سه‌شنبه 17 مهر 1403

پیش‌بینی باران در این استان / کشاورزان به توصیه‌ها توجه کنند

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
پیش‌بینی باران در این استان / کشاورزان به توصیه‌ها توجه کنند

مسئول اداره کل هواشناسی استان اصفهان با درنگ در سه‌ماهه تابستان یادآور شد: کمینه و بیشینه دما طی تیرماه به ترتیب 1.6 و 0.9 بود. در مردادماه همین شاخص به ترتیب به اعداد 4.3 و 3.7 رسید. درنهایت، شهریورماه نیز از کمینه 1.1 و بیشینه 2.8 برخوردار بود.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: پیش‌بینی می‌شود که هفته‌های اول و دوم آبان‌ماه در نیمه غربی استان بارش‌های پاییزی مؤثری داشته باشیم.

نشست خبری اداره کل هواشناسی استان اصفهان با نظر به شروع فصل پاییز امروز سه‌شنبه (17مهرماه) به‌طور حضوری در اداره کل هواشناسی استان اصفهان و همچنین در بستر ویدئوکنفرانس برگزار شد. حمیدرضا خورشیدی، مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با تأمل در تابستانی که گذشت بیان کرد: روند افزایشی دما که در سراسر ایران شاهد بودیم، در سطح جهان نیز خودنمایی کرد.

وی ادامه داد: در خردادماه امسال کشور ما تحت‌تأثیر امواج گرمایی گسترده‌ای بود که بیش همه در جنوب ایران بروز یافت. این روند گرمایی طی مردادماه و در مقایسه با چهار سال اخیر بسیار افزایش داشت. تابستان امسال، رکورد بیشترین گرما در اصفهان به ثبت رسید، درواقع تیرماه 1383 با 43 درجه بیشترین دما را پشت‌سر گذاشته بودیم، اما مردادماه امسال شاهد بودیم که دما در استان تا 46 درجه هم رسید.

خبر مرتبط هشدار به 11 استان / منتظر رگبار باران باشید

چهارشنبه (18 مهر) در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، نوار شرقی اردبیل، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب و جنوب غرب کرمان و شرق و شمال هرمزگان رگبار و تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

این مسئول اداره کل هواشناسی استان اصفهان با درنگ در سه‌ماهه تابستان یادآور شد: کمینه و بیشینه دما طی تیرماه به ترتیب 1.6 و 0.9 بود. در مردادماه همین شاخص به ترتیب به اعداد 4.3 و 3.7 رسید. درنهایت، شهریورماه نیز از کمینه 1.1 و بیشینه 2.8 برخوردار بود.

خورشیدی با اشاره به اینکه میزان بارش‌ها طی 50 سال اخیر در اصفهان روندی کاهشی داشته است، افزود: در در هر دوره بارش‌ها 11 میلی‌متر در سطح استان کاهش یافته است. بارش استان اصفهان در سال گذشته در محدوده نرمال بود، اما چشمه‌های زاینده‌رود کمتر از حد نرمال آب دریافت کردند. چند سال اخیر، میزان خشکسالی نیز در نقاط مختلف اصفهان شدید و متوسط بوده است. سال گذشته حدود 92درصد از استان اصفهان درگیر خشکسالی شد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان سپس با نظر به شروع پاییز و 6 هفته پیش رو توضیح داد: یکی از انواع پیش‌بینی‌های هواشناسی میان‌مدت است. بر این اساس و طبق نقشه‌های هواشناسی می‌توان درباره 6 هفته پاییز که هفته اول آن نهم تا پانزدهم است، صحبت کرد.

وی با اشاره به وضعیت بارش‌ها یادآور شد: بارش‌ها در هفته اول روندی کاهشی و کمتر از نرمال دارد. هفته دوم کمی متفاوت و بیشتر می‌شود. هفته سوم شبیه به هفته دوم خواهد بود. روند بارش‌ها در چهارمین هفته پیش رو به سمت نرمال حرکت می‌کند. در هفته‌های پنجم و ششم نیز چه در اصفهان و چه در سراسر کشور روندی نرمال خواهد یافت.

خورشیدی در ادامه و با ذکر این نکته که طی هفته‌های پیش‌رو احتمال رسیدن دما به زیر پنج درجه کم است، این‌گونه توضیح داد: احتمال بارش در هفته اول تعریف‌شده و در نواحی غربی استان ضعیف است. اما در هفته دوم تا 50درصد و به میزان 5 میلی‌متر احتمال افزایش بارش را پیش‌بینی می‌کنیم. بر اساس همین روند پیش‌بینی، در هفته سوم تا 70درصد هم بارندگی‌ها بیشتر می‌شود. هفته‌های پنجم و ششم نیز احتمال وقوع بارش بسیار است.

افزایش سطح زیر کشت توصیه نمی‌شود

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با تأکید بر اینکه آشنایی با ادبیات پیش‌بینی فصلی ضرورت دارد، این‌گونه تبیین کرد: پیش‌بینی فصلی روندی بسیار پیچیده است. در کشور ما وقتی پیش‌بینی فصلی صورت می‌گیرد، وقوع آن معمولاً بین 60 تا 70درصد صحت دارد، به این دلیل که درباره فاصله‌زمانی دور و طولانی صحبت می‌شود.

خورشیدی افزود: نمی‌توان تغییرات ناگهانی بارش و دما را که مربوط به یک بازه زمانی کوتاه‌مدت می‌شود، پیش‌بینی کرد. طبیعی است که در یک فصل یا سه ماه پاییز با انواع دگرگونی‌های بارشی و دمایی روبه‌رو شویم. همچنین آنچه برای این مدت پیش‌بینی می‌شود، در حوزه مدیریت بحران جایگاهی ندارد و برای پیش‌بینی دقیق‌تر باید به خود پدیده نزدیک‌تر شد.

وی ادامه داد: سال گذشته، مدل‌های هواشناسی در پیش‌بینی بارش‌های پاییز خطای محسوسی داشتند. اما پیش‌بینی فصلی زمستان و بهار حتی بیش از 70درصد صحت داشت. یکی از مسائل اثرگذار بر شرایط آب‌وهوایی کشورمان و در همین اصفهان عوامل دورپیوندی است. برای مثال، اقیانوس‌های معروفی چون آرام و اطلس و هند می‌توانند بر دگرگونی‌های فصلی کشورمان اثر بگذارند. درواقع، این اقیانوس‌های بزرگ‌مقیاس تأثیر جهانی دارند.

این مسئول اداره کل هواشناسی استان اصفهان با نظر به بارندگی‌های فصل جدید پیش‌بینی و بیان کرد: مهرماه امسال بارش فراوانی نخواهیم داشت، یعنی در سطحی نیست که بتوان روی آن برنامه‌ریزی ویژه‌ای کرد و جزو ماه‌های بارشی استان هم محسوب نمی‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با نگاه به دیگر ماه‌های پاییز چنین شرح داد: از آبان تا آذرماه بر اساس همان ادبیات پیش‌بینی باید گفت که بارش‌ها، مخصوصاً در مناطق غربی و جنوبی و سرچشمه آبی زاینده‌رود، به کمتر از نرمال می‌رسد. البته به معنی آن نیست که هیچ بارندگی‌ای نداشته باشیم.

خورشیدی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که در هفته‌های اول و دوم آبان‌ماه در نیمه غربی استان بارش‌های پاییزی مؤثری داشته باشیم. همچنین انتظار داریم که در هفته سوم آبان‌ماه دما به مقدار محسوسی کاهش یابد و به زیر صفر هم برسد. به‌طورکلی، با میزان 65 تا 75درصد صحت پیش‌بینی باید گفت که بارندگی‌های پاییز پیش رو درمجموع کمتر از نرمال است. بنابراین، به‌هیچ‌وجه افزایش سطح زیر کشت فراتر از شرایط معمول یک منطقه توصیه نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه موقع پیش‌بینی فصلی باید به انواع سناریوها نظر کرد، گفت: باتوجه‌به گرمای جهانی حتی باید سناریوهای بدبینانه را نیز در موقع پیش‌بینی‌ها مدنظر قرار داد. به‌منظور مدیریت منابع طبیعی، بخش‌های آب و کشاورزی نباید از مطالعه و بررسی پیش‌بینی‌های فصلی، ماهانه و هفتگی هواشناسی غفلت کرد.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.

پیش‌بینی باران در این استان / کشاورزان به توصیه‌ها توجه کنند 2