دوشنبه 16 مهر 1403

پیوند رسانه ها و پژوهشگران راهگشای مسیر جدید تاریخی هرمزگان است

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
پیوند رسانه ها و پژوهشگران راهگشای مسیر جدید تاریخی هرمزگان است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: پیوند و زنجیره تعامل اصحاب رسانه، پژوهشگران و فعالان حوزه گردشگری می تواند راهگشای مسیری جدید در حوزه تاریخی، اجتماعی و فرهنگی استان باشد

مهین حیدری - بندرعباس، محمد محسنی در نشست هم‌اندیشی و برند سازی چهره‌های ماندگار هزاره اخیر خلیج‌فارس که در جزیره هرمز برگزار شد، ضمن تمجید از نقش هر یک از شخصیت های مهم و اثرگذار تاریخی هزاره اخیر برای تثبیت و بلند کردن پرچم بزرگ خلیج فارس و این پهنه اثرگذار در تاریخ تمدن بشر، اظهار کرد: وقتی حوزه های مختلف کارکردی جهان و به‌ویژه بخش تجارت را بررسی می کنیم، بازخورد آن صرف تبادل کالا و خدمات نیست، بلکه بخشی از کارکرد تجارت، مربوط به حوزه تمدنی، تاریخی و فرهنگی است.

وی، ترسیم نقش استراتژیک خلیج فارس را فراتر از افکار بشر برشمرد و گفت: رسانه ها و نسل کنونی بشر، در یک مقطع مهم تاریخی قرار دارند و می توانند این نقش را هم در بعد مثبت و هم در بعد منفی آن ایفا کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان ادامه داد: این در حالی است که می توان با گام برداشتن در مسیر درست، داشته های تاریخ و تمدن بشر را به طور کامل و جامع به نسل‌های بعدی منتقل کرد.

وی از «خواجه عطا»، «سدیدالسلطنه کبابی»، «شمس الدین محمد کیشی» و «ابن ماجد» به عنوان شخصیت‌های برجسته دریانوردی، تاریخ نگاری، فلسفه و حکمت و حکمرانی مطلوب دریایی یاد کرد و گفت: پیوند و زنجیره تعامل اصحاب رسانه، پژوهشگران و فعالان حوزه گردشگری می تواند راهگشای مسیری جدید در حوزه تاریخی، اجتماعی و فرهنگی استان باشد.

خلیج فارس هویت ملی و تمدنی ماست

حجت الاسلام جعفر رستاخیز امام جمعه هرمز نیز در این نشست با اشاره با اینکه خلیج فارس همواره از مناطق حساس مبادلات تجاری و اقتصادی جهان بوده و استعمارگران به همین دلیل روی این منطقه تمرکز داشتند، گفت: مستکبران و استعمارگران به دنبال این بودند که هویت و استقلال ملی ما را زیر سوال ببرند اما نامگذاری روز خلیج فارس باعث پیشگیری از تحریف شد.

رستاخیز افزود: خلیج فارس از یک سو هویت ملی و یکی از مولفه های قدرت و استقلال کشور است و از سوی دیگر نشانگر این است که ما دارای یک هویت عظیم و گسترده تاریخی هستیم.

امام جمعه هرمز خاطرنشان کرد: علت اصلی ماندگاری نام خلیج فارس، انسان های بزرگ، مردم ریشه دارو اصیلی بودند که در آن مقطع این نام را حفظ کردند.

وی با بیان اینکه، مردم هرمز و خطه خلیج فارس مردانی هستند که همواره و در طول ادوار مختلف نماد مبارزه با استکبار بوده‌اند، گفت: چه در سال های دور و چه بعد از انقلاب اسلامی، شهدای زیادی برای حفاظت و حراست از نام خلیج همیشه فارس تقدیم شده است که 38 شهید جزیره هرمز در راه استقلال کشور، نمونه بارز این جانفشانی است.

نشست هم اندیشی و برندسازی چهره‌های ماندگار هزاره اخیر خلیج فارس با هدف معرفی چهار شخصیت برجسته هرمزگانی با حضور نمایندگان رسانه های جمعی، پژوهشگران و فعالان حوزه گردشگری برگزار شد. این چهار شخصیت مهم و اثرگذار تاریخی عبارتند از: «خواجه عطا» که به‌عنوان یکی از رجال قدرتمند و تاثیرگذار سده‌های نهم و دهم هجری قمری در خلیج فارس و وزیر قدرتمند جزیره هرمز در سال های استیلای پرتغالی ها بر این جزیره بود که سیاست و کیاست وی در پایان دادن به این دوران استعماری تاثیرگذار و سرنوشت ساز بود.

سدیدالسلطنه از دیگر رجال قدرتمند و تاثیرگذار سده‌های نهم و دهم هجری قمری در حوزه خلیج فارس است، وی متخلص به عاری و معروف به سدیدالسلطنه کبابی است و شاعر، نویسنده و مورخ ایرانی اهل بندرعباس در سال‌های آخر دوره قاجار و آغاز دوره پهلوی است.

اعلام‌الناس فی احوال بندرعباس در جغرافیای تاریخی بندر عباس و جزایر خلیج فارس مغاص الئآلی و منار اللیالی در تاریخ رخدادهای خلیج فارس، رساله اوزان چو (درباره خرید و فروش مروارید و اصطلاحات آن) و التدقیق فی سیرالطریق که سفرنامه است، بخشی از تالیفات چهل‌گانه اوست.

شمس‌الدین محمد کیشی نیز از حکما و عرفای بزرگ اواخر سده هفتم و هشتم هجری قمری، از پزشکان، فلاسفه و ادبای نامدار زاده جزیره کیش و مدرس دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و مدرسه‌های اصفهان و شیراز و نیز مدرسه نظامیه بغداد در قرن هفتم هجری بوده است.

شهاب‌الدین احمد بن ماجد بن محمد بن عمرو اسدی بن ابی‌الرکائب النجدی که به اختصار احمد ابن ماجد گفته می‌شود (936 - 836 هجری قمری) نقشه‌نگار، ناوبر و دریانورد قرن 15 میلادی خلیج فارس و اقیانوس هند و کاشف میل مغناطیسی بود.

شهرت او در غرب بیشتر به عنوان راهنمای واسکودا گاما برای رسیدن به هند بوده است.

--> اخبار مرتبط