پنج‌شنبه 19 مهر 1403

کشف 126 کیلوگرم پیش‌ساز مواد مخدر در مرزهای شرقی خراسان رضوی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کشف 126 کیلوگرم پیش‌ساز مواد مخدر در مرزهای شرقی خراسان رضوی

مشهد - ایرنا - فرمانده مرزبانی استان خراسان رضوی گفت: نیروهای هنگ مرزی تایباد در عملیاتی موفق به کشف 126 کیلو و 700 گرم پیش‌ساز مواد مخدر در مرزهای مشترک ایران و افغانستان شدند.

سردار مجید شجاع روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مواد در عملیات و پایش اطلاعاتی نقاط صعب العبور و احتمالی ورود اشرار و قاچاقچیان و در راستای انسداد مرزها و برخورد با سوداگران مرگ به دست آمد.

وی ادامه داد: در این عملیات 2 قاچاقچی مواد مخدر که قصد عبور از نوار مرزی مشترک 2 کشور را داشتنند و حامل این میزان پیش ساز مواد مخدر بودند مورد قرار گرفتند که با استفاده از عوارض طبیعی و تاریکی شب به آن سوی مرز متواری شدند.

استان خراسان رضوی بیش از 300 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد که 90 کیلومتر از این امتداد در شهرستان تایباد قرار دارد.

شهرستان 120 هزار نفری تایباد در 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

ساخت و تولید مواد مخدر و داروهای روانگردان، نیازمند استفاده از موادی شیمیایی است که به آنها، پیش‌ساز گفته می‌شود.

پیش سازها موادی شیمیایی هستند که غالبا به عنوان ماده اولیه برای ساخت غیرقانونی مواد مخدر یا داروهای روانگردان، استعمال می‌شوند و مولکول این مواد در ساختار شیمیایی ماده مخدر یا داروی روانگردان دیده می‌شود. استیک انیدرید (پیش‌ساز هرویین)، افدرین (پیش‌ساز شیشه) و ارگوتامین (پیش‌ساز ال. اس. دی) نمونه‌هایی از آن هستند.

پیش‌سازها، به صورت گسترده در صنایع قانونی نیز کاربرد دارند و به همین دلیل، در کنوانسیون 1988 ضمن تأکید بر این موضوع، منافع شرکت‌های دارویی و شیمیایی را گوشزد نموده و تدابیر ابلاغی به اعضا را برای کنترل موادی که به صورت قانونی استفاده می‌شوند، تنظیم کرده است

*س_برچسب‌ها_س*