جمعه 10 فروردین 1403

چه کسانی برندگان امروز بازار ارز دیجیتال بودند؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع

با وجود اینکه این بازار همواره در معرض سقوط‌های سنگین قرار داشته، اما فعالان این حوزه آمادگی لازم برای رویارویی با این مسئله را نداشته‌اند و اغلب استراتژی‌های آنها مربوط به روند صعودی بازار بوده است.

بیت کوین تقریبا از اواخر سال 2021 روند نزولی خود را آغاز کرد و از قیمت 69 هزار دلار با 75 درصد افت، به محدوده 17 هزار دلار وارد شد. روند رو به افول بیت کوین با نوسانات و افت و خیزهای فراوان همراه بود و ضررهای بیشماری را به طور مستقیم و غیر مستقیم به وجود آورد.

عدم آمادگی در برابر بیت کوین 20 هزار دلاری

این روند نزولی چندان دور از ذهن نبود. بیت کوین بارها افت‌های سنگین و ریزش‌های عمیق را در کارنامه خود ثبت کرده است. با افزایش تورم در دنیا و شدت گرفتن سیاست‌های انقباضی توسط فدرال رزرو، رکود پیش آمده در بسیاری از بازارها تقریبا قابل پیش بینی بود.

به نظر می‌رسد با وجود اینکه این بازار همواره در معرض سقوط‌های سنگین قرار داشته، اما فعالان این حوزه آمادگی لازم برای رویارویی با این مسئله را نداشته‌اند و اغلب استراتژی‌های آنها مربوط به روند صعودی بازار بوده است.

در چند هفته اخیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در رمزارزها در حدود 30 درصد از دارایی خود را به فروش رساندند. صرافی کوین بیس که یکی از بزرگترین صرافی‌های بزرگ در دنیاس، 18 درصد از نیروی کار خود را تعدیل کرد. این موضوع تنها مربوط به کوین بیس نمی‌شود بلکه شواهد، تعدیل نیرو را در دیگر صرافی‌ها تایید می‌کند. همچنین بسیاری از شرکت‌ها و پلتفرم‌های فعال در زمینه کریپتوکارنسی در معرض ورشکستگی قرار دارند.

اشکال مختلف ضرر و زیان در کریپتوکارنسی

در ریزش بازار، شکل‌های مختلفی از ضرر و زیان متوجه سرمایه‌گذاران این حیطه گشت. در درجه اول کاهش قیمت رمزارزها به طور مستقیم سبب پودر شدن دارایی بسیار از افراد شد. از طرف دیگر میزان لیکویید شدن در معاملات اهرم دار نیز بسیار بالا بوده است. شکست پروژه‌ها و از بین رفتن برخی از آنها مانند لونا میلیاردها دلار سرمایه را نابود کرد. تمام اینها مثال‌هایی از ضررهای وارده ناشی از افت قیمت بیت کوین بوده است.

اما قسمت دیگر مربوط به دیفای و مشکلات ایجاد شده در این حوزه است. در چند سال اخیر تبلیغات در این زمینه بسیار شدت یافته. در این سیستم افراد با وثیقه قرار دادن دارایی‌های کریپتویی خود می‌توانند وام دریافت کنند. در زمان صعودی بودن بازار این اقدام هم برای پلتفرم و هم وام گیرنده سودآورد بود اما در حال حاضر با بیت کوین 20 هزار دلاری افراد در حال از دست دادن وثیقه و شرکت‌ها در حال ورشکست شدن هستند، گویی هر دو در یک بازی دو سر باخت قرار دارند.

بازی دو سر باخت

معمولا برای دریافت وام از طریق پلتفرم‌های وام‌دهی با رمزارز، میزان وثیقه تقریبا چندین برابر اصل وام است. با ریزش بیت کوین ارزش وثیقه‌ها نیز کاهش یافت. در این زمان تنها دو راه برای حفظ وثیقه وجود دارد، بازپرداخت وام و یا افزایش ارزش وثیقه، در غیر این صورت این دارایی به طور خودکار و اتوماتیک به فرد وام دهنده تعلق می‌گیرد. در چنین شرایطی فرد سرمایه‌ای که به دید بلند مدت خریداری کرده بود را از دست خواهد داد. در سیستم مالی سنتی، در صورتی که فرد در بازپرداخت وام ناتوان باشد امکان مذاکره و یا گرفتن فرصت بیشتر وجود دارد. اما در این پلتفرم‌ها دارایی توسط بات‌ها مستقیم به فرد وام دهنده داده می‌شود و چون بات‌ها از این قضیه جایزه دریافت می‌کنند، انگیزه لازم برای صاحبان این بات‌ها کاملا وجود دارد.

از طرف دیگر با کاهش قیمت‌ها افراد برای بازپس گیری دارایی‌های خود در پلتفرم‌های دیفای هجوم آوردند. این موضوع شرکت‌های فوق را با مشکل تامین نقدینگی مواجه کرده است، به طوری که بسیاری از آنها در معرض ورشکستگی قرار دارند. سلسیوس دقیقا یکی از این شرکت‌هاست که شرایط مطلوبی نداشته و کلیه راه‌های برداشت را مسدود کرده است. هرچند این پلتفرم با تامین مالی که انجام داد توانسته قدرت تحمل خود تا لیکویید شدن را تا 14 هزار دلار بهبود بخشد اما همچنان شرایط برای آن چندان مطلوب نیست.

شرایط ایجاد شده در پلتفرم سلسیوس سبب ایجاد ترس در بین کاربران گشته و بدبینی به شرکت‌های وام دهی را دامن زده است.

ورشکستگی شرکت بزرگی مانند آنچه اشاره کردیم به معنی ضرر هنگفت دیگری در این جامعه است و دارایی افرادی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند از بین خواهد رفت. از طرف دیگر ترس ایجاد شده موج دیگری از تشنج را در بازار سبب خواهد شد و این به معنی یک سقوط دیگر برای کریپتوکارنسی خواهد بود.

به نظر می‌رسد اغلب این شرکت‌ها امادگی لازم برای رویارویی با بیت کوین 20 هزار دلاری و ترس موجود در بازار را نداشته‌اند و احتمال وقوع آن را در سطح پایینی تخمین می‌زدند.

در حال حاضر شرایط برای هر دو طرف معامله سخت شده است و هر دو در معرض از دست دادن دارایی‌های خود هستند.