جمعه 13 مهر 1403

کشاورزی شوشتر باید از حالت سنتی خارج شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کشاورزی شوشتر باید از حالت سنتی خارج شود

اهواز - ایرنا - فرماندار شوشتر گفت: جهاد کشاورزی باید تلاش کند تا با برگزاری کلاس‌های ترویجی و آموزشی، کشاورزی این شهرستان را از حالت سنتی خارج کند.

به گزارش ایرنا حسین پنبه دانه پور روز سه شنبه در نشست شورای کشاورزی شهرستان شوشتر بیان کرد: زمین‌های حاصلخیز و منابع آبی در این شهرستان برای کشت و تولید محصولا ت متنوع مستعد است اما زمینه تحقق این مهم توجه بیشتر به کلاس‌های ترویجی و آگاه کردن کشاورزان از بهره اقتصادی و نیاز بازار کشور است. وی افزود: عمده کشت در این شهرستان گندم و شلتوک است اما در سال‌های اخیر محصولاتی همچون کلزا رشد قابل توجهی داشته که موید این موضوع تولید 6 هزار تن کلزا در سال زراعی جاری است. رییس شورای کشاورزی شهرستان شوشتر ادامه داد: در سال زراعی جاری حدود 32 هزار هکتار سهمیه کشت به این شهرستان اختصاص داده شده که این سهمیه براساس منابع آبی موجود در نظر گرفته شده و انتظار داریم کشاورزان در این زمینه همکاری داشته باشند. وی با اشاره به مشکلات ایستگاه شرق شعیبیه گفت: قرار شده امور آبیاری شمال با تعیین پیمانکار و صدور پروانه بهره‌برداری موقت، مشکل کشاورزان این منطقه را تا رفع مشکلات ایستگاه انجام دهد. فرماندار شوشتر افزود: دفاتر خدماتی الکترونیکی کشاورزی نیز باید در حوزه‌های چهارگانه مستقر شوند تا نارضایتی کشاورزان از این موضوع برطرف شود. وی گفت: 540 پروند خسارت دیده از سیل پارسال شعیبیه با تلاش اداره جهاد کشاورزی در 10 روز گذشته ثبت سامانه شد و برای پرداخت به بانک‌ها ارجاع داده می‌شود. وی ادامه داد: متاسفانه در شهرستان شوشتر مثل دیگر شهرستان‌ها پس از برداشت محصول، شاهد آتش زدن کاه و کلش باقی مانده هستیم که انتظار می‌رود دستگاه‌های مربوطه با جدیت به این موضوع ورود کنند و این کشاورزان را از خدمات بی‌بهره کنند چرا که گاهی این اقدام خسارت زیانباری به جای می‌گذارد.

شهرستان شوشتر با داشتن خاک حاصلخیز و آب فراوان از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در خوزستان است. سالانه حدود 550 هزارتن محصول کشاورزی در شوشتر تولید می‌شود. در شهرستان شوشتر بیش از 75 هزار هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم وجود دارد. شهرستان شوشتر دارای سه بخش مرکزی، میان آب و شعیبیه است که مرکز آن در 89 کیلومتری شمال اهواز قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*