یک‌شنبه 15 مهر 1403

پای کمیسیون اصل 90 به ماجرای حذف دفتر سلولزی کشیده شد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
پای کمیسیون اصل 90 به ماجرای حذف دفتر سلولزی کشیده شد

انتقاد‌ها به ادغام دفتر صنایع سلولزی‌، چاپ و نوشت‌افزار در دفتر منسوجات، پوشاک و چرم در زیرمجموعه وزارت صمت ادامه دارد، فعالان صنف چاپ از ورود کمیسیون اصل 90 به این ماجرا خبر داده‌اند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ادغام دفتر سلولزی‌، چاپ و نوشت‌افزار در وزارت صمت با دفتر صنایع منسوجات، پوشاک و چرم در چارت سازمانی جدید وزارت صمت در دو هفته گذشته انتقادات بسیاری را در زیرمجموعه‌های صنعت که تحت پوشش این دفتر بودند، به همراه داشته است.

در صدر این انتقادات فعالان و تولیدکنندگان کاغذ بودند که در 3 سال گذشته به واسطه توجه و حمایتی که از سوی دولت و شخص رئیس جمهور شهید به این حوزه شده بود، توانسته بودند بخشی از مطالبات تولید را به پیش ببرند، پس از آن تولیدکنندگان نوشت‌افزار بودند که ادغام دفتر سلولزی با دفتر منسوجات، پوشاک و چرم را دور از ذهن و موجب رها شدن این صنعت دانستند.

حالا فعالان صنعت چاپ نیز نسبت به این اقدام وزارت صمت انتقادات خود را شروع کرده‌اند اما ماجرای این انتقادات چیست؟

فعالان هر سه حوزه کاغذ‌، نوشت‌افزار و چاپ بخشی از صنعت کشور به شمار می‌روند که نیازمند حمایت‌های بیشتری نسبت به صنایع دیگر هستند، در دولت گذشته و با گسترش مسئولیت دفتر سلولی به چاپ و نوشت‌افزار مطالبات این صنایع در زیرمجموعه این دفتر به خوبی دنبال شده است‌، از آن نمونه می‌توان به بهره‌مندی صنعت چاپ از تسهیلات صنایع، تدوین سند راهبردی صنعت نوشت‌افزار و دنبال شدن مطالبات تولیدکنندگان کاغذ اشاره کرد.

ادغام این صنایع که نیازمند حمایت‌های بیشتر دولتی بوده و باید مرکزی اختصاصی در زیرمجموعه صمت عهده‌دار امور آن‌ها شوند، در صنایع پوشاک‌، نساجی و چرم که از صنایع قدرتمند و قدیمی محسوب می‌شوند، طبیعتا به معنای رها شدن این صنایع نوپا در وزارت صمت است.

انتقاد فعالان زیرمجموعه دفتر سلولزی به ادغام این دفتر، با ارسال نامه‌ای به وزیر صمت دنبال شده است، از همین رو فعالان سلولزی کشور با ارسال نامه‌ای به وزیر صمت خواستار لغو این تصمیم شد‌ه اند. انجمن صنفی کارفرمایان صنف چاپ و سندیکای تولیدکنندگان کاغذ از نخستین انجمن‌هایی بودند کعه نسبت به این ادغام واکنش نشان دادند،.

در بخشی از نامه ابوالفضل روغنی رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا خطاب به اتابک وزیر صمت آمده است: «متأسفانه در تشکیلات جدید آن وزارتخانه این بخش مهم از صنعت کشور به همراه صنایع پوشاک و چرم در یک قالب دیده شده که نه تنها سنخیتی با هم ندارند، بلکه دغدغه‌ها و مشکلات این صنایع کاملا متفاوت و بعضاً بی‌ارتباط است. از آنجا که متخصصین دفتر صنایع سلولزی در این سالها در جریان تمامی مسائل این صنعت قرار گرفته و حتی مشکلات تمام کارخانجات را از نزدیک مشاهده و جلسات متعددی برای آن با حضور انجمن‌های مرتبط برگزار شده، نادیده گرفتن این زحمات و ادغام آن با صنایع دیگر باعث هدر رفتن تمامی برنامه‌های انجام شده و اهداف پایه‌ریزی شده قبلی خواهد بود. لذا خواهشمند است از این تصمیم صرف‌نظر و در صورت صلاحدید طی جلسه‌ای با اعضای این سندیکا و سایر انجمن‌های فعال در این حوزه، ابعاد موضوع و برنامه‌های آینده را ملاحظه و فضایی ایجاد گردد تا از راهنمایی‌ها و رهنمود‌های حضرتعالی برای رشد و تعالی صنعت تولید کاغذ و مقوا و صنایع بسته‌بندی بهره‌مند گردیم.»

در نامه انجمن صنفی کارفرمایان صنف چوب نیز آمده است: «در شرایط دشوار اقتصادی امروز کشور مجموعه سلولزی با چالشها و مشکلات فراوانی روبروست که برنامه ریزی و هماهنگی برای کمک به آنها و ایجاد بستر تولید و اشتغال پایدار و توسعه این صنایع و حمایت از آنها در مواجهه با بحران‌های مختلف و بهره برداری از ظرفیت‌های گسترده ایجاد شده و حضور موثر آنها در بازارهای جهانی در راستای راهبردهای صنعتی و تجاری کشور مستلزم وجود ساختاری مناسب در تشکیلات آن وزارتخانه می‌باشد که قادر باشد ضمن هماهنگی آنها، تعامل لازم را با این صنایع داشته باشد. متاسفانه در تشکیلات جدید آن وزارتخانه این بخش از صنعت به همراه صنایع منسوجات، پوشاک و چرم در قالب یک مدیریت تحت عنوان "دفتر صنایع منسوجات، پوشاک، چرم و سلولوزی" سازماندهی شده است که هیچگونه سنخیتی با آنها ندارد و نشان دهنده آن است که متولیان امر سازماندهی شناخت و عنایت کافی نسبت به ابعاد و تنوع این طیف از صنعت نداشته‌اند و در صورت عملیاتی شدن این ساختار مجموعه صنایع سلولوزی کشور آسیب زیادی خواهد دید.

با عنایت به مراتب فوق خواهشمند است دستور فرمایند مجموعه صنایع سلولوزی در قالب مدیریتی جداگانه و یا حداقل همراه صنایعی که تاحدودی با این صنعت مرتبط می‌باشند (صنایع شیمیایی و پلیمر) سازماندهی شود تا از اثربخشی لازم برخوردار باشد. ضمنا موجب امتنان خواهد بود چنانچه وقت ملاقاتی را با هیئت مدیره این انجمن که همگی از صاحبان ومدیران صنعت بزرگ اوراق فشرده چوبی می‌باشند، تعیین فرمایید تا ضمن تشریح ابعاد این صنعت، از راهنمایی ها و ارشادات جنابعالی برخوردار شوند. توفیق جنابعالی را از خداوند متعال مسئلت دارم.»

مجمع ایران‌نوشت سومین انجمنی بود که نامه انتقادی خود را به وزیر صمت ارسال کردف در نامه مجمع نوشت‌افزار آمده است: «فعالین جریان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی توقع داشتند در دولت جدید فعالیت‌های دفتر نوشت‌افزار در وزارت صمت به مانند دولت سیزدهم، با قوت هرچه تمام‌تر ادامه داشته باشد، اما متأسفانه مطلع شدیم بنا به مصوبه اخیر در وزارت صمت، دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت‌افزار منحل گردیده است و این موضوع ضربه‌ای کلیدی برای ادامه راه جریان در پی خواهد داشت؛ لذا خواهشمند است جنابعالی بنا به صلاحدید، پیگیری‌ها و مساعدت‌های لازمه را جهت لغو تصمیم جدید و ادامه مسیر قبلی با قوت هرچه بیشتر داشته باشید.»

پس از ارسال این نامه‌ها، فعالان صنعت چاپ نیز در حاشیه جشنواره بین‌المللی صنعت چاپ در خراسان جشنواره صنعت چاپ مشهد مذاکراتی را با نصرالله پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی داشته و مراتب اعتراض خود را نسبت به ادغام این دفتر اعلام کردند، به گفته ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، پژمان‌فر نیز اعلام کرده است که بخش صنعتی چاپ باید از سوی وزارت صمت مورد حمایت قرار گیرد. قرار شده است مجلس نیز این موضوع را دنبال کند.

ابوالحسنی در گفت‌وگو با تسنیم از پیگیری صنایع تحت پوشش دفتر سلولزی برای دیدار با وزیر صمت خبر داده و گفت: مترصد این هستیم که دیداری با وزیر صمت تدارک دیده و نسبت به این موضوع وارد گفت‌وگو و مذاکره شویم. و موضع رفع ادغام را از شخص وزیر به صورت مشخص دنبال کنیم.

انتقاد تولیدکنندگان نوشت‌افزار به اقدام عجیب وزارت صمت

تغییر چارت سازمانی وزارت صمت در دوره جدید حداقل برای صنایع نوپایی که در سال‌های اخیر مورد حمایت بیشتر واقع شده و توانسته‌اند در سایه این توجه و حمایت‌ها مشکلات و موانع پیش پای مسیر تولید را تا حدودی برطرف کنند و نسبت به شرایطی که پیش از آن داشتند، تغییراتی را ایجاد کنند، به معنای سردرگمی برای ادامه مسیر است، چرا که نه دیگر متولی مشخصی دارند و نه دیگر صدایشان در صنعت شنیده می‌شود، صنعت چاپ، صنعت سلولزی و صنعت نوشت‌افزار از جمله صنایعی هستند که در گردش اقتصادی کشور و رشد صادراتی تاثیرگذار و چشم‌انداز آن‌ها می‌تواند روشن باشد.

پای کمیسیون اصل 90 به ماجرای حذف دفتر سلولزی کشیده شد 2
پای کمیسیون اصل 90 به ماجرای حذف دفتر سلولزی کشیده شد 3
پای کمیسیون اصل 90 به ماجرای حذف دفتر سلولزی کشیده شد 4
پای کمیسیون اصل 90 به ماجرای حذف دفتر سلولزی کشیده شد 5