شنبه 22 اردیبهشت 1403

گردهمایی هزار بانوی ایرانی و خارجی در همایش بین‌المللی «بانوی مهر»

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
گردهمایی هزار بانوی ایرانی و خارجی در همایش بین‌المللی «بانوی مهر»

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، لاله افتخاری مشاور امور بانوان کمیته امداد و دبیر همایش گفت: پنجمین دوره این همایش در سال گذشته در شهر قم در فضای نیمه کرونایی برگزار شد. او ادامه داد: امسال ششمین همایش بانوی مهر در تهران - برج میلاد، در روز چهارشنبه 28 دی ماه با حضور میهمانان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد. دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان اظهار داشت: اتحادیه جهانی زنان مسلمان...

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، لاله افتخاری مشاور امور بانوان کمیته امداد و دبیر همایش گفت: پنجمین دوره این همایش در سال گذشته در شهر قم در فضای نیمه کرونایی برگزار شد.

او ادامه داد: امسال ششمین همایش بانوی مهر در تهران - برج میلاد، در روز چهارشنبه 28 دی ماه با حضور میهمانان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان اظهار داشت: اتحادیه جهانی زنان مسلمان دهه 90 تشکیل شده و خاستگاه این اتحادیه مجمع جهانی اهل بیت (ع) است.

وی افزود: این همایش یکی از فعالیت‌های مستمر اتحادیه جهانی زنان مسلمان است که با هدف ایجاد همگرایی، شناسایی ظرفیت‌ها و بررسی ظرفیت‌های بالقوه بانوان در جهان اسلام و تلاش در جهت به فعلیت درآوردن این ظرفیت‌ها تأسیس شده است.

افتخاری پس از تحلیل الگوی اول و دوم زنان به نقد آن‌ها پرداخت و گفت: این دو الگو به زنان جهان آسیب وارده کرده است و لازم است که الگوی سوم زنان به جهان معرفی شود.

وی افزود: الگوی سوم براساس مکتب وحی و متناسب با فطرت است که در آن زن و مرد همراه و همسفر هستند و رقیب هم نیستند. حضرت زهرا (س) در اوج این الگو قرار دارند و این الگو تلاش دارد زن را از خاک به افلاک ببرد.

دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان از برگزاری همایش بانوی مهر در کشور عراق خبر داد و گفت: همایش بانوی مهر اسفند ماه در عراق برگزار خواهد شد.

وی در ادامه گفت: همچنین در برخی از استان‌های کشور نیز به همین عنوان نشست‌هایی برگزار شده و شعب این اتحادیه در سایر کشور‌ها نیز نشست‌هایی را برگزار کرده است.

افتخاری اظهار داشت: هدف این اتحادیه از برگزاری این همایش‌ها، فراهم کردن بستری برای تمدن سازی است که در آن مادر و بانوی فاطمی تاثیرگذار است و در جهت اعتلای خود، خانواده و جامعه گام برمی‌دارد.

وی افزود: این همایش میزبان تعداد قابل توجهی از میهمانان بین‌المللی است که در یک همایش علمی، پژوهشی و تبلیغی حضور دارند.

وی در ادامه گفت: یکی از ویژگی‌های این همایش هم‌افزایی نهاد‌های مختلف برای برگزاری آن است. حدود 40 نهاد و ارگان در برگزاری این همایش ایفای نقش و هم‌افزایی کرده‌اند؛ از جمله اتحادیه جهانی زنان مسلمان، شهرداری و شورای شهر تهران، سپاه محمد رسول الله (ص)، بسیج طلاب و زنان کشور، دانشگاه شاهد، وزارت کشور، کانون همبستگی فرزندان شهدا، وزارت امور خارجه، شبکه معارف سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و...

وی همچنین خاطرنشان کرد: برای اولین بار در هرمزگان یک بندر به اسم یک بانوی شهید نام‌گذاری شده است. همچنین نشست ابتدایی این همایش در استان هرمزگان برگزار شده است.

وی افزود: قرار است در تهران نیز میادین و خیابان‌های محوری به نام بانوان شهیده نام‌گذاری شود.

افتخاری گفت: این اقدام، مصوبه شورای شهر تهران برای نام‌گذاری را دارد و تلاش می‌شود این اتفاق در سایر استان‌ها نیز رخ دهد.

افتخاری پیرامون موضوع بودجه اتحادیه توضیح داد: اتحادیه جهانی زنان مسلمان یک سازمان مردم نهاد است و بودجه آن از طریق هم‌افزایی تأمین می‌شود. البته مهم‌تر از سرمایه مادی، سرمایه انسانی است که می‌تواند تأثیرگذار باشد. تقریباً همه مهمانان خارجی همایش بانوی مهر هزینه سفر خودشان را پرداخت کرده‌اند.

در انتها، دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان در خصوص هزینه کمیته امداد برای این همایش گفت: همه همایش‌ها لیستی از هزینه‌ها را دارند. ما این لیست را به هر دستگاهی ارسال کرد‌یم، هیچ دستگاهی به ما یک ریال هزینه نداده است و فقط امکاناتی مانند محل اسکان و یا سالن برای جلسات را در اختیار ما قرار داده‌اند. نشست امروز و اطلاع‌رسانی‌ها نیز از سوی بسیج و با همکاری کمیته امداد انجام شده است.

در ادامه این نشست، زینب طیبی، دبیر علمی همایش بانوی مهر، به تشریح بخش‌های دیگر همایش پرداخت.

زینب طیبی، دبیر علمی همایش بانوی مهر گفت: یکی از رسالت‌های ما بانوان این است که دست به فرهنگ سازی بزنیم و در تقابل اسلام و غرب در موضوع زن و خانواده مطالبه‌گری داشته باشیم و الگوی زن مسلمان را معرفی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شعار امسال همایش بانوی مهر «جمعیت، ترویج فرهنگ مادری با تکیه بر سیره حضرت زهرا (س) و نقش بانوان در تحقق تمدن اسلامی» است.

او در ادامه گفت: تاکید بر ازدواج آسان و پایدار، نقش ازدواج پایدار و آسان در تمدن‌سازی، نقش مادران و فرزندان و خانواده شهدا در تمدن‌سازی و... از محور‌های این همایش است.

وی افزود: مهم‌ترین برنامه‌های همایش، سخنرانی علما و بانوان نخبه، نشست‌های تخصصی، برگزاری نمایشگاه دستاورد‌های بانوان نخبه جهان اسلام و دیدار تعدادی از مهمانان با مقام معظم رهبری است. بعد از برگزاری همایش در تهران، نشست‌هایی در شهر مشهد نیز انجام خواهد شد.

طیبی پیرامون آثار توضیح داد: بیش از دو هزار اثر پژوهشی و دو هزار اثر فرهنگی هنری در دبیرخانه این همایش وجود دارد.

وی افزود: نکته جالب اینکه در قسمت آثار فرهنگی به خصوص در حوزه جمعیت بیشتر آثار از سوی آقایان تهیه و ارسال شده است.

دبیر علمی همایش بانوی مهر گفت: آثار از 28 استان ایران و 14 کشور جهان به دبیرخانه همایش ارسال شده است و 70 میهمان خارجی که به ایران آمده‌اند و 200 میهمان خارجی که در ایران حضور دارند جزو هزار میهمان این همایش هستند.

وی در ادامه گفت: در روز همایش 36 برگزیده نیز معرفی و از پنج بانوی تراز انقلاب اسلامی تجلیل خواهد شد.

طیبی، دبیر علمی همایش بانوی مهر گفت: اتفاق مبارکی که در این همایش افتاد این بود که ما یک ریال هزینه نکردیم و اقدامات تماما با رویکرد جهادی بوده است. ما فقط در بین دستگاه‌ها جریان سازی کردیم تا به صورت جهادی پای کار بیایند. میهمانان خارجی هم خودشان هزینه‌هایشان را پرداخت کردند.

او ادامه داد: برای ارزیابی آثار که هزینه بر است، از اساتید جهادی استفاده و تلاش کردیم از امکانات دستگاه‌ها استفاده کنیم.

طیبی پیرامون چاپ آثار علمی این همایش توضیحاتی داد و گفت: با مجلات علمی پژوهشی، علمی ترویجی و تخصصی صحبت شده تا آثار علمی همایش را چاپ کنند.

وی افزود: برخی از آثار فرهنگی و هنری نیز روز همایش به نمایش گذاشته می‌شود و با صدا و سیما رایزنی شده تا آثار را پخش کنند. همچنین در برخی دستگاه‌ها هم نمایشگاه آثار را خواهیم داشت.