پنج‌شنبه 14 تیر 1403

پزشکیان اعمال محدودیت اینترنتی را پذیرفت / جلیلی به دنبال ثبات تصمیم برای فضای مجازی است

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
پزشکیان اعمال محدودیت اینترنتی را پذیرفت / جلیلی به دنبال ثبات تصمیم برای فضای مجازی است

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو - سیدرضا میرجعفری، در حالی که قرار بود مناظره شب گذشته دو کاندیدای انتخاباتی با محوریت موضوعات فرهنگی و سیاسی برگزار شود اما باز هم مسائل اقتصادی و سیاست خارجی بر آن سایه انداخت. با این وجود کاندیداها سعی کردند در مورد مهمترین مسائل اجتماعی و فرهنگی مواضع خود را اعلام کنند، موضوعاتی که اتفاقا بیشترین فراگیری را برای مردم دارند. امر به معروف...

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو - سیدرضا میرجعفری، در حالی که قرار بود مناظره شب گذشته دو کاندیدای انتخاباتی با محوریت موضوعات فرهنگی و سیاسی برگزار شود اما باز هم مسائل اقتصادی و سیاست خارجی بر آن سایه انداخت.

با این وجود کاندیداها سعی کردند در مورد مهمترین مسائل اجتماعی و فرهنگی مواضع خود را اعلام کنند، موضوعاتی که اتفاقا بیشترین فراگیری را برای مردم دارند. امر به معروف و نهی از منکر مسئولین و سیاستگذاری در مورد فضای مجازی که شب گذشته مورد بحث مناظره دو نفره نامزدها در دور دوم قرار گرفت. باید سرعت اینترنت موبایل را حداقل 10 برابر و اینترنت ثابت را 50 برابر افزایش داد جلیلی نیاز کشور در بالا بردن سرعت اینترنت را دوباره مورد تأکید قرار داد وی گفت: باید سرعت اینترنت موبایل را حداقل 10 برابر و اینترنت ثابت را 50 برابر افزایش داد. او با بازشناسایی فرصتها در فضای مجازی دولت را ملزم به ارائه برنامه در مورد فضای مجازی دانست و آن را عجین با فضای واقعی دانست.

اما مهمترین نقطه‌ای که جلیلی روی آن تمرکز داشت بحث تشخیص اولویت‌ها در فضای مجازی و سکوها بود. وی که به نظر موافق حمایت حداکثری از سکوهای داخلی است اما پذیرش و فعالیت رسمی سکوی خارجی را منوط به پذیرش قوانین داخلی و حاکمیت جمهوری اسلامی می‌داند. این صحبت جلیلی در حالی مطرح می‌شود که باید در نظر داشته باشد این مسیر یک طرفه نیست و دو طرفه و رفت و برگشتی است، ماجرایی که اتفاقا بعدا پزشکیان نیز به آن اشاره کرد: باید اجازه دهیم با صاحبان شرکت‌ها (سکوهای خارجی) صحبت کنیم تا شرایط مشخص شود.

به این معنا که در صورتی جلیلی می تواند این موضوع را تحقق بخشد که کشور و قوانین تنظیم‌گری محتوایی آن آمادگی لازم برای پذیرش قوانین تولید و انتشار محتوا در داخل را داشته باشند که باید ببینیم زمان استقرار دولت جلیلی چگونه وی با این چالش رو به رو خواهد شد؟

جلیلی شرط فعال بودن در فضای مجازی را در نظر گرفتن همه مولفه‌ها از جمله قیمتگذاری روی تولید محتوا توسط مردم به عنوان یک ارزش افزوده دانست و آن را فرصتی برای ایجاد شغل در کشور و حتی محاسبه برای قیمت مصرف اینترنت در کشور خواند. ریلگذاری جلیلی در حالی در این مورد مطرح می‌شود که قوانین کشور در حقوق مولف و تولید کننده نیاز به بازبینی و تنظیم‌گری جدی مجدد دارد و بدون آنها امکان عمل به سیاست‌ها و قوانین بالادستی مانند طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی یا همان «صیانت» نیست چه آنکه تبدیل نشدن این طرح به قانون هم در همین موقعیت متوقف است.

 در رابطه با اینترنت همان چیزی که آقای جلیلی گفتند باید اجرایی شود  پزشکیان از سوی دیگر مهر تأییدی بر صحبت‌های سعید جلیلی در مورد فضای مجازی زد و گفت: در ماجرای توسعه و سرعت اینترنت همه حرفهای آقای جلیلی باید انجام شود. اما پزشکیان با پذیرش اعمال محدودیت در فضای مجازی گفت: ما باید در این ماجرا مثل کشورهای دیگر عمل کنیم و تأکید کرد: در آمریکا هم محدودیت وجود دارد. پزشکیان اما بار دیگر نقد اصلی خود را به فیلتر کردن وارد نمود و افزود: چرا فیلتر می کنید و مردم را از زندگی ساقط می کنید؟

به نظر می‌رسد پزشکیان بیشتر از آنکه برای فضای مجازی برنامه مشخصی داشته باشد هنوز می‌خواهد استانداردهای جهانی را بدون بومی سازی و نگاه داخلی انجام دهد و تا اینجا هم صحبتی از تنظیم‌گری آنچه نقش دولت در این زمینه است اشاره نکرده و یا نمی‌خواهد موضوعی را مطرح کند.

ستاد پزشکیان هم که از پیش قراول‌های جهانی سازی سکوهای داخلی و همچنین معتقد به حضور حداکثری در فضای مجازی هستند برنامه جزئی از مدیریت در این عرصه ارائه نکرده‌اند و به نظر می‌رسد سیاست‌هایشان رهایی حداکثری است که می‌تواند باز هم موجب افزایش انحصار و ولنگاری نه فقط در عرصه اخلاقی بلکه در سایر بخشها مثل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در فضای مجازی شود.

چرا فیلتر می کنید و مردم را از زندگی ساقط می کنید؟

جلیلی در بخش دیگری از مناطرات به سنت امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد. شجاعتی که شاید در سایر کاندیداها دیده نشد و وی بعد از شهید رئیسی دوباره شعار گشت ارشاد برای مسئولین را تکرار کرد وی گفت: چرا فیلتر می کنید و مردم را از زندگی ساقط می کنید؟ او برای این امر مردم را دارای مسئولیت دانستند و لازمه آن را به میان مردم رفتن خواند.

جلیلی شنیده شدن مردم را حق آنها دانست و اقناع مردم را از کارهای مهم دولت دانست و در حالی به پزشکیان منتقد شد که حرفهای شما از سر دلسوزی کافی نیست که خود نیز در شبی که قرار بود مناظرات در مورد فرهنگ و سیاست باشد جزئیاتی از برنامه‌های خود در مورد نوع مواجهه دولتش با رسانه‌ها و افکار عمومی ارائه نکرد.

حلقه گمشده مشترک؛ افکار عمومی و اقناع مردم پزشکیان نیز با حرفهای کلی اینکه باید با مردم درست حرف بزنیم و این مسیر را هموار نماییم با جلیلی در این مورد هم مشترک بود اما هیچ حرفی از چگونگی اقناع افکار عمومی که شاید همان وجه اشتراک دو کاندیدا باشد نزد و به حرف‌های کلی بسنده کرد. وجه مشترک صحبتهای دو نامزدی که به نظر می‌رسد اتفاقا همین حلقه گمشده برای جلب مشارکت مردم در انتخابات است که علت اصلی کاهش آن و درگیر نشدن بخش بزرگی از مردم ایران و افکار عمومی آنها در انتخابات هم هست.