سه‌شنبه 17 مهر 1403

کیفیت باید محور تمامی فعالیت‌های دانشگاه باشد / هرگونه تغییر ساختار و توسعه باید در راستای منافع دانشجو باشد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
کیفیت باید محور تمامی فعالیت‌های دانشگاه باشد / هرگونه تغییر ساختار و توسعه باید در راستای منافع دانشجو باشد

سرپرست دانشگاه تهران با تاکید بر حفظ و ارتقای کیفیت در تمامی فعالیت‌های دانشگاه گفت: «حضور همه ما در دانشگاه، به دلیل حضور دانشجویان است و باید فعالیت‌های ما در راستای منافع دانشجویان باشد. هر گونه تغییر ساختار و توسعه نیز باید با این نگاه و با حفظ کیفیت آموزش و پژوهش باشد».

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سید حسین حسینی، سرپرست دانشگاه تهران، در نشست معاونین اداری و مالی دانشگاه که 17 مهرماه در سالن اجلاس شهید رئیسی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به تغییر ساختار معاونت‌های اداری و مالی و ادغام دو معاونت طرح و برنامه و اداری مالی، گفت: «نگاهی که در این ساختار باید وجود داشته باشد، این است که طرح و برنامه مقدم بر پشتیبانی است؛ البته، چون مدیران این معاونت به عنوان کسانی که در صف مقدم مجموعه فعالیت‌های اجرایی دانشگاه هستند، بار پشتیبانی بر عهده آنهاست و زمان کمتری برای پرداختن به طرح و برنامه دارند؛ ولی انتظار این است که در موضوعات طرح و برنامه هم اهتمام جدی داشته باشند».

سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به جایگاه و اهمیت طرح و برنامه در دانشگاه تهران، بر تقویت نگاه کارشناسی در این بخش تاکید کرد و گفت: «وقتی می‌گوئیم طرح و برنامه؛ یعنی وقتی می‌خواهیم ساختار‌هایی را در دانشگاه ایجاد کنیم، این ساختار‌ها باید با دقت بسیار از سوی کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد و سپس به تأیید و تصویب مراجع ذیصلاح برسد».

دکتر حسینی افزود: «اگرچه این تغییر ساختارها، نهایتاً در دانشگاه به تأیید هیأت امنا می‌رسد، کار کارشناسی در این تغییر ساختار‌ها بسیار مهم است؛ یعنی وقتی ما ساختار را توسعه می‌دهیم، آنچه باید مد نظر قرار بگیرد، متناسب‌سازی است و این متناسب‌سازی باید سرلوحه همه اقدامات ما باشد». سرپرست دانشگاه تهران، تصریح کرد: «در تغییر ساختار‌ها باید به گونه‌ای عمل کنیم که هزینه‌ای برای دانشگاه ایجاد نشود و هزینه‌ای باشد که کاملاً توجیه‌پذیر در مقایسه با دستاورد‌های آن باشد». وی در بخش دیگری از سخنان خود بر تخصیص به‌موقع درآمد‌های اختصاصی به واحد‌ها گفت: «درآمد‌های اختصاصی باید به‌موقع در اختیار واحد‌ها قرار گیرد؛ چرا که واحد‌ها چالش‌های مالی خود را دارند. باید تلاش کنیم که درآمد اختصاصی دانشگاه، صرف امور جاری مثل حقوق و دستمزد نشود».

سرپرست دانشگاه تهران همچنین با تاکید بر جایگاه کارشناسان در امور توسعه‌ای دانشگاه، خاطرنشان کرد: «کارشناسان جایگاه بسیار مهمی در امور توسعه‌ای دارند و باید واقعیت‌ها و ملاحظات را به مدیران دانشگاه منتقل کنند؛ چرا که گاهی ممکن است مدیران در جریان مشکل باشند و برای رفع مشکل هم اقداماتی انجام بدهند، ولی به دلایلی ملاحظات کارشناسی را نبینند و این کارشناسان هستند که باید به مدیریت دانشگاه کمک کنند که در بحث‌هایی مثل بحث توسعه، ملاحظات و اقتضائات را در نظر بگیرند». دکتر حسینی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه تمام فعالیت‌های دانشگاه باید در خدمت دانشجو باشد، گفت: «شکی در این نیست که همه ما اینجا هستیم، چون دانشجو اینجاست و همه فعالیت‌های دانشگاه اعم از آموزشی و پژوهشی به دلیل حضور دانشجویان است و این موضوع باید ملکه ذهن همه ما به‌خصوص مدیران باشد که همه فعالیت‌های ما باید در خدمت دانشجو باشد و هرگونه تغییر ساختار، باید با نگاه به منافع دانشجو صورت گیرد».

سرپرست دانشگاه تهران افزود: «توسعه دانشگاه، نباید صدمه‌ای به کیفیت دانشگاه وارد کند و تمامی فعالیت‌های دانشگاه باید حول محور کیفیت باشد؛ چرا که همه، دانشگاه تهران و اعتبار آن را با کیفیت آن می‌شناسیم؛ بنابراین اقدامات و عملکرد ما نباید به گونه‌ای باشد که به کیفیت آن لطمه بزند». وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمبود منابع مالی دانشگاه، بر تنوع‌بخشی به منابع مالی تاکید کرد و گفت: «تنوع‌بخشی منابع مالی دانشگاه، نیازمند همفکری همه مسئولان حوزه‌های مربوطه است و امیدوارم بتوانیم با همکاری و تعامل همه بخش‌های دانشگاه، آینده بهتری را برای دانشگاه رقم بزنیم». سرپرست دانشگاه تهران در پایان با تاکید بر اینکه در تأمین منابع، باید نگاهمان را از منابع دولت برداریم، گفت: «منابع محدود دولتی برای اداره ساختار‌های ما کفایت نمی‌کند. ما باید با متناسب‌سازی ساختار و تشکیلات و سازمان‌دهی نیروها، منابع را مدیریت کنیم و از سوی دیگر باید به منابع مالی تنوع ببخشیم و این موضوعی است که باید به طور جدی در خصوص آن برنامه‌ریزی کنیم».