شنبه 1 اردیبهشت 1403

چرا «اتفاق» رشیدپور شکست خورد؟

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع
چرا «اتفاق» رشیدپور شکست خورد؟

برنامه «اتفاق» به عنوان یکی از برنامه‌هایی گران‌قیمت تلویزیون در حالی روی آنتن رفت که برخلاف انتظارات نتوانست تجربه موفقی برای رضا رشیدپور باشد و این برنامه حتی به کف انتظارات، چه در جذب مخاطب و چه در تامین نظر منتقدین دست نیافت اما چرا این برنامه موفق نشد و دور از حد انتظار ظاهر شد؟

به گزارش «تابناک»؛ رضا رشیدپور پس از برنامه «حالا خورشید» که با وجود نقدهای جدی به آن، در جذب مخاطب آن هم در صبحگاه موفق عمل کرده بود، با برنامه «اتفاق» به آنتن شبکه سوم سیما بازگشت. استودیوی بسیار بزرگ، دکور عظیم همراه با تماشاگران، حکایت از ایده‌هایی داشت که قرار بود مخاطب را شگفت‌زده کند اما این برنامه حرف چندانی برای گفتن نداشت و نتوانست اقبال عمومی را جلب نماید و این وضعیت غیرمنتظره بود.

شاید مهم‌ترین علت شکست «اتفاق» سوژه‌هایی بود که این برنامه به آن پرداخت. سوژه‌ها حرف تازه و شگفت انگیزی برای مخاطب نداشتند. هرچند شهرت سوژه‌های برای جذب مخاطب یک برنامه تلویزیونی پراهمیت اما تجربه نشان داده می‌توان با سوژه‌های غیرمشهور نیز برنامه پرمخاطب ساخت، مشروط به آنکه این سوژه حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشند که بیننده را غافل‌گیر کند. در مقابل، اگر چهره مشهوری در برنامه‌ای حضور یابد اما تمام گفته‌هایش تکرار حرف‌هایی باشد که پیش از این در برنامه‌های متعدد مشابه مطرح کرده، چندان جذابیتی برای بیننده ندارد.

عامل دیگر که در ناکامی این برنامه موثر بود، سبک اجرای رشیدپور بود. رضا رشیدپور لحن خاص خود را در اجرا دارد و این لحن نیز طرفدارانی دارد اما قاعدتا می بایست در این لحن حین اجرای یک برنامه صبحگاهی با دیگر برنامه‌ها تفاوتی وجود داشته باشد. در این زمینه شاهد احسان علیخانی نمونه خوبی باشد که با تغییر فضای برنامه‌سازی‌اش از «ماه عسل» به «عصر جدید» کوشید لحن متفاوتی در پیش بگیرد و تا حدودی نیز موفق باشد؛ هرچند اساسا برنامه‌های استعدادیابی نظیر عصر جدید در سراسر جهان مجری ندارد و علیخانی یک عنصر تحمیلی به صحنه است.

«اتفاق» چه در عنوان و چه در تبلیغاتش چنان می‌نمود که قرار است یک اتفاق تازه را در میان تولیدات پرشمار صداوسیما رقم بزند اما به جز دکور عظیم، اتفاق دیگری را رقم نزد.