سه‌شنبه 24 مهر 1403

کرونا فعالیت هنرمندان اردکان را با رکود مواجه کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا فعالیت هنرمندان اردکان را با رکود مواجه کرد

یزد - ایرنا - کارشناس هنری اداره فرهنگ ارشاد اسلامی شهرستان اردکان گفت: با شیوع بیماری کرونا و توقف امور برخی واحدهای تولیدی و صنعتی و لغو سفرها، این بحران تاثیر منفی بر کارکرد هنرمندان این نهاد گذاشته است.

«مجید مزکوری اردکانی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این اداره 2 باب سالن هنر و تالار فرهنگ دارد که سالن هنر، در واقع تنها سینمای شهرستان است و تالار فرهنگ هم به بخش خصوصی واگذار شد که علاوه بر تعطیلی، د رحال حاضر بلاتکلیف هم است.

وی اضافه کرد: از سویی انگیزه ای برای اجرای هنر نمایشی و تئاتر حرفه ای در بین هنرمندان این حوزه وجود ندارد و اگر افرادی در حال فعالیت هستند به عنوان کسب درآمد به آن نگاه نمی کنند. کارشناس هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اردکان تصریح کرد: در سالن هنر که به بخش خصوصی واگذار شد، قبل از شیوع کرونا فیلم های مخاطب پسند پخش نمی شد و در حال حاضر می تواند اعلام ورشکستگی کند. مزکوری اردکانی با بیان اینکه حال و روز 2 آموزشگاه موسیقی اردکان نیز کوک نیست، یادآور شد: توقف فعالیت آموزشگاه های موسیقی بر اثر شیوع کرونا موجب قطع درآمد اهالی آن شده است. وی یادآور شد: نوازندگان و فعالان عرصه موسیقی که هزینه زندگی خود را از طریق آموزشگاه‌های موسیقی و نیز تدریس به دست می‌آورند و بیشتر این افراد جز نوازندگی شغل دیگری ندارند. مزکوری اردکانی ادامه داد: کرونا در حال حاضر تلنگری بر جامعه هنری به خصوص موسیقی شهرستان وارد کرده تا به فکر درآمدزایی از طریق شغل دیگری باشند. این کارشناس هنری از دولت تقاضا کردکه با اعطای تسهیلات بلاعوض و یا وام های کم‌بهره با دوره تنفس و پرداخت مدت دار از آموزشگاه‌های موسیقی حمایت کند. مزکوری اردکانی با بیان اینکه آموزشگاه تجسمی که مدتی از افتتاح آن نمی گذرد هنوز نتوانسته کلاس آموزشی برگزار کند با هزینه های سنگین و اجاره محل روبروست افزود: کلاس های تجسمی که در خانه تاریخی طبایی برگزار می شد به دلایلی رو به تعطیلی است. پنج انجمن تجسمی، خوش نویسی،‌نمایشی، موسیقی و شعر و ادب در اردکان فعال است و 450 نفر هنرمند در این شهرستان مشغول کارهای هنری هستند و مرکز این شهرستان 98 هزار نفری در 60 کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

همچنین به گفته رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان شیوع کرونا فعالیت هنرمندان صنایع دستی و صنعت گردشگری شهرستان را تحت تاثیر قرار داده و بیش از 10 میلیارد ریال به این بخش خسارت وارد کرد.

محسن میرجانی امروز در گفت و گو با ایرنا افزود: دولت به عنوان حامی حوزه گردشگری می‌تواند با ارائه تسهیلات، کاهش عوارض و مالیات و همچنین شتاب بخشی در نقل و انتقال مجازی کالاها، بخشی از خسارات این بخش را جبران کنند.

وی اظهار داشت: شهرستان اردکان با تنوع صنایع دستی در زمینه های کاربافی، خورچین بافی، زیلو بافی، چهل تکه دوزی، چلنگری، زنجیرسازی و کرباس بافی از مناطق مستعد برای رشد صنایع دستی است اما فعالان این حوزه در اردکان به دلیل توقف سفرها در نوروز امسال با مشکلات متعددی از نظر درآمد مواجه هستند.

رییس اداره میراث فرهنگی اردکان تصریح کرد: شیوع کرونا در این شهرستان پیامدها و خسارات گسترده‌ای به کلیه صنوف و فعالان اقتصادی وارد کرده اما در این میان بیشترین خسارت را صنعت گردشگری متحمل شده است.

همچنین رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظهردیروز (سه شنبه) گفت: تاکنون 124 هزار و 603 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و با فوت 62 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد افراد متوفی به هفت هزار و 119 تن رسید.

کیانوش جهانپور افزود: در 24 ساعت گذشته تا ظهر 30 اردیبهشت ماه جاری بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاه های علوم پزشکی ایران، 2 هزار و 111 بیمار جدید مبتلا به کووید -19 شناسایی شدند که از بین مبتلایان جدید، 424 مورد بستری (حدود 20 درصد) و هزار و 687 مورد سرپایی هستند.

وی اضافه کرد: روند نزولی فوت ناشی از بیماری کووید -19 ادامه دارد و بر اساس این گزارش ها تاکنون 97 هزار و 173 نفر از بیماران مبتلا به کووید - 19 در کشور بهبودیافته و از بیمارستان ها ترخیص شده اند و 2 هزار و 698 تن تحت مراقبت در بخش های آی. سی. یو قرار دارند.

به گفته وی تاکنون 716 هزار و 176 آزمایش آزمایش تشخیص کووید - 19 در 126 آزمایشگاه کشور انجام شده است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*