یک‌شنبه 15 مهر 1403

کارشناس کشتی: مازندران در چرخه انتخابی بیشتر از همه متضرر می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کارشناس کشتی: مازندران در چرخه انتخابی بیشتر از همه متضرر می‌شود

تهران - ایرنا - مربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد با تاکید بر اینکه چرخه انتخابی تیم‌های ملی در واقع مساوی است با عدالت گفت: مازندران در این شیوه نسبت به سایر استان‌های کشور بیشتر متضرر خواهد شد.

«مصطفی میرعمادیان» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال‌های متمادی بسیاری از قهرمانان شایسته‌ای بودند که بدون مسابقات انتخابی از حضور در پیکارهای قهرمانی آسیا، جهان و حتی المپیک جا می‌ماندند و به طور حتم با اجرای این چرخه عدالت برقرار می‌شود و به طور حتم باید این چرخه اجرایی شود.

وی اظهار داشت: این شجاعت «علیرضا دبیر» رییس فدراسیون کشتی است که اعلام کرد حضورش در بازی‌های المپیک 2004 آتن با وجود دست مصدوم به این دلیل بود که تصمیم گیرنده نبوده و افراد دیگری تصمیم‌گیرنده بودند که من را انتخاب کردند و امروز در کسوت ریاست فدراسیون آن تصمیم را نقد می‌کند و تاکید بر اجرای عدالت دارد. به طور حتم در بند و تبصره‌های چرخه جدید انتخابی تیم ملی باید دقت لازم را داشت تا شایسته‌ترین‌ها انتخاب شوند.

این مربی سازنده مازندرانی تصریح کرد: گاهی اتفاق افتاده که بزرگان کشتی کشورمان در چندین رقابت جهانی موفق نبودند که باید نسبت به این موضوع با حساسیت و دقت نظر ورود کرد که علت شکست و ناکامی چه بوده و شاید به دلیل مسایل روحی و روانی بوده و البته باید حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی و رویارویی با حریفان مطرح خارجی پیش از پیکارهای مهمی همچون جهانی و المپیک مدنظر قرار گیرد. برخی از کشتی‌گیران در رقابت‌های داخلی خیلی خوب هستند اما در تورنمنت‌های بین‌المللی نمی‌توانند ظرفیت و توانایی خودشان را نشان دهند و به نوعی حضور در تورنمنت‌های خارجی متعدد می‌تواند به تجربیات آنان افزوده تا بتوانند شایستگی‌های خودشان را در میادین مهمتر بروز دهند.

میرعمادیان ادامه داد: در این چرخه به نظرم اختیارات خوبی به سرمربی تیم ملی داده شده که باید پاسخگو باشد. اختیارات سرمربی تا حدی است که حتی در جام جهان پهلوان تختی می‌تواند برخی از کشتی‌گیران مطرح و نیروهای جوان را با اختیارات خود وارد چرخه انتخابی کند که این اقدام جالب در این چرخه می‌تواند باشد و از سوی دیگر کشتی‌گیران آینده‌دار و جوانی که برای مثال در قهرمانی کشور شکست خورده نباید از نگاه تیزبین کادر فنی دور بماند بلکه می‌تواند با اختیاراتی که دارد با وارد کردن چنین استعدادهایی کشتی کشورمان را پربارتر کند.

این مربی کشتی همچنین با اشاره به اینکه مربیان نیز باید در این چرخه لحاظ شوند، گفت: در کشتی و آن هم در بحث ملی، مدیریت حرف نخست را می‌زند، همان مدیریتی که در «محمد بنا» به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی می‌بینیم. مربیانی برای کادر فنی تیم‌های ملی باید شناسایی شوند که در عرصه ملی توانایی کمک را داشته باشند و این تفکیک بین مربیان سازنده و مربیانی که مدیر هستند باید انجام و به طور حتم حضور مربیان فنی می‌تواند کمک بسیار زیادی کند.

وی در پاسخ به این سووال که چرخه جدید انتخابی تیم ملی به نفع یا ضرر استان مازندران است، گفت: یک موضوعی که در چرخه مغفول مانده این است که برای مثال در استان مازندران در وزن 97 کیلوگرم آزادکاران مطرحی همچون رضا یزدانی، مجتبی گلیج، علی شعبانی، محمدحسین محمدیان، محمدجواد ابراهیمی و یا عباس فروتن را دارد که به طور حتم همه این افراد نمی‌توانند در مسابقات قهرمانی کشور که مرحله نخست انتخابی تیم ملی است حضور یابند. از سوی دیگر مسابقات قهرمانی کشور نیز عملکرد یک ساله هیات‌های استانی است و اگر به غیر از مسابقات قهرمانی کشور یک مسابقه دیگر به عنوان مرحله نخست انتخابی تیم ملی فدراسیون برگزار می‌شد بسیاری از آزادکاران مطرح که در استانی جا مانده‌اند می‌توانستند در آن مسابقه حضور پیدا کنند تا از این طریق وارد جام جهان پهلوان تختی شوند.

میرعمادیان تصریح کرد: با این کار سنت مسابقات قهرمانی کشور که سال 1318 تاکنون در حال برگزاری است نیز حفظ می‌شد به طوری که هر استان با یک تیم کامل حضور پیدا می‌کرد و نتیجه آن به نوعی عملکرد هر استان نیز بود. اما اکنون مسابقات قهرمانی کشور به عنوان مرحله نخست انتخابی تیم ملی است و به طور حتم بسیاری از آزادکاران عنوان‌دار مازندران از حضور در آن جا خواهند ماند و استان مازندران به دلیل داشتن استعدادهای فراوان به طور حتم بیشتر از استان‌های دیگر کشور متضرر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برای استان تهران به دلیل گستردگی و جمعیت فراوان، توابع تهران را به آن در مسابقات قهرمانی کشور افزودند، گفت: یک زمانی کرج، استان مرکزی و قم جزو توابع استان تهران بودند که این استان‌ها اکنون هر یک با تیم جداگانه‌ای در مسابقات قهرمانی کشور حضور پیدا می‌کند اما مازندران با توجه به داشتن 35 هیات کشتی فعال باید این حق را داشته باشد که در کنار تیم استانی یک تیم به نام توابع در مسابقات قهرمانی کشور داشته باشد.

این مربی پرسابقه کشتی آزاد کشورمان در خصوص وضعیت پیچیده وزن 97 کیلوگرم که می‌توان به آن «علیرضا کریمی» را نیز افزود: گفت: هر زمانی که در یک وزن ترافیکی از کشتی‌گیران مطرح را داشتیم به مدال خوشرنگ جهانی و حتی المپیک رسیدیم. برای مثال در پیکارهای جهانی سال 1954 توکیو «توفیق جهانبخت» به مدال طلای وزن 67 کیلوگرم رسید اما برای حضور در بازی‌های المپیک 1956 ملبورن «امامعلی حبیبی» در این وزن با شکست جهانبخت در مسابقه انتخابی صاحب دوبنده تیم ملی شد و به مدال طلای المپیک دست یافت. البته اکنون شرایط به گونه‌ای است که همه داشته‌های وزن 97 کیلوگرم شاید شانس حضور در انتخابی تیم ملی را نداشته باشند اما امیدوارم که شرایط به گونه‌ای باشد که همه داشته‌های وزن 97 کیلوگرم کشورمان در مرحله نهایی انتخابی حضور داشته باشند.

وی یادآور شد: البته در برخی دیگر از اوزان نیز شرایط به همین گونه است. برای مثال در وزن 65 کیلوگرم الان مازندان باقر یخکشی، مسعود اسماعیل‌پور، ایمان صادقی و بهنام احسان‌پور را دارد که با توجه به شرایط جدید چرخه انتخابی همه این داشته‌ها نمی‌توانند در انتخابی تیم ملی حضور داشته باشند و به طور حتم باید استثنا و یا تبصره‌ای لحاظ شود که همه ظرفیت‌های کشتی کشورمان در چرخه انتخابی قرار گیرند تا در نهایت تیم ملی قدرتمندی داشته باشیم و امیدوارم که سایر استان‌های کشور نیز مانند کرمانشاه و مشهد نیز با قدرت در قهرمانی کشور حضور یابند تا تنور مسابقات کشتی داغ‌تر شود.

وی در خصوص بازگشت رضا یزدانی و مسعود اسماعیل‌پور نیز گفت: یزدانی یک کشتی‌گیر قابل اعتماد است و هر وقت که اراده کرده به خواسته‌هایش رسیده است و او برای بازگشت باید به این نکته توجه داشته باشد که باید با اقتدار برگردد. او آدم مصممی است و باید آمادگی لازم را داشته باشد و البته چرخه جدید انتخابی تیم ملی به گونه‌ای است که همه می‌توانند مدعی باشند. به خاطر دارم که یک کشتی‌گیر 35 ساله رومانیایی توانست به مدال طلای المپیک برسد. این نشان می‌دهد که المپیک جای باتجرهاست و اگر با تفکرات درست بیاییم به طور حتم نتیجه خواهیم گرفت.

میرعمادیان ادامه داد: مسعود اسماعیل‌پور نیز که هنوز درگیر دست مصدومش است و امیدواریم که به سلامتی کامل برسد و در نهایت هم رضا یزدانی و هم اسماعیل‌پور که هر 2 نفر افتخارآفرین بودند دوباره بتوانند به موفقیت برسند.

این مربی مازندرانی در خصوص برگزاری انتخابات هیات استان نیز گفت: مازندران به لحاظ جایگاهی که در کشتی کشورمان دارد، حساسیت انتخابات هیات آن نیز به چشم می‌آید و امیدوارم فردی از جامعه کشتی ریاست هیات را برعهده بگیرد. جایگاه هیات کشتی استان شاید به اندازه فدراسیون نیز حساس است و اگر آسیب ببیند، کشتی کشورمان آسیب خواهد دید و باید شخصی از جنس کشتی سکاندار هدایت کشتی باشد.

*س_برچسب‌ها_س*