دوشنبه 16 مهر 1403

پرونده 8 اثر فرهنگی خراسان شمالی آماده ثبت ملی شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پرونده 8 اثر فرهنگی خراسان شمالی آماده ثبت ملی شد

بجنورد - ایرنا - پرونده هشت اثر نامنقول فرهنگی و تاریخی خراسان شمالی مستندسازی و برای ثبت در ردیف آثار ملی آماده شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی روز جمعه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: علاوه بر آن پنج اثر طبیعی و هشت اثر ناملموس دیگر امسال برای ثبت ملی آماده و مستندسازی می شود تا در شورای عالی ثبت آثار فرهنگی و ملی از آنها دفاع شود.

علی مستوفیان با بیان اینکه هزار و 200 اثر شناخته شده تاریخی و فرهنگی شامل تپه، محوطه و بنا در استان وجود دارد، گفت: نیمی از این تعداد به ثبت ملی رسیده است و برای بقیه آنها نیز به تدریج پرونده ثبتی تهیه خواهد شد.

وی افزود: ثبت ملی بناها و آثار تاریخی روندی دارد که شناسایی و مستندسازی پرونده آنها را شامل می شود به طوری که هر سال تنها می توان 40 تا 50 بنا و اثر تاریخی را به ثبت ملی رساند.

مستوفیان با بیان اینکه چشم اندازی پنج ساله برای ثبت آثار شناسایی شده استان تعریف شده است، افزود: برخی از آثار شناسایی شده ارزش ثبت ندارد و از تعداد آثار شناسایی شده استان تنها دوسوم قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را دارد و به همین دلیل باید دید که کدام یک از آثار ملموس، بناها و محوطه های تاریخی ارزش ثبت ملی را دارد.

وی با اشاره به تپه تاریخی یام در فاروج اظهار داشت: امسال تپه یام در فاروج نیز اولویت پژوهشی دارد و گمانه زنی برای این تپه در دست اجراست.

وی خاطرنشان کرد: این تپه به لحاظ دوره تاریخی و قدمت از اهمیت برخوردار است و حجم و وسعت زیادی دارد و احتمال داده شده است محل استقرار شهری باشد و آثار و بقایایی که در آن یافت شده مربوط به دوره نوسنگی و مفرغ است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی با بیان اینکه امسال برای گمانه زنی آثار تاریخی سه میلیارد ریال اعتبار ابلاغ شده است از احتمال افزایش این رقم و ابلاغ اعتبارات جدید خبر داد.

مستوفیان در مورد بناها و ساختمان هایی که قابلیت نگهداری و ثبت ملی به عنوان میراث فرهنگی دارند، گفت: در سراسر استان چنین بناهایی که مالکیت خصوصی دارند، وجود دارد اما این ساختمان ها پایش نشده و از آنها آمار دقیقی در دست نیست.

تاکنون پرونده 642 اثر میراث خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد 509 اثر تاریخی، 44 اثر طبیعی، 75 اثر ناملموس و 14 اثر منقول تاریخی است.

استان خراسان شمالی هزار و 200 اثر تاریخی شناسایی شده دارد.

*س_برچسب‌ها_س*