شنبه 1 اردیبهشت 1403

کرونا تمام نشده است!

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا تمام نشده است!

تهران - ایرنا - هرچند شروع فصل گرما گمانه‌ها در مورد کاهش مبتلایان به کوید 19 را قوت بخشید، اما با شروع این فصل نه تنها از روند ابتلا کاسته نشد، بلکه در آخرین اخبار مربوط به تعداد متوفیان ناشی از کرونا در بسیاری از استان‌ها هم روند روبه رشدی دارد.

با گذشت نزدیک به 5 ماه از اولین گزارش مربوط به کرونا در کشور، این بیماری همچنان در زندگی ایرانیان وجود داشته و هر روز تعدادی از مردم را مبتلا یا به کام مرگ می‌کشاند. این مسئله به حدی از اهمیت برای مردم و مسئولان برخوردار است که رهبر معظم انقلاب هم بارها و بارها در نشست‌های مختلف بدان اشاره داشته و خواستار همکاری عمیق مردم و مسئولان برای کاهش خسارات ناشی از کرونا شدند.

چنانچه در آخرین نشست تصویری ایشان در تاریخ 7 تیرماه 99 با مسئولان قوه قضائیه، ضمن سفارش همیشگی و مؤکد به روسای قوا، افزایش همکاری‌های دو عرصه مسائل «درون دستگاهی»، و «مسائل کلان کشور» را در مجموعه نظام اسلامی و «همصدایی» در مسائل گوناگون را از مهم‌ترین اقدامات رؤسای قوا عنوان کردند. این همکاری به ویژه در زمینه تلاش برای کاهش کرونا و خسارات ناشی از آن از اهمیت قابل توجهی برخورد ار است که می‌تواند مورد توجه عموم و مسئولان باشد.

گرما چه ارتباطی با کاهش کرونا دارد؟

با انتشار اخباری از ابتلای تعدادی از هموطنان به واسطه کرونا در کشور و در اسفند سال98، موجی از شایعات در رابطه با افزایش گرما و اتمام این بیماری، فضای رسانه‌ای را در نوردید و هرچند با اقدامات به موقع مسئولان و همکاری عموم مردم در عدم جابه‌جایی و تحرک، سیر صعودی این بیماری به روند نزولی بدل شد، اما با افزایش فصل گرما و این تصور که گرما موجب از بین رفتن کرونا می‌شود، بسیاری از اقدامات بهداشتی توسط مردم، کمرنگ‌تر از گذشته شد.

مدت زمان زیادی از شروع فصل گرما نگذشت که استان خوزستان به عنوان یکی از مناطق گرمسیری، بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا را گزارش داد و سپس استان هرمزگان نیز به این روند صعودی پیوست.

هرچند بالارفتن دمای هوا موجب از بین رفتن ویروس کرونا می‌شود، اما این‌که چرا در مراکز گرمسیر روند روبه رشدی در این خصوص تجربه شد، نکته بسیار مهمی است که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. در استان‌های جنوبی کشور به دلیل رطوبت بالا و گرما، از سیستم «تهویه مطبوع داخلی»(اصطلاحا کولرگازی) استفاده می‌نمایند.

شیوه عملکرد این سیستم‌های تهویه هم به گونه‌ای است که بایستی در فضای کاملا بسته راه‌اندازی شود. بدین ترتیب سیستم تهویه مطبوع، هوای داخل فضای یک اتاق را مکیده، آن را خنک کرده و به داخل همان فضای بسته بازمی‌گرداند. با این شیوه، وجود تنها یک ویروس توسط فرد مبتلا و ناقل در یک فضای سربسته، می‌تواند موجب انتشار ویروس و افزایش ابتلا باشد.

هرچند فرضیه افزایش دما و از بین رفتن ویروس کرونا درست و منطقی به نظر می‌رسد، اما از آن‌جا که در مناطق گرمسیری نیاز به خنک کردن فضا هم به شدت احساس می‌شود، بنابراین عدم رعایت نکات بهداشتی، به ویژه عدم استفاده از ماسک و دستکش در این مناطق، افزایش ابتلا به کرونا را چندان دور از ذهن تداعی نمی‌کند.

هم‌اکنون در استان خوزستان این وضعیت به حدی از بحران رسیده که به گفته «فرهاد ابول‌نژادیان» سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، هم‌اکنون 17 بیمارستان در اهواز به دلیل افزایش تعداد افراد بستری، با کمبود تجهیزات برای مقابله با بیماری روبرو هستند. این روند نه تنها در خوزستان بلکه به گفته «سیماسادات لاری»، سخنگوی وزارت بهداشت، متاسفانه در بیشتر استان‌های کشور در حال افزایش است.

مسئولان به طور جدی به مسئله کرونا وارد شوند

«ماجرای کرونا تمام نشده و همچنان ادامه دارد، همه مردم و مسئولان باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و جلوگیری از شیوع مجدد ویروس کرونا را جدی بگیرند!» این سخنان مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله «خامنه‌ای» در دیدار با مسئولان قضایی کشور است که در آن سران سه قوه به شکلی جدی برای مبارزه با کرونا ملزم می‌شوند.

لازم به ذکر است که دولت در حمایت از پروتکل‌های بهداشتی و رعایت آن در جامعه از ابتدای شیوع کرونا تا کنون تلاش غیرقابل انکاری داشته است. خدماتی نظیر: افزایش خدمات بهداشتی از طریق وزارت بهداشت، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها از طریق وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش، افزایش میزان خدمات الکترونیکی دولت با همکاری وزارت ارتباطات در جهت کاهش مراجعات عمومی به مراکز، تامین مایحتاج عمومی از طریق وزارت صمت و... از مهم‌ترین این اقدامات است.

بنابراین دولت به عنوان مرجع اجرای خدمات کشوری نه تنها در این زمینه از اقدامی فروگذار نکرده، بلکه به تنهایی بار گران مسئولیت در ارائه خدمات و مایحتاج ضروری مردم را هم به دوش کشیده است. اما شایان توجه است که این اقدامات هم زمانی در مسیر درست خود قرار گرفته و موجب آسایش و رفاه عمومی است که با همراهی سایر نهادهای زیرمجموعه قوای «مقننه» و «قضائیه» همراه باشد.

افزایش استفاده از ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی کننده در ایام کرونایی، موجب شد تا قیمت این محصولات بعضا تا چند برابر قیمت واقعی به دست مصرف کننده نهایی برسد. حتی از 15 تیرماه تاکنون که استفاده از ماسک در ادارات و اماکن عمومی اجباری شده است، قیمت ماسک 30 درصد افزایش نشان داده است.

هرچند بازوی اجرایی دولت از طریق وزارت «صمت» در تامین مایحتاج پزشکی اجرایی شده و برخلاف روزهای نخستین کمبودی در این زمینه مشاهده نمی‌شود، ولیکن افزایش بی‌رویه قیمت‌ها هم از کنترل نظارتی دولت خارج شده و در ید اداره «تعزیرات حکومتی» و زیرمجموعه قوه قضائیه قرار دارد. به عبارتی ایجاد زمینه‌های تامین و توزیع مایحتاج عمومی بر عهده دولت است که حتی در شرایط تحریم‌های ناعادلانه آمریکا که با مضیقه‌های زیادی برای فراهم آوردن ملزومات بهداشتی روبرو بود، بخش عمده‌ای از نیاز عمومی به محصولات فوق را تامین کرد.

«دنیای اقتصاد» در خبر روز یکشنبه 15 تیرماه از قول «هومنی» یکی از تولیدکنندگان ماسک در خصوص علل افزایش قیمت ماسک چنین آورده است که: در تولید ماسک سه‌لایه از پارچه‌های «اسپان‌باند» و «ملت‌بلون» استفاده می‌شود که اکنون تمام آن‌ها در بازار کمیاب و با جهش قیمت عجیبی همراه شده است. «هومنی» گفته، در اسفند و همزمان با شیوع ویروس کرونا این پارچه نایاب شد و قیمت آن کیلویی 36 هزار تومان معامله می‌شد اما در اردیبهشت قیمت آن به 12 هزار تومان رسید ولی در دو روز اخیر به شدت این کالا کمیاب شده و اگر دلالی هم در بازار موجود داشته باشد کمتر از 50 هزار تومان نمی‌دهد!

باید توجه داشت که واحدهای تولیدی پارچه ماسک، فقط بر اساس فهرست وزارت بهداشت جنس می‌دهند و هر واحد سهمیه مشخص دارد اما افزایش بی‌رویه و بدون نظارت قیمت‌ها نشان می‌دهد، این واحدها توانایی تامین نیاز بازار را ندارند. وجود سودجویان در تمامی جوامع امری انکارناپذیر است اما شدت و تعدد فعالیت آن‌ها قطعا در فضایی شکل می‌گیرد که میزان کمی از «نظارت» وجود داشته و «خلا قانونی» آن برای دلالی قابل روئیت است. از این‌رو تلاش و همگرایی سران قوا که به جد مورد تاکید مقام معظم رهبری هم قرار دارد، می‌تواند حامل پیامی از این دست بوده و عزم جدی مسئولان در این زمینه را برانگیزد.

هرچند مبارزه با کرونا عزم «مسئولان» و «مردم» را یکجا طلب می‌کند، اما از بین بردن «خلا قانونی» و «نظارتی» هم از جمله مواردی است که تکمیل کننده چرخه خدمت به مردم، مبارزه با فساد و بیماری کرونا است.

*س_برچسب‌ها_س*