سه‌شنبه 17 مهر 1403

پایگاه‌های انتقال خون سیستان و بلوچستان در برابر کرونا ایمن هستند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پایگاه‌های انتقال خون سیستان و بلوچستان در برابر کرونا ایمن هستند

زاهدان - ایرنا - مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: پایگاه‌های انتقال خون در این استان از ایمنی بسیار بالایی در برابر ویروس کرونا برخوردار هستند و شهروندان نباید نگران آلوده شدن به ویروس در این مراکز باشند.

دکتر سهیلا خسروی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در ماه مبارک رمضان سه هزارو 576 نفر برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز سازمان انتقال خون در سراسر استان مراجعه کردند که از این تعداد 2 هزارو 758 نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی با بیان اینکه از این تعداد 158 نفر زن و 2 هزارو 600 نفر مرد بودند گفت: این میزان 60 درصد نیاز استان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بیشترین گروه خونی اهدایی (o+) بوده است، بیان کرد: میزان مصرف در ماه مبارک رمضان 11 هزارو 390 واحد خون بوده است.

وی با بیان اینکه کمبود خون سیستان و بلوچستان از پایگاه‌های معین در سطح کشور دریافت می شود افزود: سه هزارو 240 بیمار تالاسمی در استان هستند که 68 درصد خون های اهدایی برای این بیماران مصرف می‌شود.

خسروی بیان کرد: چهار هزارو 369 واحد خون در ماه مبارک رمضان از سایر استان ها به خصوص تهران و اصفهان وارد شده است.

وی دارا بودن حداقل وزن 50 کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل 18 سال تمام و حداکثر 60 سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و مبتلا نبودن به کم‌خونی را از شرایط لازم برای اهداکنندگان خون عنوان کرد.

به گزارش ایرنا از منظر کارشناسان در سیستان و بلوچستان با توجه به ثبت نشدن برخی ازدواج‌ها به صورت رسمی و در نتیجه عدم دریافت مشاوره و انجام نشدن آزمایش‌های قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش‌های منفی در زمینه سقط جنین همچنان روند رو به رشد تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی ماژور ادامه دارد.

*س_برچسب‌ها_س*