در کاخ سفید هستند. مارک زید، وکیلی که در پرونده‌های امنیت ملی متخصص است، می‌گوید: «ما نمی‌خواهیم اسناد از طبقه‌بندی خارج شوند، چرا که سیاسی کردن یا سلاح‌سازی اطلاعات در هر مقطغی بد است». در جنگ سرد، ایالات متحده از اطلاعات محرمانه‌شده برای گمراه کردن دشمنان استفاده کرد. اوایل دهه 2000، ایالات متحده اطلاعاتی جعلی درباره برنامه تسلیحات کشتار جمعی صدام حسین برای توجیه حمله به عراق را از حالت طبقه بندی خارج کرد. اخیراً، عوامل ضد جاسوسی ایالات متحده در اف بی آی به پرونده غیرقابل اعتمادی که در مورد ترامپ جمع آوری شده بود، اعتبار دادند، سپس او را در جریان آن قرار دادند و راه را برای انتشارش هموار کردند.

چالش تازه واشنگتن

در این میان، آنچه ترامپ و بایدن را درگیر کرده، سوء استفاده از حذف طبقه بندی نیست، بلکه ناتوانی در حفاظت از اسرار است که به آنها دسترسی دارند. رابرت هور، بازپرس ویژه به این نتیجه رسید که بایدن به طور عمدی اسناد محرمانه را به خانه خود در ویلمینگتون و دفاتر دیگری در دلاور و پنسیلوانیا برده است. هور از طرح اتهام در این باره خودداری کرد. اف‌بی‌آی اسناد محرمانه‌ای را پیدا کرد که در اطراف مار - آلاگو پراکنده شده بودند، و جک اسمیت، بازپرس ویژه، ترامپ را به ممانعت از تلاش‌های دولت برای بازگرداندن آنها متهم کرده است. کارشناسان می گویند چنین نقض هایی نشان از بی احتیاطی در رسیدگی به آنها است. حال سوال این است، آیا تمایل کاخ سفید برای طبقه بندی کردن اطلاعات برای اهداف استراتژیک می تواند مفید باشد؟ مدافعان می گویند برای آژانس ها سخت تر است که حفظ اسرار را از دهه 1950 توجیه کنند. در تئوری، هوش مصنوعی می تواند برای مقایسه میلیاردها اسرار دولتی با آنچه در دسترس عموم است استفاده شود. هیئت محرمانه‌زدایی اطلاعات عمومی، دفتری از آرشیو ملی که وظیفه مبارزه با طبقه‌بندی بیش از حد را بر عهده دارد، در گزارشی در سال 2020 برای استفاده از فناوری جدید استدلال کرد و هاینز برخی از ایده‌های آن را تأیید کرده است.

همیشه اسرار با ارزش یا منشا ظریفی داردکه باید از آن محافظت شود. هاینز به تایم می گوید: «در حالی که میزان اطلاعات در دسترس عموم افزایش یافته است، این بدان معنا نیست که عصر اسرار بزرگ به پایان رسیده است. اما جمع آوری انبوه و رسانه های اجتماعی اقتصاد رازداری را تغییر داده است». زمانی، اطلاعات طبقه بندی شده ای که به تصمیم گیرندگان برتری نسبت به مخالفانشان می داد، به قدری سخت به دست می آمد که واقعاً برای امنیت ملی ارزشمند بود. اکنون، اطلاعاتی که زمانی جمع‌آوری و پردازش آن ماه‌ها طول می‌کشید، می‌تواند ظرف چند دقیقه در سراسر جهان منتشر شود. این ممکن است به بحران اعتماد عمومی در جامعه اطلاعاتی نیز کمک کند. در گزارشی در سال 2019، مایکل هوروویتز، بازرس کل وزارت دادگستری دریافت که اف بی آی از روند درخواست حکم برای جاسوسی از آمریکایی ها 17 بار سوء استفاده کرده است. سالیوان معتقد است که حذف محرمانه مسئولانه می تواند به معکوس کردن این بحران اعتماد کمک کند. او می‌گوید: «توانایی نگاه کردن به مردم آمریکا و گفتن، "ما این تهدید را دنبال می‌کنیم، آن را جدی می‌گیریم، در مورد آن کاری انجام می‌دهیم. دولت در راس مشکل قرار دارد.» برخی از کارشناسان اطلاعاتی پیشنهاد می‌کنند برای اطمینان از شفافیت و نظارت، اقدامات بیشتری انجام شود، مانند تقویت کمیته‌های دو حزبی در کنگره، اعمال حمایت‌های سخت‌تر برای افشاگران، و وضع قوانین و دستورات اجرایی کاخ سفید در مورد مواردی که از طبقه‌بندی خارج می‌شوند و نحوه تنزل رتبه آن‌ها.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
پایان عصر اسرار بزرگ!/ چگونه فن‌آوری پیشرفته درِ نهادهای اطلاعاتی را تخته کرد؟ 2
پایان عصر اسرار بزرگ!/ چگونه فن‌آوری پیشرفته درِ نهادهای اطلاعاتی را تخته کرد؟ 3
پایان عصر اسرار بزرگ!/ چگونه فن‌آوری پیشرفته درِ نهادهای اطلاعاتی را تخته کرد؟ 4