جمعه 7 اردیبهشت 1403

کوه های موگرمون لنده همچنان در آتش می سوزد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کوه های موگرمون لنده همچنان در آتش می سوزد

یاسوج - ایرنا - فرماندار لنده گفت: جنگل ها و مراتع منطقه موگرمون شهرستان لنده با وجود انتقال نیروهای امدادی توسط بالگرد هوانیروز سپاه پاسداران همچنان در اتش می سوزد.

به گزارش ایرنا، شهرستان لنده دارای 85 هزار هکتار عرصه طبیعی است که از این سطح 53 هزار هکتار جنگل و 32 هزار هکتار مرتع است.

سید خدادوست موسوی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این آتش سوزی که از سه روز گذشته از منطقه آب مهلوی کوه سفید از توابع بخش موگرمون آغاز شده بود تاکنون بخش زیادی از مناطق کوهستانی را خاکستر کرده است.

وی با اشاره به استقرار بیش از 120نفر نیروی مردمی و اداری در منطقه دچار اتش سوزی بیان کرد: کار اطفای حریق از سوی این نیروها در حال انجام است.

موسوی تصریح کرد: سخت گذر بودن منطقه و وزش باد امکان اطفای حریق را دچار مشکل کرده است.

وی افزود: اعزام نیروی بیشتر و بالگرد به منطقه برای مهار کامل آتش سوزی کماکان ادامه خواهد یافت.

موسوی اظهار کرد: وزش بادشدید در منطقه و حجم زیاد علف مرتعی در منطقه باعث افزایش حجم منطقه اتش سوزی شده است.

وی با اشاره به همکاری خوب همه نهادها و بخصوص مردم محلی در 2 روز گذشته گفت: روز جمعه نیز یک فروند بالگرد جمعیت هلال احمر در کنار نیروهای منابع طبیعی، بسیج و سپاه، نیروهای مردمی و سازمان های مردم نهاد همکاری خوبی برای مهار آتش سوزی انجام دادند که به علت وزش باد شدید عملیات اطفای حریق به طور کامل صورت نگرفت.

فرماندار لنده اضافه کرد: در صورت عدم اطفای حریق درخواست بالگرد آبپاش از سازمانهای کشوری برای مهار کامل آتش سوزی انجام خواهد شد.

از سه سال گذشته تاکنون حداقل 2 هزار و 100 هکتار از جنگل های استان کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریق شده است که 500 هکتار آن در سال جاری بوده است.

آتش هایی که یا بر اثر بی احیاطی چوپان ها، گردشگران و یا به دلیل اختلاف های محلی و یا سوزاندن پسماند مزارع شعله ور شده و ثروت های ملی را به خاکستر تبدیل کرده است.

براساس آمار مساحت جنگل های حوزه زاگرس 6 میلیون هکتار است که 870 هزار هکتار معادل یک هفتم آن در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

بیشترگونه‌های جنگلی زاگرس شامل بلوط می‌شود که در 12 استان کشور پراکنده شده است. این جنگل‌ها بر اساس مطالعات پالینولوژی در حدود 14 تا 15 هزار سال قبل با درختان پراکنده بلوط و بنه تشکیل شده و از پنج هزار سال پیش جنگل‌های متراکم و نیمه متراکم بلوط بطور کامل در این منطقه ایجاد شده است.

کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از 2 هزار گونه گیاهی است که 450 گونه آن گیاهی و دارویی است و این مقوله ظرفیت های بی بدیلی برای ثروت آفرینی در جنگل ها و مراتع دارد.

بیش از یک میلیون و 300 هزار هکتار از وسعت این استان را جنگل و مرتع تشکیل داده است. کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 15 هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی ایران 30 درصد کل گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای داده است.

این استان با 723 هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور را داراست. کهگیلویه و بویراحمد با 2 اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی و موقعیت خاص گردشگری دارای هشت شهرستان، 17 شهر و یک هزار و 676 روستای دارای سکنه است.

*س_برچسب‌ها_س*