چهارشنبه 4 مهر 1403

چرا ماموریت رئیس دولت چهاردهم در نیویورک دشوار بود؟

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
چرا ماموریت رئیس دولت چهاردهم در نیویورک دشوار بود؟

واشنگتن پست با انتشار گزارشی درباره سخنرانی مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران، موضع‌گیری او در ارتباط با غرب را برجسته کرد و نوشت که پزشکیان در سخنرانی خود خواهان تعریف فصلی تازه و در عین حال سازنده در روابط ایران با کشورهای جهان شد و به صراحت اعلام کرد که دیگر بازیگران بالاخص ایالات متحده می‌بایست این در زمینه نقش آفرینی کنند.

نخستین سخنرانی مسعود پزشکیان در قامت رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل ایراد شد؛ رئیس جمهوری در جریان سخنرانی خود بار دیگر از خواست تهران برای تعامل سازنده با غرب گفت و تاکید داشت که در صورت حسن نیت بازیگران غربی شرایط برای توافق و عبور از تحریم‌ها فراهم خواهد شد. او در بخش دیگری از سخنرانی‌اش به جنگ در غزه و اوکراین نیز اشاره کرد و ضمن به چالش کشیدن رویکرد تل‌آویو در ارتباط با غزه و لبنان، نقش ادعایی ایران در جنگ علیه اوکراین را رد کرد و تاکید داشت که تنها راه خروج از بن بست اوکراین توسل به دیپلماسی است. اظهارات پزشکیان در رسانه‌های جهانی بازتاب گسترده‌ای داشته است. به همین بهانه اقتصاد نیوز تلاش کرده تا نگاه دنیا را به موضع گیری رئیس دولت چهاردهم بررسی کند.

واشنگتن پست: پزشکیان برای عبور از تحریم‌ها خیز برداشته است

واشنگتن پست با انتشار گزارشی درباره سخنرانی مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران، موضع‌گیری او در ارتباط با غرب را برجسته کرد و نوشت که پزشکیان در سخنرانی خود خواهان تعریف فصلی تازه و در عین حال سازنده در روابط ایران با کشورهای جهان شد و به صراحت اعلام کرد که دیگر بازیگران بالاخص ایالات متحده می‌بایست این در زمینه نقش آفرینی کنند. به ادعای این نشریه لحن و ادبیات او در اولین سخنرانی‌اش در گردهمایی سالانه رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل در قیاس با اسلافش اندکی متفاوت بود. رئیس جمهوری ایران در ادامه تاکید داشت که هدفش ایجاد عصری تازه برای کشورش است تا ایران بتواند نقشی موثر و سازنده در نظم جهانی در حال تحول ایفا کند.

به ادعای واشنگتن پست به نظر می‌رسد که تهران درها را برای مذاکره دوباره با ایالات متحده باز کرده تا دو طرف بتوانند درباره پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران رایزنی داشته باشند. پیشتر ایران و آمریکا توانسته بودند ذیل برجام توافق کنند؛ توافقی که پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را در ازای لغو تحریم‌ها محدود کرده بود، اما ترامپ سال 2018 از برجام خارج شد و با تکیه بر سیاست فشار حداکثری تحریم‌های سختی را علیه ایران اعمال کرد. این نشریه مدعی است، هنوز مشخص نیست ایران در میانه افزایش تنش‌ها در خاورمیانه به واسطه جنگ اسرائیل و حماس و همچنین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا چه اندازه برای تحقق این خواسته قدرت مانور دارد. واشنگتن پست همچنین نوشت: پزشکیان در ارتباط با تحولات خاورمیانه موضع گیری کرد و اسرائیل را به واسطه جنایات در غزه و حملاتش به حزب الله هدف حملات تندی قرار داد. به گفته او بمباران شدید لبنان نمی‌تواند بی‌پاسخ بماند. این عبارات در حالی ایراد شد که به واسطه افزایش تنش‌ها میان اسرائیل و لبنان، معادلات خاورمیانه پیچیده‌تر شده است. واشنگتن پست در ادامه نوشت: پزشکیان در سخنرانی‌اش به سیاست‌های نادرست (به گفته رئیس جمهوری ایران) ایالات متحده در ارتباط با ایران، از تحریم‌ها گرفته تا ترور سردار قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت دولت‌هایی که از این استراتژی معکوس در ارتباط با ایران پیروی می‌کنند از تاریخ درس بگیرند. او در نهایت ضمن اشاره به خواست ایران برای عبور از محدودیت‌ها و ورود به عصری تازه، ضمن اشاره به نگرانی‌های امنیتی ایران و تمایلش برای برای حل چالش‌های متقابل خواستار لغو تحریم‌ها شد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «نطق پزشکیان زیر ذره‌بین رسانه‌های جهان؛ از تعامل با غرب تا معمای عبور از تحریم / اروپا برای مذاکرات آماده است؟» بخوانید.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.