شنبه 1 اردیبهشت 1403

چگونگی اجرای نمایش‌های مذهبی در ایام محرم و صفر / آیا جشنواره صاحبدلان آنلاین برگزارمی شود؟

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
چگونگی اجرای نمایش‌های مذهبی در ایام محرم و صفر / آیا جشنواره صاحبدلان آنلاین برگزارمی شود؟

شهاب راحله رئیس کانون نمایشگران خیابانی خانه تئاتر چگونگی اجرای جشنواره تئاتر صاحبدلان را تشریح کرد.

شهاب راحله نویسنده، کارگردان و رئیس کانون نمایشگران خیابانی خانه تئاتر درخصوص اجرای نمایش‌های آیینی و مذهبی در ایام محرم و صفر در گفت و گو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در جلسه‌ای که محمود فرهنگ مدیر کانون تئاتر دینی با قادر آشنا مدیر مرکز هنر‌های نمایشی داشتند به این نتیجه رسیدند که آثار شهرستان‌ها به صورت آفلاین و در صورت امکان به صورت آنلاین در درگاه ایران تئاتر بارگذاری شود.

راحله با اشاره به اینکه مهم‌ترین بخش جشنواره تئاتر صاحبدلان، تئاتر خیابانی است، بیان کرد: نمایش‌های خیابانی با فاصله گذاری‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای باز اجرا می‌شوند، اگر مکان آن قطعی شود در پهنه رودکی یا محوطه تئاتر شهر، صندلی‌ها چیده و به احتمال زیاد نمایش‌ها روی استیج اجرا می‌شوند. قرار است امسال جشنواره صاحبدلان اینگونه برگزار شود، بخش تعزیه و نمایش خیابانی در اولویت قرار دارند که در فضای باز اجرا می‌شوند.

وی افزود: همانند سال‌های گذشته اجرا‌هایی در سالن‌ها نخواهیم داشت. حال اگر تصویب شود، ممکن است دو نمایش در تئاتر شهر و با پنجاه درصد ظرفیت سالن اجرا شود و باقی نمایش‌ها به صورت ضبط شده در سایت قرار گیرد.

راحله درخصوص حضور تماشاگران گفت: سالیان سال است که مردم ما در عزاداری‌ها حضور دارند و بر این باور درست هستند که این خان، خان شفا و حاجات است، اما با توجه به شرایط پیش آمده و از سویی با نگاه به عرصه نمایش تصور می‌کنم همانند قبل ازدحامی نخواهیم داشت. اگر هم ازدحام جمعیت برای اجرا‌های خیابانی زیاد باشد، دوستان ما کنترل و جلوگیری خواهند کرد، زیرا مسئله جان مردم مطرح است.

او ادامه داد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند نگاه من به ستاد ملی کرونا است. جشنواره صاحبدلان هم چیزی غیر از این نیست و اگر بگویند وضعیت قرمز است و نباید جشنواره برگزار شود، مطمئنا جشنواره برگزار نمی‌شود و جشنواره به سمت چاپ نمایشنامه و چند کار آنلاین می‌رود. با توجه به اینکه شرایط هفته به هفته و روز به روز اعلام می‌شود، اینگونه نیست که بتوان برنامه قطعی و حضور تماشاگران را نیز قطعی دانست. در پیک نخست کرونا جشنواره خیابانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا شد و مردم هم رعایت کردند، اما ما باز هم به دستور ستاد ملی کرونا نگاه می‌کنیم.

شهاب راحله با اشاره به اینکه دستور کار جشنواره تئاتر صاحبدلان تئاتر شهرستان‌ها است، اظهار کرد: امسال محدودیت‌هایی وجود دارد و نمی‌توان 15 الی 20 شهرستان را در جشنواره داشت، حال بسته به آثار ارسالی و انتخاب آن‌ها شهرستان‌های مختلف حضور خواهند داشت، اما باید توجه داشت که برخی شهرستان‌ها در وضعیت قرمز قرار دارند به همین دلیل تلاش بر این است که نمایش‌های شهرستان‌ها به صورت آفلاین یا آنلاین باشد و حضور مردمی نداشته باشند. گروه‌های اجرا کننده با ماسک به اجرا بپردازند و اگر این امکان برای اجرایشان وجود ندارد فاصله گذاری در میزانسن‌ها رعایت شود و فیلم آن را برای ما ارسال کنند که شرایط آن در فراخوان‌ها اعلام خواهد شد. انتهای پیام /