شنبه 7 مهر 1403

گزارش سفر پزشکیان به نیویورک /«غزه» پای ثابت سخنان رئیس‌جمهور

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
گزارش سفر پزشکیان به نیویورک /«غزه» پای ثابت سخنان رئیس‌جمهور

مسعود پزشکیان در نخستین سفر خود به مقر سازمان ملل، علاوه‌بر سخنرانی در مجمع عمومی، دیدارهای متعدد با سران آسیایی، آفریقایی و اروپایی داشت. در این گزارش نگاهی به این سفر انداخته‌ایم.

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، رئیس جمهوری اسلامی ایران در هفته‌ی گذشته از یکشنبه 1 مهر تا پنج‌شنبه 5 مهرماه برای اولین‌بار به نیویورک و مقر سازمان ملل متحد سفر کرد؛ وی در این سفر حدود 25 برنامه‌ی فشرده داشت.

محکومیت جنایات اسرائیل؛ محور سخنان روز اول پزشکیان در نیویورک خطابه پزشکیان به مردم آمریکا در سازمان ملل | گزارش روز دوم سفر زدودن ایران‌هراسی و همدردی با لبنان؛ گزارش روزآخر سفر پزشکیان رئیس جمهور کشورمان در این سفر، با سران و مقامات 15 کشور آسیایی، آفریقایی و اروپایی دیدار و گفت‌وگو داشت؛ هم‌چنین دیدار با مدیران رسانه‌های آمریکایی، گروه اِلدِر (ریش‌سفیدان متنفذ)، نمایندگان ادیان الهی، علمای مقیم، اندیشه‌ورزان آمریکایی و گروه‌هایی از ایرانیان مقیم آمریکا از دیگر برنامه‌های وی بود.

سخنرانی در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد از اصلی‌ترین و مهم‌ترین برنامه‌های وی بود که شامگاه سه‌شنبه 3 مهرماه به وقت تهران صورت پذیرفت. اعلان دیدگاه‌های خود پیرامون تعامل با دنیا، اعتقاد به برقراری صلح و آرامش، اعلام انزجار از سیاست تحریمیِ آمریکا و غرب، محکومیت جنایات اسرائیل در غزه، لبنان و اقدامات علیه کشورمان، گرامیداشت شهید آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور فقید، ایستادگی ملت ایران مقابل تحریم‌ها و سخن با مردم آمریکا درباره‌ی جنایات مقامات این کشور علیه ملت ایران از جمله‌ی مواردی بود که در این سخنرانی مطرح شد.

پزشکیان در بخشی از سخنان در سازمان ملل خطاب به مردم آمریکا گفت که آیا این ایران است که در اطراف کشور شما پایگاه ساخته و عزیزترین سردار شما را ترور کرده است؟

.

وی پیش‌از سفر خود گفته بود که قصد دارد صدای ملت ایران در برابر جهانیان باشد و ایران‌هراسی‌ای که علیه کشورمان شکل گرفته و چهره‌ی نادرستی از وقایع ایران و ایرانیان به دنیا مخابره می‌کند را برهم بزند و واقعیت را بازگو کند. در همین‌راستا با شبکه‌های تلویزیونی سی‌ان‌ان و الجزیره انگلیسی به گفت‌وگو نشست و دیدگاه‌های خود را پیرامون مسائل مختلف داخلی و خارجی عنوان کرد. مشروح این گفت‌وگوها نیز در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

دیدار با سران و مقامات 15 کشور

دیدار با روسای جمهور سوئیس، فنلاند، ترکیه، تاجیکستان، صربستان، فرانسه، بلغارستان؛ ملاقات با ولیعهد کویت، رئیس شورای حکومتی سودان، نخست‌وزیران پاکستان، لبنان، نروژ، وزیر خارجه چین، رئیس شورای اروپا و دبیرکل سازمان ملل نیز از رایزنی‌های دوجانبه‌ی وی به‌شمار می‌رود.

از جمله مسائلی که رئیس‌جمهور بر آن تأکید داشت، تصریح بر توقف جنایات اسرائیل در حمله به لبنان و کشتار مردم این کشور بود. پزشکیان گفته بود نباید لبنان به غزه‌ی دیگر تبدیل شود و باید ماشین کشتار جنگی اسرائیل متوقف شود.

جنایات رژیم صهیونیستی در کشتار 41 هزار نفر از مردم در غزه، ترور شهید هنیه در تهران پس از مراسم تحلیف خود و تلاش برای گستراندن آتش جنگ در منطقه از سوی این رژیم از جمله مواردی بود که رئیس‌جمهور ایران در دیدارهای خود به مسئولان عالی دولت‌ها اعلام و از آن انتقاد کرد.

.

بر اساس این گزارش، در بازگشت رئیس‌جمهور از این سفر، محموله‌ی دیگری از الواح تاریخی کشورمان که در پی پیگیری‌های ایران از دادگاه لاهه از سوی دولت آمریکا به کشور مسترد شده بود، به کشور بازگشت.

این اموال تاریخی و فرهنگی شامل هزار و 100 لوح با مضامینی همچون مدیریت منابع، راه‌ها، روابط اجتماعی، مایحتاج اساسی زندگی، دستمزدها و اقتصاد جامعه هخامنشی به خط میخی و زبان عیلامی و آرامی بود. سال گذشته هم در جریان بازگشت شهید رئیسی از نیویورک، 3 هزار و 506 قطعه از الواح هخامنشی به ایران بازگردانده شده بود.

پزشکیان بعد از بازگشت در فرودگاه مهرآباد تهران گفت کاری که قرار بود ما در چند ماه انجام دهیم و به دیدار سران کشورها برویم، در چند روز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل انجام دادیم.

از اصول ثابت در دیدارهای پزشکیان، تأکید بر اعلام آمادگی ایران برای تعامل گسترده‌تر و بهتر با کشورها بود. مسئله‌ای که نیازمند پیگیری از سوی دستگاه دیپلماسی و هم‌چنین کمیسیون‌های مشترک دو کشور است که ریاست آن را وزرای دولت عهده‌دار هستند تا همان‌طور که پزشکیان در توییتی در بازگشت اعلام کرده بود که می‌کوشد این سفرها در زندگی مردم آثار خود را نمایان کند، به معیشت جامعه و حل مشکلات اقتصادی کمک کند.

گزارش سفر پزشکیان به نیویورک /«غزه» پای ثابت سخنان رئیس‌جمهور 2
گزارش سفر پزشکیان به نیویورک /«غزه» پای ثابت سخنان رئیس‌جمهور 3
گزارش سفر پزشکیان به نیویورک /«غزه» پای ثابت سخنان رئیس‌جمهور 4