شنبه 7 مهر 1403

کوله باری از تجربیات دوران زندگی خوابگاهی / از رنج دوری تا خود ساختگی

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
کوله باری از تجربیات دوران زندگی خوابگاهی / از رنج دوری تا خود ساختگی

به گزارش خبرنگاردانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ دوران دانشجویی مملو از خاطرات تلخ و شیرین است که دانشجویان این دوران را در تمام عمر به خاطر دارند، اما در کنار دوران دانشجویی بخش بسیاری از خاطرات متعلق به آن دسته از دانشجویانی است که در خوابگاه زندگی می‌کنند، آنها خوابگاه را خانه دوم خود می‌نامند و تلاش می‌کنند در خانه دوم رنج دوری را به جان خریده و ورژن قوی خود را ساخته. با توجه به شروع سال...

به گزارش خبرنگاردانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ دوران دانشجویی مملو از خاطرات تلخ و شیرین است که دانشجویان این دوران را در تمام عمر به خاطر دارند، اما در کنار دوران دانشجویی بخش بسیاری از خاطرات متعلق به آن دسته از دانشجویانی است که در خوابگاه زندگی می‌کنند، آنها خوابگاه را خانه دوم خود می‌نامند و تلاش می‌کنند در خانه دوم رنج دوری را به جان خریده و ورژن قوی خود را ساخته.

با توجه به شروع سال تحصیلی جدید تصمیم گرفته ایم تا با دانشجویانی که در خانه دوم کوله باری از تجربه دارند به گفتگو بپردازیم تا از تجارب آنها بهرمند شویم.

خوابگاه حکم خانه دوم را دارد

مریم ایپکچی، دانشجوی کارشناسی مهندسی مواد متالورژی در رابطه با تجربیات تلخ و شیرین خود در خوابگاه دانشجویی گفت: رنج دوری وجه مشترک تمام دانشجویان خوابگاهی است. دوری از خانواده، دوستان برای افرادی که تازه به سن قانونی رسیدند بسیار سخت است، اما از مزایایی زندگی در خوابگاه دانشجویی می‌توانم به این نکته اشاره کنم که تحمل رنج دوری ما را به افرادی مستقل و خود ساخته تبدیل می‌کند. وی درخصوص فهرست ضروری وسایل به خوابگاه‌ها افزود: هر دانشجویی باتوجه به نیاز‌های خود وسیله به خوابگاه می‌برد، اما وسیله‌های ضروری اعم از پتو، پوشاک و رخت آویز، ظروف و مواد غذایی، وسیله‌های بهداشتی، قفسه کتاب باید با خود به خوابگاه ببرند، مواد غذایی بسیار مهم است چرا که بسیاری از دانشجویان غذا‌های خوابگاه باب مزاجشان نیست و باید خودشان غذا درست کنند یا در برخی از خوابگاه‌ها روز‌های پنجشنبه و جمعه ناهار و شام نمی‌دهند و باید دانشجویان خودشان فکری برای ناهار و شام کنند.

از مستقل شدن تا کنترل مخارج

دانشجوی کارشناسی مهندسی مواد متالورژی در رابطه با استقلال دانشجویان در خوابگاه خاطرنشان کرد: دانشجویان به شهر‌های غریبی سفر می‌کنند و با فرهنگ‌های مختلفی آشنا می‌شوند و مستقل شدن از مزایای زندگی در خوابگاه است، همچنین دانشجویان باید خودشان مخارجشان را کنترل کنند.

وقت طلا است

وی درباره غنیمت شمردن وقت افزود: روز‌هایی که در خوابگاه هستید را غنیمت بدانید چرا که دوران دانشجویی همچون برق و باد می‌گذرد و شما نیمی از عمر دانشجویی خود را در خوابگاه سپری کردید و تلاش کنید یک مهارت به مهارت خود اضافه کنید و با قدم‌های استوار به سمت موفقیت قدم بردارید.

امیرحسین صفترزاده کارشناسی مهندسی عمران دانشگاه سراسری مراغه درخصوص خاطرات خود در خوابگاه گفت: زندگی در خوابگاه برای پسران همچون دختران سخت نیست، از خوابگاه تنها خاطرت خوب برایم باقی مانده است.

وی افزود: شکایت دختران برای تغییر اتاق به نسبت پسران بیشتر است، کمتر پسری است که نتواند با هم اتاقی‌های خود سازگار شود.

دانشجوی کارشناسی مهندسی عمران در تجهیزات خوابگاه در رابطه با تجهیزات خوبگاه‌ها گفت: تجهیزات خوابگاه‌ها یکی از مسائلی است که مسوولان به آن توجه ویژه‌ای نمی‌کنند، دیوار خوابگاه‌ها متاسفانه به گونه‌ای ساخته شده است که صدای اتاق کناری در اتاق ما می‌پیچد و این موضوع باعث آزار و اذیت دانشجویان می‌شود که ما دانشجویان خوابگاهی از مسوولان خواهشمندیم که این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند. فاطمه سلطانی دانشجوی کارشناسی تربیت معلم از دانشگاه فرهنگیان مشهد در خصوص سازش دانشجویان در خوابگاه‌ها گفت: بسیاری از دانشجویان جدید الورود با امید و آرزویی کنکور را می‌دهند و از سد بزرگ کنکور رد می‌شوند تا برای اهداف خود بجنگند و به نتایج خوبی برسند، اما برخی از افراد در بدو ورودشان به خوابگاه با دانشجویان دیگر نمی‌توانند بسازند و دچار مشکلات گسترده‌ای می‌شوند از جمله افسردگی بسیاری از افراد رنج دوری را نمی‌توانند تحمل کنند. وی عنوان کرد: در یک اتاق شاید بیش از چند فرهنگ باشد که هر کدام ساز خود را می‌زنند، اما دانشجویان باید تلاش کنند تا ساز ناکوک دیگران را کوک کنند با این کار یک ترم خوبی را می‌توانند، بگذرانند در غیر این صورت فرد دانشجو مورد اذیت قرار می‌گیرد، خوابگاه خانه دوم دانشجویان است، اما به این نکته توجه کنید که باید با افرادمختلف و با فرهنگ‌های متفاوت بتوانید بسازید. سلطانی درباره نظافت اتاق‌های خوابگاه گفت: در روز‌های اول آشنایی این موضوع را عنوان کنید تا هر فردی از مسوولیت خود آگاه باشد و در نظافت و آشپزی کمک کند چرا که اگر این موضوع بین دانشجویان حل نشود خود باعث ناسازگاری بین افراد خوابگاه می‌شود. معصومه قاسمی دانشجوی کارشناسی علوم ارتباطات اجتماعی از دانشگاه تهران گفت: قطعا سلایق مختلف در خوابگاه‌ها وجود دارد، اینکه افراد چگونه بتوانند با دیگران ارتباط بگیرند بسیار حائز اهمیت است. وی در رابطه با مزایای زندگی در خوابگاه گفت: حقیقتا تنوع سلیقه همیشه نامناسب نیست بلکه ما از این فرصت می‌توانیم، استفاده کنیم تا با فرهنگ‌های دیگر آشنا شویم. دانشجوی کارشناسی علوم ارتباطات اجتماعی در رابطه با سختی دوری از خانواده گفت: قطعا دوری از خانواده بسیار سخت است و باید چند ماهی از دوران دانشجویی بگذرد تا دانشجویان با فضا و محیط خوابگاه بتوانند، کنار بیاییند، اما این رنج دوری از ما یک فرد قوی و خودساخته می‌سازد که دانشجویان از این مسئله بسیار خرسندهستند. از طرفی مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان از آمادگی خوابگاه‌ها و سلف سرویس‌های دانشجویی دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای آغاز سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در صندوق رفاه دانشجویان، هیچ مشکلی در حوزه خوابگاهی، غذا و وام‌های دانشجویی در سال تحصیلی جدید نخواهیم داشت. وی با بیان اینکه هزینه خوابگاه‌های دانشجویی برای دانشجویان تعیین شده و بر حسب نوع خوابگاه و جمعیت افراد هر اتاق متغیر است، افزود: در تعیین قیمت‌ها برای سال تحصیلی جدید، شاهد افزایش کمتر از 25 درصد هستیم.

افزایش 50 درصدی میزان وام برای سال تحصیلی‌

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه سهم دانشجو از هزینه غذای دانشجویی نیز به زودی تعیین و به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد، ادامه داد: همچنین در خصوص وام‌های دانشجویی نیز برای سال تحصیلی جدید شاهد افزایش 50 درصدی میزان وام‌ها خواهیم بود.

باتوجه به آغاز سال تحصیلی، دانشجویان جدید الورود باید خود را در موقعیت‌هایی که بازگو شده است بگذرانند و شرایط جدید را بپذیرند تا سال تحصیلی خوبی را بتوانند طی کنند.