چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

گره‌گشایی کاذب از آلودگی هوا

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
گره‌گشایی کاذب از آلودگی هوا

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو - فاطمه ترکاشوند؛ * با اعلام کارگروه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران چند روزی است که آموزش همه مقاطع تحصیلی استان تهران غیر حضوری شده است جمله‌ای آشنا که این روز‌ها مدام آن را می‌شنویم و از فرجام نامطلوبی که برای کشور به ثمر می‌آورد غافلیم! مدرسه که به عنوان مهم‌ترین رکن تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور، سکان دار حرکت به سمت یکی از آرمان‌های نظام یعنی تربیت...

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو - فاطمه ترکاشوند؛ * با اعلام کارگروه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران چند روزی است که آموزش همه مقاطع تحصیلی استان تهران غیر حضوری شده است جمله‌ای آشنا که این روز‌ها مدام آن را می‌شنویم و از فرجام نامطلوبی که برای کشور به ثمر می‌آورد غافلیم! مدرسه که به عنوان مهم‌ترین رکن تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور، سکان دار حرکت به سمت یکی از آرمان‌های نظام یعنی تربیت انسان طراز انقلاب اسلامی است؛ همیشه درگیر سطحی‌ترین راهکار‌ها برای برون رفت از بحران‌ها می‌شود و آلودگی هوا یکی از همان بحران‌های همیشگی است. معضلی که مدت هاست مردم در کلانشهر‌ها با آن روزگار می‌گذرانند و تعطیلی مدارس در یک بازه تکراریِ هر ساله، از تدابیر مأخوذه است. مسئولین ذیربط می‌گویند: با تعطیلی مدارس، آموزش تعطیل نمی‌شود بلکه به برنامه شاد منتقل می‌شود... تکرار سناریوی پنهان شدن پشت سر آموزش مجازی. بدترین تدبیری که طی این دوسال اخیر، نتیجه آن را کاملا شاهد بودیم و مگر حاصل غیر از این بود که دانش آموزان از اتمسفر تربیتی مدرسه دور شدند و حتی منجر به شکل گیری عادات و تمایلاتی در آن‌ها شد که به دور از شأن یک دانش آموز است! در همان سنینی که دانش آموز نیاز به توجه و دیده شدن داشت و باید در فضای مدرسه و کلاس درس این هیجانات را به شیوه طبیعی بروز می‌داد؛ گرفتار فضای مجازی با محتوای نامناسب و سرگرمی‌های پوچ شد و عواقب نامطلوبی را به بار آورد. از طرفی مثل روز روشن است که این دوسال آموزش مجازی، عملا با تعطیلی کامل آموزش هیچ فرقی نداشته است؛ حتی چالش‌های جدیدی مثل: ترک تحصیل تعداد زیادی از دانش آموزان، منفعل بودن آن‌ها در کلاس و بی میلی نسبت به مدرسه را پدید آورده است. باید واقع بین باشیم! بحران آلودگی هوا، مسئله امروز و دیروز نیست که با تعطیلی موقتی مدارس و برخی مراکز بشود جلوی آسیب هایش را گرفت. وزیر آموزش و پرورش در تاریخ 30 آذر 1401 اذعان کرد دیگر مدارس بخاطر آلودگی هوا تعطیل نمی‌شوند و در پاسخ به او، کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران دلیل تعطیلی‌ها را خطرات آلودگی بر سلامت دانش آموزان برشمرد و در هفته اخیر نیز همین مسکن را بر پیکره آموزش و پرورش تزریق کردند. اکنون سوال این است که چرا مسئولین تدبیری برای برون رفت همیشگی از این بحران اتخاد نمی‌کنند؟ تا کی قرار است به راهکار‌های بدون بازده موقتی پناه ببرند؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد در شرایط تعطیلی مدارس؛ نه تنها محیط بیرون، خالی از دانش آموز نمی‌شود و بلکه رفت و آمد نیز بیشتر می‌شود. پس عملا تعطیلی و یا عدم تعطیلی مدارس نقشی در جلوگیری از ابتلای دانش آموزان به بیماری‌های تنفسی ندارد و چه بسا در لایه‌های پنهان، نتایج نامطلوبی به همراه دارد و سرعت حرکت قطار تعلیم و تربیت کشور را که بعد از دوسال داشت روی ریل درست خودش پیش می‌رفت کند می‌کند.

 *فاطمه ترکاشوند - معاون گفتمان سازی دانشگاه فرهنگیان زینبیه پیشوا

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.